Show simple item record

dc.creatorRíos, Germánspa
dc.date.accessioned2016-01-27T22:17:26Z
dc.date.available2016-01-27T22:17:26Z
dc.date.created2004-06-30
dc.identifier.issn1692-2530
dc.identifier.urihttp://revistas.udem.edu.co/index.php/opinion/article/view/1323
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/1759
dc.descriptionLegitimacy and constitutionality problems facing law 128 of 1994 become sharper when confronting it with what is conceived in the Political Constitution, since what has been prescribed in the aforementioned organic law enables competition factors of the metropolitan areas to be extended limitlessly till occupying the entire power enclosure of the associated municipalities, although the aforementioned law aimed at founding –unsuccessfully– the concept of metropolitan fact as a delimiting factor cosmopolitan competition. This risk of emptying the municipal competitions is growing bigger, since those areas can assume the environmental authority over their municipalities, a fact which although might reinforce the municipal autonomy involved there once the associative character of the areas is revealed, in practice it has been consolidating the pre–domain of the “nucleus” city mayor, in detriment of the other municipalities’ autonomy.spa
dc.descriptionLos problemas de legitimidad y de constitucionalidad que enfrenta la Ley 128 de 1994 se hacen más agudos al confrontarla con lo concebido en la Constitución Política, pues lo prescrito en la citada ley orgánica hace que los factores de competencia de las áreas metropolitanas puedan extenderse sin límites hasta copar todo el ámbito del poder de los municipios asociados, no obstante que la mencionada ley pretendió erigir –sin éxito– el concepto de hecho metropolitano como factor de delimitación de la competencia metropolitana. Este riesgo de vaciamiento de las competencias municipales se hace mayor, dado que las áreas pueden asumir la autoridad ambiental sobre sus municipios, hecho que si bien podría reforzar las autonomías municipales allí comprometidas si se relevara el carácter asociativo de las áreas, en la práctica ha venido a consolidar el predominio del alcalde de la ciudad “núcleo”, en detrimento de la autonomía de los otros municipios.spa
dc.format.extentp.49-56spa
dc.format.mediumElectrónicospa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypetext/html
dc.format.mimetypePDF
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de Medellínspa
dc.relationhttp://revistas.udem.edu.co/index.php/opinion/article/view/1323/1311spa
dc.relationhttp://revistas.udem.edu.co/index.php/opinion/article/view/1323/1325spa
dc.relation.ispartofseriesOpinión Jurídica; Vol. 3, núm. 5 (2004)spa
dc.relation.haspartOpinión Jurídica; Vol. 3, núm. 5 - enero/junio 2004spa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceOpinión Jurídica; Vol. 3, núm. 5 (2004)spa
dc.source2248-4078spa
dc.source1692-2530spa
dc.subjectÁrea metropolitanaspa
dc.subjectconurbaciónspa
dc.subjectcompetenciasspa
dc.subjecthecho metropolitanospa
dc.subjectinterés metropolitanospa
dc.subjectcarácter metropolitanospa
dc.subjectmunicipiosspa
dc.subjectautonomíaspa
dc.subjectente territorialspa
dc.titleFactores de competencia de las áreas metropolitanas Sobre la crisis del hecho metropolitano como factor de competenciaspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.relation.citationvolume3
dc.relation.citationissue5
dc.relation.citationstartpage49
dc.relation.citationendpage56
dc.audienceComunidad Universidad de Medellínspa
dc.publisher.facultyFacultad de Derechospa
dc.coverageLat: 06 15 00 N  degrees minutes  Lat: 6.2500  decimal degreesLong: 075 36 00 W  degrees minutes  Long: -75.6000  decimal degreesspa
dc.publisher.placeMedellínspa
dc.relation.ispartofesOpinión Jurídicaspa
dc.relation.referencesÁREA METROPOLITANA DEL VALLE DEL ABURRA. Proyecto Metrópoli 2002–2020. Plan Integral de Desarrollo Metropolitano del Valle del Aburra. 212 p.
dc.relation.referencesÁREA METROPOLITANA DEL VALLE DEL ABURRA. Plan Estratégico Ambiental Metropolitano –PEAM, borrador, 2002.
dc.relation.referencesASAMBLEA NACIONAL CONSTITUYENTE. Gacetas Constitucionales No. 80, 83, 101 y 109 de 1991.
dc.relation.referencesCOMISIÓN INTERSECTORIAL. Exposición de motivos al proyecto de Ley Orgánica de Ordenamiento Territorial, 3 de mayo de 2001, páginas 9 y 10. Inédito.
dc.identifier.eissn2248-4078
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellínspa
dc.identifier.instnameinstname:Universidad de Medellínspa


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Except where otherwise noted, this item's license is described as