Show simple item record

dc.contributor.authorPeña Escobar, Stefanía; Universidad del Valle
dc.contributor.authorRamírez Reyes, Gloria S; Universidad del Valle
dc.contributor.authorOsorio Gómez, Juan C; Universidad del Valle
dc.date.accessioned2016-01-29T22:58:25Z
dc.date.available2016-01-29T22:58:25Z
dc.date.created2015-06-30
dc.identifier.issn1692-3324
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/1831
dc.description.abstractThe customer loyalty programs are a tool of differentiation and high impact to create long term relationships with customers of a company, so as to achieve an improvement in the portfolio and collections, redu­ced costs of customer service, increased revenue from higher sales to the most profitable customers, cross selling, among many other benefits. Ac­cordingly, we present a system dynamic model to analyze the economic benefits, in terms of profitability, which would be to implement a customer loyalty strategy. To adjust and validate the proposed model, its implemen­tation is done in a real case of a marketer of agricultural products in the department of Valle del Cauca - Colombia. The simulation results show that indeed the model fulfills its purpose, and that the loyalty program achieved significant results in the finances of the organization.eng
dc.description.abstractLos programas de fidelización de clientes son una herramienta de diferen­ciación y alto impacto para crear relaciones de largo plazo con los clientes de una empresa, de tal forma que se logre una mejora en cartera y recaudo, reducción de costos de atención a clientes, incremento en ingresos por mayores ventas a los clientes más rentables, ventas cruzadas, entre muchos otros beneficios. De acuerdo con esto, se presenta un modelo de dinámica de sistemas que permita analizar los beneficios económicos, en términos de rentabilidad, que se tendrían al implementar una estrategia de fideliza­ción de clientes. Para ajustar y validar el modelo propuesto, se aplica en un caso real de una empresa comercializadora de productos agrícolas de la región. Los resultados de la simulación muestran que efectivamente el modelo cumple con su objetivo, y que el programa de fidelización logra importantes resultados en las finanzas de la organización.spa
dc.format.extentp.87-104spa
dc.format.mediumElectrónicospa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de Medellínspa
dc.relation.urihttp://revistas.udem.edu.co/index.php/ingenierias/article/view/1171
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceRevista Ingenierías Universidad de Medellín; Vol. 14, núm. 26 (2015)spa
dc.source2248-4094spa
dc.source1692-3324spa
dc.subjectCLV (customer lifetime value)spa
dc.subjectcustomer loyaltyspa
dc.subjectsystem dynamicsspa
dc.subjectrelationship marketingspa
dc.subjectROI (return on Investment).spa
dc.subjectCLV (customer lifetime value)spa
dc.subjectfidelización de clientesspa
dc.subjectdinámica de sistemasspa
dc.subjectmarketing relacionalspa
dc.subjectROI (return on Investment).spa
dc.titleEvaluación de una estrategia de fidelización de clientes con dinámica de sistemasspa
dc.typeArticleeng
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.relation.citationvolume14
dc.relation.citationissue26
dc.relation.citationstartpage87
dc.relation.citationendpage104
dc.audienceComunidad Universidad de Medellínspa
dc.publisher.facultyFacultad de Ingenieríasspa
dc.coverageLat: 06 15 00 N  degrees minutes  Lat: 6.2500  decimal degreesLong: 075 36 00 W  degrees minutes  Long: -75.6000  decimal degreesspa
dc.publisher.placeMedellínspa
dc.title.alternativeesEvaluation of a customer loyalty strategy with system dymamicsspa
dc.rights.creativecommonsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.identifier.eissn2248-4094
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.localArtículo científicospa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellínspa
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.udem.edu.co/
dc.identifier.instnameinstname:Universidad de Medellínspa
dc.relation.ispartofjournalRevista Ingenierías Universidad de Medellínspa


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International