Show simple item record

dc.contributor.authorAlzate Giraldo A
dc.contributor.authorCardona Cano C
dc.contributor.authorTanco E.G.
dc.date.accessioned2024-07-31T21:07:15Z
dc.date.available2024-07-31T21:07:15Z
dc.date.created2023
dc.identifier.issn11370734
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/8523
dc.descriptionThis article presents an analysis of the use of archival material in the Narcos productions of Netflix and Escobar. The pattern of evil of Caracol Television. Both series have made adaptations of stories of violence generated by the phenomenon of drug trafficking and the figure of Pablo Escobar Gaviria in Colombia during the 80s. These series use archival material as support for the narration, which makes it difficult to differentiate between real history and fictional history, generating confusion in the viewer, surpassing ethics and truth in the narrative. For this reason, the treatment of real events and the use of archival material as support to tell the story are studied. For the development of this study, a total of 20 chapters and 1473 scenes were analyzed, of which 285 scenes were identified in which the presence and use of archival material associated with 12 acts of violence that marked the history of Colombia are characterized. © 2023 Universidad Complutense de Madrid. All rights reserved.
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Compultense Madrid
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85180570963&doi=10.5209%2fhics.92239&partnerID=40&md5=61e581935c4927593e3ad2268b200fd2
dc.sourceHistoria y Comunicacion Social
dc.sourceHist. Comun. Soc.
dc.sourceScopus
dc.subjectDrug traffickingeng
dc.subjectNarcoseng
dc.subjectNarcoserieseng
dc.subjectNetflixeng
dc.subjectPablo Escobareng
dc.titleFact and fiction. The use of information in narcoseries, comparative study of the footage in the series Narcos and El Patrón del Mal [Realidad y ficción. El uso de la información en las narcoseries, estudio comparativo del material de archivo en la serie Narcos y El patrón del mal]eng
dc.typearticle
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programComunicación y Lenguajes Audiovisualesspa
dc.type.spaArtículo
dc.identifier.doi10.5209/hics.92239
dc.relation.citationvolume28
dc.relation.citationissue2
dc.relation.citationstartpage305
dc.relation.citationendpage316
dc.publisher.facultyFacultad de Comunicaciónspa
dc.affiliationAlzate Giraldo, A., Universidad de Antioquia, Colombia
dc.affiliationCardona Cano, C., Universidad de Medellín, Colombia
dc.affiliationTanco, E.G., Universidad del Cauca, Colombia
dc.relation.referencesAmaya Trujillo, J., Érase una vez en México. Ficción y memoria del pasado reciente en la serie El Chapo (2018) Comunicación Y Medios, (37). , https://doi.org/10.5354/0719-1529.2018.48588, en
dc.relation.referencesAntezana Barrios, Lorena, Mateos-Pérez, Javier, Construcción de memoria: la dictadura a través de la ficción televisiva en Chile (2011) (2017) Historia Crítica, (66). , https://dx.doi.org/10.7440/histcrit66.2017.06
dc.relation.referencesAstorga, Luis, (1995) Mitología del “narcotraficante” en México, , México: Plaza y Valdés S.A. de C
dc.relation.referencesRomero, Becerra, Tonantzin, América, Investigación documental sobre la narcocultura como objeto de estudio en México (2018) Revista Culturales, 6. , https://doi.org/10.22234/recu.20180601.e349, en volumen México: Instituto de investigaciones culturales
dc.relation.referencesRomero, Becerra, Tonantzin, América, Representaciones de la narcocultura en narcos (2019) Mitologías Hoy. Revista de Pensamiento, Crítica y Estudios Literarios Latinoamericanos, 20. , https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.637
