Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.creatorPedreño J.A.P.
dc.date2020
dc.date.accessioned2021-02-05T14:58:38Z
dc.date.available2021-02-05T14:58:38Z
dc.identifier.issn11370734
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/6001
dc.descriptionThis paper discusses the flashback, mental image and metalepsis in two essential feature films belonging to the memorial season that the filmmaker Carlos Saura undertakes over Late Francoism and, above all, Spanish Transition: Blindfolded Eyes (1978) and Sweet Hours (1982). Although a highlighted metafictional dimension is underlay, the mnemonic discourse that grows out of both of these movies drives us to identify, respectively, two opposed constructs: active or rehabilitation memory, in the first one; passive or narcotizing memory, in the second one. The singularity of these two selected films allows us to analyze this pair of recalling attitudes, which are the same ones for categorizing the remaining six films of the aforementioned season. © 2020 Universidad Complutense de Madrid. All rights reserved.
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Complutense de Madrid
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85087731400&doi=10.5209%2fhics.69233&partnerID=40&md5=19397eb402645acf0eaebe989f8485ed
dc.sourceHistoria y Comunicacion Social
dc.subjectFlashbackspa
dc.subjectImagen mentalspa
dc.subjectMemoryspa
dc.subjectMetalepsisspa
dc.subjectSauraspa
dc.titleRemembering attitudes in the fiction movies of carlos saura over the late francoism and Spanish transition: From the active memory of blindfolded eyes (1978) to the passive memory of sweet hours (1982) [Actitudes ante el recuerdo en el cine de ficción de carlos saura durante el tardofranquismo y la transición española: De la memoria activa de los ojos vendados (1978) a la memoria pasiva de dulces horas (1982)]
dc.typeRevieweng
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programComunicación y Lenguajes Audiovisualesspa
dc.identifier.doi10.5209/hics.69233
dc.relation.citationvolume25
dc.relation.citationissue1
dc.relation.citationstartpage151
dc.relation.citationendpage159
dc.publisher.facultyFacultad de Comunicaciónspa
dc.affiliationPedreño, J.A.P., Universidad de Medellín, Colombia
dc.relation.referencesBloch-Robin, M., Música y narración en Dulces horas: de la inmersión nostálgica en la vorágine del pasado a la distancia irónica de la instancia narrativa superior (2011) Carlos Saura: una trayectoria ejemplar, pp. 47-65. , (2011): en: Lefere, R. (ed) Madrid: Visor libros
dc.relation.referencesBordwell, D., (1985) Narration in the Fiction Film, , Wisconsin: Wisconsin University Press
dc.relation.referencesBranigan, E., (1992) Narrative Comprehension and Film, , London: Routledge
dc.relation.referencesCampora, V., Art cinema and New Hollywood: multiform narrative and sonic metalepsis in Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2009) New Review of Films and Television Reviews, 7 (2), pp. 119-131. , En
dc.relation.referencesColmeiro, J. F., (2005) Memoria histórica e identidad cultural. De la posguerra a la modernidad, , Barcelona: Anthropos
dc.relation.referencesCuevas Álvarez, E., La memoria del cine o el cine que recuerda (2014) El cine de pensamiento: Formas de la imaginación tecno-estética, pp. 189-203. , (2014): En Català, J. M. (ed) Colección Aldea Global, UAB UPF UJI UV
dc.relation.referencesD'Lugo, M., (1991) The Films of Carlos Saura. The Practice of Seeing, , Princeton, NJ: Princeton University Press
dc.relation.referencesGaudreault, A., JOST, J., (1991) El relato cinematográfico, , Barcelona: Paidós
