Show simple item record

dc.creatorManrique-Losada B.
dc.creatorGómez-álvarez M.C.
dc.creatorGonzález-Palacio L.
dc.date2020
dc.date.accessioned2021-02-05T14:58:56Z
dc.date.available2021-02-05T14:58:56Z
dc.identifier.issn16469895
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/6041
dc.descriptionComputing has made substantial progress in society, due to the transformative role that technology has as the axis of development. Even though education has also been permeated by the transformations of technology and the evolution of computer science, the affectation and curricula transformation is very low, especially in basic and secondary levels. Thus, in Colombia computer training continues being conceived as a complementary subject to other areas that seek the training of technology consumers rather than its creators. This work proposes a transformation strategy for computer training in primary and secondary education institutions, oriented towards the development of competences for Industry 4.0, focused on creative and computational thinking. This proposal has two key elements: curricular design, and didactic design as well as a Training Ecosystem in institutions at these levels. © 2020, Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao. All rights reserved.
dc.language.isospa
dc.publisherAssociacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85096966893&doi=10.17013%2fristi.39.1-17&partnerID=40&md5=ac678064f5ba2783056a8af4a23de94e
dc.sourceRISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao
dc.subjectComputational thinkingspa
dc.subjectComputer trainingspa
dc.subjectCreative thinkingspa
dc.subjectCurriculum designspa
dc.subjectTraining ecosystemsspa
dc.titleTransformation strategy for computer training: Towards the skills development in basic and secondary education for industry 4.0 in Medellín-Colombia [Estrategia de transformación para la formación en informática: Hacia el desarrollo de competencias en educación básica y media para la industria 4.0 en Medellín – Colombia]
dc.typeArticleeng
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programIngeniería de Sistemasspa
dc.identifier.doi10.17013/risti.39.1-17
dc.relation.citationvolume2020
dc.relation.citationissue39
dc.relation.citationstartpage1
dc.relation.citationendpage17
dc.publisher.facultyFacultad de Ingenieríasspa
dc.affiliationManrique-Losada, B., Universidad de Medellín, Carrera 87 No. 30-65, Medellín, 50026, Colombia
dc.affiliationGómez-álvarez, M.C., Universidad de Medellín, Carrera 87 No. 30-65, Medellín, 50026, Colombia
dc.affiliationGonzález-Palacio, L., Universidad de Medellín, Carrera 87 No. 30-65, Medellín, 50026, Colombia
dc.relation.referencesÁlava, Á.F.B., Villamar, J.D.C., Vallejo, J.L.G., Cedeño, G.A.C., Robalino, A.P.G., Moncayo, R.P., ( (2019) ). El diseño Curricular Y La didáctica, Ejes Fundamentales En La educación Superior contemporánea, 45. , Vol. 3Ciencias
dc.relation.referencesÁlvarez Arregui, E., Rodríguez Martín, A., Inspirando el cambio en educación: Ecosistemas de formación para aprender a emprender (2015) Estudios pedagógicos (Valdivia), 41 (Especial), pp. 9-29
dc.relation.referencesAnderson, L.W., Krathwohl, D., A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives (2001) Longman
dc.relation.referencesArmengol Casas, M., Nueva universidad ante la sociedad del conocimiento (2005) Universities and Knowledge Society Journal, 2 (2), p. 1
dc.relation.referencesAvendaño Porras, V., (2015) Implementación Y Uso Escolar De Las tecnologías De La información Y La comunicación: En La Meseta Comitéca Tojolabal Del Estado De Chiapas., , Centro Regional de Formación Docente e Investigación Educativa
dc.relation.referencesBarrera, R., Montaño, R., Nuevas ideas en informática educativa. Simposio en XX Congreso Internal. de Informática Educativa (2015) J. Sánchez (Presidente), , Desarrollo del pensamiento computacional con Scratch. In , Santiago, Chile
dc.relation.referencesBasogain, X., Olabe, M.Á., Olabe, J.C., Pensamiento Computacional a través de la Programación: Paradigma de Aprendizaje (2015) . Rev. De Educación a Distancia, (Septiembre), p. 46. , http://revistas.um.es/red/article/view/240011/182851
dc.relation.referencesBuxarrais Estrada, M.R., Ovide, E., El impacto de las nuevas tecnologías en la educación en valores del siglo XXI (2011) Sinéctica, 37, pp. 1-14
dc.relation.referencesCortés Rincón, A., (2016) Prácticas Innovadoras De integración Educativa De TIC Que Posibilitan El Desarrollo Profesional Docente: Un Estudio En Instituciones De Niveles básica Y Media De La Ciudad De Bogotá (Col), , http://ddd.uab.cat/record/175877, (Tesis Doctorado). Univesidad Autónoma de Barcelona
dc.relation.references(2011) Operational Definition of Computational Thinking for K–12 Education., , https://csta.acm.org/Curriculum/sub/CurrFiles/CompThinkingFlyer.pdf
dc.relation.referencesFriebroon-Yesharim, M., Ben-Ari, M., Teaching Computer Science Concepts through Robotics to Elementary School Children (2018) International Journal of Computer Science Education in Schools, 2 (3)
dc.relation.referencesGalindo Suárez, M., (2016) Efectos Del Proceso De Aprender a Programar Con “Scratch” En El Aprendizaje Significativo De Las Matemáticas En Los Estudiantes De Grado Quinto De Educación Básica Primaria., , https://repositorio.itesm.mx/ortec/handle/11285/619592, Repositorio Institucional del Tecnológico de Monterrey