dc.relation.referencesBourdieu, Pierre, (1997) Méditations pascaliennes, , Paris: Seuil. [Trad. esp., Meditaciones pascalianas. Barcelona, Anagrama
dc.relation.referencesCardona Cano, Cesar, Alzate Giraldo, Alejandro., Díaz Arenas, Pedro, Propuesta metodológica para el análisis de la música asociada a los acontecimientos de violencia en las producciones audiovisuales sobre Pablo Escobar (2020) Revista de Comunicación Y Métodos, 2 (1). , https://doi.org/10.35951/v2i1.70, en España: Universidad Complutense de Madrid
dc.relation.referencesCampbell, Joseph, (1968) The Hero with a Thousand Faces, , Estados Unidos: University Press. Henry Holt and Company
dc.relation.referencesCabañas, Miguel, (2014) Las Narcotelenovelas. En Contexto de Narconovelas, , Colombia
dc.relation.referencesCano, Guillermo, (1986) Libreta de apuntes. 21 de diciembre de 1988, , https://www.elespectador.com/static_specials/29/guillermo-cano/libreta-de-apuntes-19.html, Disponible en
dc.relation.referencesComolli, Jean Louis, (2007) Ver y poder. La inocencia perdida: cine, televisión, ficción, documental, , Buenos Aires: Nueva Librería Aurelia Rivera
dc.relation.referencesDe la Cuadra, Eelena, López de Solís, Iris, Imágenes de archivo en cine de ficción: cine basado en una historia real (2013) Revista Trípodos, (31). , http://www.tripodos.com/index.php/Facultat_Comunicacio_Blanquerna/article/view/48/324, en España: Universidad Ramón Llull
dc.relation.referencesDíaz-Campo, Jesús, Chaparro-Domínguez, María-Ángeles, Rodríguez-Martínez, Ruth, Los atentados terroristas de Barcelona y Cambrils en la prensa online. Tratamiento informativo en el periódico, El país y The guardian (2018) Revista Profesional de la Información, (27). , https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.18, en España
dc.relation.referencesFerro, Marc, (1995) Historia contemporánea y cine” España: Centre d’Investigacions Film-Història, , Parc Científic de Barcelona
dc.relation.referencesForero Medina, N., Lógicas mediales y narrativas: transmedialización de las narrativas sobre el narcotráfico en Colombia (2019) Folios, (49). , https://doi:10.17227/Folios.49-9400
dc.relation.referencesSaravia, Esteban Alejandro, ¿Plata o plomo? La sociedad colombiana en el universo narcos (2018) Quaderns de cine, (13). , Gedes ISSN 1888-4571
dc.relation.referencesGómez-Tarín, Francisco Javier, (2006) El análisis del texto fílmico, , España: Universitat Jaume I
dc.relation.referencesHampe, Barry, (1997) Making documentary films and reality videos, , New York: Henry Holt and Company
dc.relation.referencesJaramillo, Deborah, Narcocorridos and Newbie Drug Dealers: The Changing Image of the Mexican Narco on US Television (2014) Revista Ethnic and Racial Studies, 37. , https://doi.org/10.1080/01419870.2012.758862, en
dc.relation.referencesLanza, Pablo, Usos del archivo en el cine documental latinoamericano contemporáneo: los documentos sobrevivientes (2010) Revista Cine documental, 1. , http://revista.cinedocumental.com.ar/1/articulos_03.html, en
dc.relation.referencesLópez de Solís, Iris, (2015) El uso de la documentación audiovisual en programas informativos no diarios de TVE: “Informe Semanal, En portada y Crónicas, , https://eprints.ucm.es/id/eprint/29490/, España: Universidad Complutense de Madrid
dc.relation.referencesLozano, Álvaro, El Holocausto y la cultura de masas (2001) Revista Historia y sociedad, (20). , en
dc.relation.referencesDíaz, Julio, Paz, María Antonia, Historia audiovisual para una sociedad audiovisual (2013) Revista Historia Crítica, (49). , https://doi.org/10.7440/histcrit49.2013.08, en Colombia
