Importance of relationship marketing in higher education management: the perspective of university teachers
Share this
Date
2024Author
Gómez-Bayona L
Valencia-Arias A
Orozco-Toro J.A
Tabares-Penagos A
Moreno-López G.
Citación
Metadata
Show full item recordAbstract
The lack of understanding and application of marketing in universities necessitates research to improve satisfaction, permanence, lasting relationships, and brand identity, and to promote creativity and innovation in education. The objective of this research is to identify how higher education management innovates to build brand identity. Methodologically, the conceptual model is tested using data from 231 teachers in seven accredited Colombian universities. For data analysis, the partial least squares structural equation model is used. The study highlights the importance of incorporating teachers as a key factor in the enactment of relational marketing strategies in the management of higher education. Suggestions are provided for universities to build a marketing culture and brand identity. Among the conclusions, the importance of retaining existing students and involving teachers in marketing strategies is highlighted. Emphasis is placed on identity management and relational marketing as key to improving the image and reputation of universities. This study is expected to be a starting point to explore the construct of trust, satisfaction, and loyalty in the academic field, recognizing the strategic role of teachers in marketing strategies. © 2024 The Author(s). Published by Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group.
Collections
- Indexados Scopus [1813]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Relación entre las estrategias de comunicación de las casas farmacéuticas y la prescripción médica
Belalcázar Cifuentes, Diana Milena (Maestría en MercadeoFacultad de Ciencias Económicas y AdministrativasMedellínUniversidad de Medellín, 2021-11-24)La industria farmacéutica ha sido objeto de evaluaciones y críticas constantes por sus estrategias de marketing relacional, merchandising y promoción de medicamentos hacia los profesionales de la salud, que son prescriptores ... -
Marketing de emociones la forma para lograr fidelidad de los clientes
Cadavid Gómez, Hernán Darío; Universidad de Medellín (Universidad de MedellínFacultad de Ciencias Económicas y AdministrativasMedellín, 2004-06-30)El artículo analiza los elementos que conforman el marketing y haceénfasis en la necesidad de involucrar, en el largo plazo, el marketingemocional y la fidelidad de los clientes como su pilar fundamental, ycomo condición ... -
Comunicación integrada de marketing: un acercamiento a la evolución del concepto
Escobar Moreno, Nelcy Rocío; Universidad de Medellín (Universidad de MedellínFacultad de Ciencias Económicas y AdministrativasMedellín, 2014-06-30)Este documento examina el concepto de comunicaciones integradas de marketing, a través de la revisión de las diferentes conceptualizaciones y los modelos más reconocidos que lo describen. Con el objetivo de analizar el ...