dc.relation.referencesGoldie, J.G.S., Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age? (2016) Medical Teacher, 38 (10), pp. 1064-1069
dc.relation.referencesGuetl, C., Chang, V., Ecosystem-based theoretical models for learning in environments of the 21st century (2008) International Journal of Emerging Technologies in Learning, 7, pp. 1-11
dc.relation.referencesHazzan, O., Gal-Ezer, J., Blum, L., A model for high school computer science education: The four key elements that make it! (2008) Proceedings of the 39Th SIGCSE Technical Symposium on Computer Science Education, pp. 281-285
dc.relation.referencesHenao, M.A., El proyecto pedagógico integrador: Una experiencia en el proceso de articulación con el programa técnico profesional en sistemas (2011) Cuaderno Activa, 1, pp. 59-70
dc.relation.referencesInfante, R.C.H., Miranda, M.E.I., Aproximación al proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador (2017) Revista UNIANDES Episteme, 4 (3), pp. 365-375
dc.relation.referencesJara, I., Hepp, P., Rodríguez, J., Claro, M., (2019) Políticas Y prácticas Para La enseñanza De Las Ciencias De La Computación En América Latina, , https://www.costadigital.cl/robotica/wp-content/uploads/2019/09/ComputerScienceLatinAmerica_ESP.pdf
dc.relation.referencesLópez, N., Lugo, M.T., Toranzos, L., Informe sobre tendencias sociales y educativas en América Latina, 2014: Políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina (2014) UNESCO, , https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230080?posInSet=20&queryId=975dfd04-c392-4ef4-a950-9bd80146fe00
dc.relation.referencesMatsuda, T., Instructional materials for “information study” teachers’ professional development (2010) Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, pp. 3307-3312. , VA, USA
dc.relation.referencesMoreno-León, J., Robles, G., Román-González, M., Dr. Scratch: Análisis automático de proyectos Scratch para evaluar y fomentar el Pensamiento Computacional (2015) RED, Revista De Educación a Distancia, p. 46. , http://www.um.es/ead/red/46/moreno_robles.pdf
dc.relation.referencesMorrás Aranoa, H., (2014) Iniciación a La programación informática En Educación Primaria Con Scatch, , http://academica-e.unavarra.es/handle/2454/14363, Academia-e
dc.relation.referencesNúñez Pérez, J.C., González García, J.A., García Rodríguez, M.S., González-Pumariega Solís, S., Roces Montero, C., Álvarez Pérez, L., González Torres, M.D.C., Estrategias de aprendizaje, autoconcepto y rendimiento académico (1998) Psicothema, 10 (1), pp. 97-109
dc.relation.references(2013) Panorama De La educación 2013: Indicadores De La OCDE, , http://www.oecd.org/education/Panorama%20de%20la%20educacion%202013.pdf
dc.relation.references(2008) The Ontario Curriculum Grades 10 to 12: Computer Studies, , http://www.edu.gov.on.ca/eng/curriculum/secondary/computer10to12_2008.pdf
dc.relation.referencesRiesco Albizu, M., Díaz Fondón, M.Á., Álvarez Gutiérrez, D., López Pérez, B., Cernuda Del Río, A., Fuente, J., Adolfo, A., Informática: Materia esencial en la educación obligatoria del siglo XXI (2014) ReVisión, 7 (3)
dc.relation.referencesRodríguez, M.A., Desarrollo del pensamiento computacional en educación primaria: Una experiencia educativa con Scratch (2017) Revista De Ciències De l’Educació, 1 (2), pp. 45-64
dc.relation.referencesSaid, E., Hacia el fomento de las TIC en el sector educativo en Colombia (2015) Editorial Universidad Del Norte.
dc.relation.referencesSánchez, A., Evaluación objetiva de competências: Miscelánea Comillas (2006) Revista De Ciencias Humanas Y Sociales, 64 (124), pp. 321-345
dc.relation.referencesSchmidt, J., (2010) Peer 2 Peer University, p. 2010. , http://vimeo.com/11158136
dc.relation.references(2017) La Digitalización Y La Industria 4.0. Impacto Industrial Y Laboral, , https://industria.ccoo.es/4290fc51a3697f785ba14fce86528e10000060.pdf
dc.relation.references(2013) National Curriculum in England: Computing Programmes of Study, , https://www.gov.uk/government/publications/national-curriculum-in-england-computing-programmes-of-study/national-curriculum-in-england-computing-programmes-of-study
dc.relation.referencesVargas, J., Guapacho, J., Isaza, L., (2017) Robótica móvil: Una Estrategia Innovadora En El Proceso De enseñanza Y Aprendizaje, 52, pp. 100-118
dc.relation.referencesVega-Moreno, D., Cufí Solé, X., Rueda, M.J., Llinás, D., Integración de robótica educativa de bajo coste en el ámbito de la educación secundaria para fomentar el aprendizaje por proyectos (2016) International Journal of Educational Research and Innovation, 6, pp. 162-175
dc.relation.referencesVelásquez, J.C., (2017) Estrategias De enseñanza Creativa: Investigaciones Sobre La Creatividad En El Aula, pp. 11-30. , Ambientes de aprendizaje para el desarrollo de la creatividad. En R. López (Ed.)
dc.relation.referencesYadav, A., Gretter, S., Hambrusch, S., Sands, P., Expanding computer science education in schools: Understanding teacher experiences and challenges (2016) Computer Science Education, 26 (4), pp. 235-254
dc.relation.referencesZambrano, A., Didáctica, pedagogía y saber (2005) Cooperativa Editorial Magisterio
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record