Envíos recientes

  • Más allá del formato. Una mediateca virtual como propuesta de emprendimiento cultural para creadores emergentes 

    Ríos Cortés, Bibiana Paola; Fundación Universitaria Unipanamericana (Universidad de MedellínFacultad de ComunicaciónMedellín, 2015-06-30)
    This article explores the theoretical approaches to the cultureas concept, its links with globalization, and the culturalentrepreneurship development in countries like Colombia.From the cultural entrepreneurship perspective, ...
  • Desarrollo de las redes sociales como herramienta de marketing. Estado de la cuestión hasta 2015 

    García, José Sixto; Universidad de Santiago de Compostela (Universidad de MedellínFacultad de ComunicaciónMedellín, 2015-06-30)
    This article describes why social media become an almostessential element in today’s business management. In reachingthis conclusion a number of qualitative and quantitativetechniques were used. It highlights the advantages ...
  • De ciudadanos a prosumidores nuevas representaciones y consumo 

    Álvarez Moreno, Mauricio Andrés; Universidad de Medellín; Botero Montoya, Luis Horacio; Universidad de Medellín (Universidad de MedellínFacultad de ComunicaciónMedellín, 2015-06-30)
    La Comunicación cambió, y lo hizo debido a la incursión de nuevos medios y, sobre todo, de nuevos actores, denominados por algunos como prosumidores que son receptores, creadores y resignificadores de la comunicación, todo ...
  • Medios de comunicación, violencia delictiva y estigma territorial en Venezuela 

    Sibrian, Nairbis; Universidad Alberto Hurtado (Universidad de MedellínFacultad de ComunicaciónMedellín, 2015-06-30)
    Through category territorial stigma the possible convergence in Venezuela media when reporting on criminal violence and public policies on citizen security was studied. To do this, Correo del Orinoco (public) and El Universal ...
  • Análisis del escenario poselectoral, México 2012. Una mirada desde los líderes de opinión de Monterrey y su área metropolitana 

    Centeno Maldonado, Juan Carlos; Universidad Autónoma de Coahuila (Universidad de MedellínFacultad de ComunicaciónMedellín, 2015-06-30)
    To carry out the proposal Analysis of Post-Electing Arena, ,MÉXICO 2012, A look from Monterrey and its MetropolitanArea Opinion leaders, 11 in-depth interviews were conductedto representatives of political parties, ...
  • De la lectura y la escritura a la literacidad: Una revisión del estado del arte 

    Londoño Vásquez, David Alberto; Institución Universitaria de Envigado (Universidad de MedellínFacultad de ComunicaciónMedellín, 2015-06-30)
    Relevant background before Reading and Writing and theapplication of concepts such as written culture (Emilia Ferreiro),academic literacy (Paula Carlino and Giovanni Parodi), andliteracy (Daniel Cassany) in different ...
  • Construcción de la realidad a través de los medios de comunicación: terrorismo islámico, intereses geopolíticos y criminalidad en la Triple Frontera del Paraná 

    Bello Arellano, Daniel; Instituto de Estudios Internacionales (INTE), Universidad Arturo Prat (Universidad de MedellínFacultad de ComunicaciónMedellín, 2015-06-30)
    This article examines the role played by the media in theconstruction of reality, and specifically the role played –moreclearly after the attacks of September 11, 2001 in NewYork and Virginia– by the American media –including ...
  • Convergencia Digital: Nuevos perfiles profesionales del periodista 

    Barrios Rubio, Andrés; Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.; Zambrano Ayala, William Ricardo; Fundación Universitaria PanamericanaBarrios Rubio, Andrés; Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.; Zambrano Ayala, William Ricardo; Fundación Universitaria PanamericanaBarrios Rubio, Andrés; Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.; Zambrano Ayala, William Ricardo; Fundación Universitaria PanamericanaBarrios Rubio, Andrés; Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.; Zambrano Ayala, William Ricardo; Fundación Universitaria Panamericana (Universidad de MedellínFacultad de ComunicaciónMedellín, 2015-06-30)
    Journalism is changing with the development of Informationand Communication Technology (TIC abbreviation in Spanish)and the emergence of new online media that are changing thetraditional work routines, content, production, ...
  • La fabricación mediática de la protesta social. Notas acerca de la conformación de una opinión pública despolitizada y estetizante 

    Silva Escobar, Juan Pablo; Universidad de Chile (Universidad de MedellínFacultad de ComunicaciónMedellín, 2015-06-30)
    This essay poses some theoretical and critical thoughts aboutthe mediatic preparation of social protest free from politics. Weunderstand that these representations on TV inscribe themselvesas speeches, which bear mythic ...
  • Hacia la comprensión de la naturaleza transnacional de las audiencias televisivas: Imaginarios, desterritorialización, hibridación, globalización 

    González Bernal, Manuel Ignacio; Universidad de La Sabana; Roncallo Dow, Sergio; Universidad de La Sabana (Universidad de MedellínFacultad de ComunicaciónMedellín, 2015-06-30)
    This text proposes a second thought to television audiencetransnational nature assuming that this exceeds a specificcircumstance of migrants and that due to economy globalizationof communication it installs on the nature ...
  • Uso de avisos para la explotación y la trata de jóvenes en América Latina 

    Castillo Murillejo, Norma Constanza; Fundación Universitaria Los Libertadores (Universidad de MedellínFacultad de ComunicaciónMedellín, 2015-06-30)
    This article presents an interpretative analysis of the resultsof the investigations carried out from the organizations ofcivil society, the State and the academy in Mexico, Argentina,Bolivia, and Colombia, whose object ...
  • Cuatro Veces Medellín 

    Galvis, Carlos Alberto; Universidad de Medellín (Universidad de MedellínFacultad de ComunicaciónMedellín, 2015-06-30)
    Cada civilización, a través de su dialéctica histórica, comporta sus formas de vivir y convivir. Cada civilización construye sus imaginarios, sus ciudades y sus zonas de inclusión y exclu­sión: zonas de anomia con subsuelos ...
  • ¡Vamos al Centro Comercial! Consumo y visualidades del miedo en la Medellín contemporánea 

    Berrío Meneses, Carlos Mario; Universidad de Medellín (Universidad de MedellínFacultad de ComunicaciónMedellín, 2015-06-30)
    This article explores how the combination of two factors: fear andconsumer’s society have become one of the key growth driversof shopping mall in Colombia and especially in Medellin. In theseplaces, the consumption of ...