María Rojas Tejada. La mujer moderna y la educación de la mujer en el siglo XX
View/ Open
Share this
Date
2014-06-30Author
Tipiani L, María Victoria
Citación
Metadata
Show full item recordDocuments PDF
Abstract
María Rojas Tejada was an important part of a fundamental and leading educational process for Colombia early in the 20th century, helping with the introduction of foreign ideas coming from a current called new school; these ideas were contrary to the traditional ones of the country. Her role was never apart from her fight for the woman’s right to be education, bearing in mind that Modernity and introduction of women in the labor world represented new challenges and opened new educational perspectives for them.Despite the woman’s place in society was based on a deterministic view that is still seen in our society, María Rojas not only had the idea of a modern woman but raised her voice on behalf of women, breaking paradigms and promoting new ideas around women María Rojas Tejada hizo parte importante de un proceso que fue fundamental y protagónico para Colombia al despertar del siglo XX como el de la educación, ayudando a la introducción de ideas extranjeras inscritas en la corriente llamada escuela nueva, que chocaban con las ideas tradicionales en el país. Este papel nunca estuvo desligado de su lucha por el derecho de las mujeres a educarse, teniendo en cuenta que la Modernidad y la introducción de la mujer al mundo laboral le planteaban nuevos retos y le abrían nuevas perspectivas educativas. Si bien el lugar de la mujer en la sociedad seguía basándose en una visión determinista, que permanece hoy en algunos sectores de la sociedad, María Rojas no solo tenía esa perspectiva de mujer moderna, sino que tomaba la palabra en representación de las mujeres, rompiendo paradigmas e impulsando nuevas ideas en torno a ellas
Collections
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Woman´s Emotions as an Advertising Strategy of the Pharmaceutical Field at the Beginning of the 20th Century in Chile
Millones Espinosa, Mario; Hernández Maluenda, Nicolás (Universidad de MedellínFacultad de ComunicaciónMedellín, 2020-03-30)This article aims to reflect on how emotions were part of the expansion of the pharmaceutical field in the early twentieth century in Chile. To introduce the consumption of medicines at home, different pharmacies and ... -
La justicia comunitaria a partir del diálogo ancestral de saberes propuesto por las mujeres afroputumayenses. Propuesta de garantía para la reconstrucción de las formas autónomas, interculturales y de gobernanza para la solución de conflictos
Pérez Bermúdez, Hingrid Camila (Vicerrectoría de InvestigacionesDoctorado en Derecho Procesal ContemporáneoFacultad de Derecho, 2020-09-24)Retejer las estrategias que se implementan desde los imaginarios propios de las mujeres afroputumayenses, como acciones que constituyen una justicia alternativa, desde la dinámica del sistema comunal, donde se propone, ... -
Womeńs social movements and their consolidation as interlocutors and political actors in the construction of peace in Medellín, Colombia [Los movimientos sociales de mujeres y su consolidación como interlocutor y actor político en la construcción de la paz en Medellín, Colombia]
Rodríguez J.J.; Echavarría N.J.R.; Escobar N.E.B. (Universidad de Santiago de ChileFacultad de Comunicación, 2017)