dc.relation.referencesGaugler, K. M., Theatrical Space and Social Change in Carlos Saura's Los ojos vendados (1978) (2004) Ciberletras: Revista de crítica literaria y de cultura, (12). , http://buff.ly/2tPGESo, En: n Disponible en [Acceso el 16 de enero de 2018]
dc.relation.referencesGenette, G., (1989) Figuras III, , Barcelona: Lumen
dc.relation.referencesGenette, G., (2004) Metalepsis. De la figura a la ficción, , México D.F: Fondo de Cultura Económica
dc.relation.referencesGwynne, E., The Persistence of Memory: Carlos Saura's La caza and La prima Angélica (1997) Journal of Iberian and Latin American Studies, 3 (2), pp. 191-203. , en: n
dc.relation.referencesHopewell, J., (1989) El cine español después de Franco, , Madrid: El Arquero
dc.relation.referencesKeller, P., Cinematic time and the question of possibility in Carlos Saura's Elisa, vida mía (1977) (2013) Studies in Spanish & Latin American Cinemas, 10 (1), pp. 3-22. , En: n
dc.relation.referencesKiss, M., Narrative Metalepsis as Diegetic Concept in Christopher Nolan's Inception (2010) (2012) Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies, 5, pp. 35-54. , En
dc.relation.referencesLefere, R., (2011) Carlos Saura: una trayectoria ejemplar, , (ed) Madrid: Visor libros
dc.relation.referencesLópez Izquierdo, J., Las fronteras de la metalepsis. Relatos, narradores y personajes cinematográficos (2007), En Felici, J. M.
dc.relation.referencesGómez Tarín, F. J. (eds) (2007): Metodologías de análisis del film. Madrid: Edipo, 429-437
dc.relation.referencesLuchoomun, L., (2012) Mental Images in Cinema: Flashback, Imagined Voices, Fantasy, Dream, Hallucination and Madness in Film, , https://buff.ly/2ikTOGi, Tesis doctoral, Universidad de Roehampton, inédita. Disponible en [Acceso el 29 de noviembre de 2017]
dc.relation.referencesPérez Morán, E., Huerta Floriano, M. Á., La creación de discurso ideológico en el cine popular del tardofranquismo (1966-1975): el ciclo Paco Martínez Soria (2012) Comunicación y Sociedad, XXV (1), pp. 289-311. , en: n
dc.relation.referencesPérez Morán, E., Huerta Floriano, M. Á., Las comedias de Mariano Ozores, Andrés Pajares y Fernando Esteso: cartografía cinematográfica de un país en transición (2017) Bulletin of Spanish Visual Studies, 1 (2), pp. 245-264. , en: n
dc.relation.referencesPlanes Pedreño, J. A., El presente devorado por el pasado: declinaciones del flashback metaléptico y sus resonancias en el discurso memorístico de La prima Angélica (2018) Hispanic Research Journal, 19 (1), pp. 89-104. , En: n
dc.relation.referencesRodríguez Fuentes, C., (2013) Desmontando a Saura, , (ed) Barcelona/Málaga: Luces de Gálibo
dc.relation.referencesSánchez Vidal, A., (1988) El cine de Carlos Saura, , Zaragoza: Caja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón
dc.relation.referencesTurim, M., (1989) Flashbacks in Film, , London: Routledge
dc.relation.referencesVan Aken, S., Vandekerkhof, R., Metaleptic and Pseudo-diegetic Narration in Dennis Potter's Karaoke/Cold Lazarus (1996) (2012) Image & Narrative, 16 (28), pp. 85-101. , https://buff.ly/2zTLbWx, En: n Disponible en [Acceso el 7 de diciembre de 2017]
dc.relation.referencesWhitaker, T., (2011) The Films of Elías Querejeta: A Producer of Landscapes, , Cardiff: University of Wales Press
dc.relation.referencesWillem, L. M., Encircling Linearity in Carlos Saura's Peppermint Frappé (1999) Romance Languages Annual X, pp. 859-861. , https://buff.ly/2DegtsI, En: Disponible en [Acceso el 17 de enero de 2018]
dc.relation.referencesZavala, L., El extraño caso de la metalepsis: una aproximación tipológica (2017), pp. 1-15. , https://buff.ly/2AuTJXw, Academia.edu: Disponible en [Acceso el 1 de diciembre de 2017]
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/review


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem