Show simple item record

dc.creatorSilva Rodríguez, Manuel; Universidad del Vallespa
dc.date.accessioned2015-12-16T23:14:35Z
dc.date.available2015-12-16T23:14:35Z
dc.date.created2014-12-31spa
dc.identifier.issn1692-2522spa
dc.identifier.urihttp://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/973
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/1450
dc.descriptionThis article is an attempt to show that other speeches and film works have been produced together with a Canonic manner of understanding the documentary film. These speeches and works clearly show that this audiovisual practice has not been limited to the function of informing and serving as an ideological instrument. In this sense, the text is a proposal to place some transformations of this practice in the contemporary context based on the changes seen in the field of the most traditional arts.spa
dc.descriptionEste texto intenta mostrar, por una parte, que al lado de una forma canónica de entender el cine documental se han producido otros discursos y obras cinematográficas que ponen en evidencia que esta práctica audiovisual no se ha restringido a la función de informar y de servir de instrumento ideológico. En tal sentido, y por otra parte, el texto propone situar algunas de las transformaciones de esta práctica en el contexto contemporáneo en el marco de los cambios que se han registrado en el campo de las artes más tradicionalesspa
dc.format.extentp.33-53spa
dc.format.mediumElectrónicospa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.format.mimetypetext/htmlspa
dc.format.mimetypePDFspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad de Medellínspa
dc.relationhttp://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/973/975spa
dc.relationhttp://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/973/1025spa
dc.relation.ispartofseriesAnagramas; Vol. 13, núm. 25 (2014)spa
dc.relation.haspartAnagramas; Vol. 13, núm. 25 - julio/diciembre 2014spa
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0spa
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.sourceAnagramas; Vol. 13, núm. 25 (2014); 33-53spa
dc.source2248-4086spa
dc.source1692-2522spa
dc.sourcereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellínspa
dc.sourceinstname:Universidad de Medellínspa
dc.subjectContemporary artspa
dc.subjectaestheticsspa
dc.subjectdocumentary filmspa
dc.subjecthistoryspa
dc.subjectpoetryspa
dc.subjectreferencespa
dc.subjectsignspa
dc.subjectarte contemporáneospa
dc.subjectestéticaspa
dc.subjectcine documentalspa
dc.subjecthistoriaspa
dc.subjectpoéticaspa
dc.subjectreferencialidadspa
dc.subjectsignospa
dc.titleFormas de entender el documental: preceptivas, variaciones y rencuadres conceptualesspa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dc.typeArticlespa
dc.typeArticlespa
dc.citation.volume13spa
dc.citation.issue25spa
dc.citation.spage33spa
dc.citation.epage53spa
dc.audienceComunidad Universidad de Medellínspa
dc.publisher.facultyFacultad de Comunicaciónspa
dc.coverageLat: 06 15 00 N  degrees minutes  Lat: 6.2500  decimal degreesLong: 075 36 00 W  degrees minutes  Long: -75.6000  decimal degreesspa
dc.pubplaceMedellínspa
dc.identifier.e-issn2248-4086spa
dc.source.bibliographicCitationÁlvarez, C. (1989). Sobre cine colombiano y latinoamericano. Bogotá: Universidad Nacional.spa
dc.source.bibliographicCitationBarnouw, E. (1996). El documental. Historia y estilo. Barcelona: Gedisa.spa
dc.source.bibliographicCitationBurch, N. (2000). El tragaluz infinito. Contribución a la genealogía del lenguaje cinematográfico. Madrid: Cátedra.spa
dc.source.bibliographicCitationCatalá, J. M. (2010). Panoramas desde el puente: Nuevas vías del documental. En Weinrichter Antonio (ed.). Doc. Documentalismo en el siglo XXI (pp. 33-52). Donostia: Festival Internacional de Cine de Donostia-San Sebastián.spa
dc.source.bibliographicCitationDanto, A. (1999). Después del fin del arte. Buenos Aires: Paidós.spa
dc.source.bibliographicCitationDanto, A. (2002). La transfiguración del lugar común. Barcelona: Paidós.spa
dc.source.bibliographicCitationGrierson, J. (1989). Postulados del documental. En Romaguera J., Alsina H. Textos y manifiestos del cine (pp. 139-147). Madrid: Cátedra.spa
dc.source.bibliographicCitationGuzmán, P. (2002) La explosión del documental. En Una memoria obstinada: en torno al documental (pp.9-16). Universidad del Valle, Escuela de Comunicación Social.spa
dc.source.bibliographicCitationJakobson, R. (1981). Lingüística y poética. Madrid: Cátedra.spa
dc.source.bibliographicCitationNichols, B. (1997). La representación de la realidad. Barcelona: Paidós.spa
dc.source.bibliographicCitationNiney, F. (2009). La prueba de lo real en la pantalla. México: Universidad Nacional Autónoma.spa
dc.source.bibliographicCitationQuintana, Á. (2003). Fábulas de lo visible. El cine como creador de realidades. Barcelona: El acantilado.spa
dc.source.bibliographicCitationQuintana, Á. (2011). Después del cine. Imagen y realidad en la era digital. Barcelona: El acantilado.spa
dc.source.bibliographicCitationRenov, M. (2002) Hacia una poética de documenta”. En Una memoria obstinada: en torno al documental (pp.9-16). Universidad del Valle, Escuela de Comunicación Social.spa
dc.source.bibliographicCitationRomaguera J., Alsina H. (1989). Textos y manifiestos del cine. Madrid: Cátedra.spa
dc.source.bibliographicCitationRotha, P. (1989). Los problemas y las realidades del presente. En Romaguera J., Alsina H. Textos y manifiestos del cine (pp. 148-150). Madrid: Cátedra.spa
dc.source.bibliographicCitationSheldon, R. (1967). An introduction to the american film. New York: E. P. Dutton.spa
dc.source.bibliographicCitationStam, R. (2001). Teorías del cine. Barcelona: Paidós.spa
dc.source.bibliographicCitationVertov, D. (1989). Nosotros (variante del manifiesto). En Romaguera J., Alsina H. Textos y manifiestos del cine (pp. 37-40). Madrid: Cátedra.spa
dc.source.bibliographicCitationVertov, D. (1989). El Kino-Pravda. En Romaguera J., Alsina H. Textos y manifiestos del cine (pp.45-50). Madrid: Cátedra.spa
dc.source.bibliographicCitationWeinrichter, A. (2004). Desvíos de lo real. El cine de no ficción. Madrid: T&B editores.spa
dc.relation.ispartofesAnagramasspa
dc.title.alternativeesWays of Understanding the Documentary: Requirements, Variations, and Conceptual Reframingspa


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record