dc.relation.referencesMondaca Cota, Anajilda, Narrativa de la narcocultura. Estética y consumo (2014) Revista Ciencia desde el Occidente, 1 (2). , https://biblat.unam.mx/hevila/CienciadesdeelOccidente/2014/vol1/no2/4.pdf, en México
dc.relation.referencesOsorio Cossio, Hermes, La herencia inmaterial del narcotráfico. A propósito de Era más grande el muerto de Luis Miguel Rivas (2021) Revista Senderos Pedagógicos, , https://doi.org/10.53995/rsp.v12i12.1025, en
dc.relation.referencesPaganini, Mariana, La memoria como búsqueda activa: La transmisión intergeneracional de la experiencia militante en el filme documental Seré millones (2017) Revista Colombiana de Sociología, 40 (1). , https://doi.org/10.15446/rcs.v40n1Supl.65908, Colombia
dc.relation.referencesPérez Puente, Fernando, La documentación audiovisual en RTVE (1996) Revista de estudios históricos sobre la imagen, 1, pp. 23-24. , en España
dc.relation.referencesRodríguez Serrano, Aarón, Nuevas perspectivas teóricas sobre las representaciones fílmicas del Holocausto: Análisis textual sobre el rol del testigo de tercer grado como protagonista (2012) Actas IV Congreso Internacional Latina de Comunicación Social, , España
dc.relation.referencesRodríguez Clavijo, Diana Marcela, Biopolítica y memoria: la televisión como estructuradora de relatos nacionales en Colombia (2019) EU-topías. Revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos, 17. , https://ojs.uv.es/index.php/eutopias/article/view/18324, en ISSN: 2174-8454 e-ISSN: 2340-115X. disponible en
dc.relation.referencesRodríguez-Blanco, Sergio, Mastrogiovanni, Federico, Narrativas hegemónicas de la violencia . El crimen organizado y el narcotráfico entre el periodismo y las ficciones televisivas (2018) Anàlisi, (58). , https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3098
dc.relation.referencesRocha, S. M., Visualidad política latinoamericana en Narcos: un análisis a través del estilo televisivo (2018) Comunicación Y Medios, (37), pp. 106-118. , https://doi.org/10.5354/0719-1529.2018.48572
dc.relation.referencesRomero-Rodríguez, Luis, De-Casas-Moreno, Patricia, Amor, Pablo. Pérez-Rodriguez. M., Representaciones y estereotipos latinoamericanos en las series españolas de prime time (2018) Revista Convergencia, (78). , https://doi.org/10.29101/crcs.v25i78.9162, en
dc.relation.referencesRodríguez-Blanco, Sergio, Mastrogiovanni, Federico, Narrativas hegemónicas de la violencia. El crimen organizado y el narcotráfico entre el periodismo y las ficciones televisivas (2018) Revista Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, (58). , https://ddd.uab.cat/pub/analisi/analisi_a2018n58/analisi_a2018n58p89.pdf, en
dc.relation.referencesRincón, Ómar, Narco Estética y narco.cultura en Narco.lombia (2009) Revista Nueva Sociedad, (222). , https://nuso.org/articulo/narcoestetica-y-narcocultura-en-narcolombia/, en Colombia
dc.relation.referencesRincón, Ómar, Amamos a Pablo, odiamos a los políticos. Las repercusiones de Escobar, el patron del mal (2015) Revista Nueva Sociedad, (255). , https://biblat.unam.mx/hevila/Nuevasociedad/2015/no255/8.pdf, en
dc.relation.referencesSáez Pradas, Fernando, Fantasías constructivas de la identidad narco a través de la estética. Una mirada relacional con el arte contemporáneo (2022) Arte y Políticas de Identidad, (26). , https://doi.org/10.6018/reapi.529971
dc.relation.referencesSánchez-Carrero, Jacqueline, Una televisión para la educación. La utopía posible (2005) Revista de Comunicación, (3). , http://www.revistacomunicacion.org/pdf/n3/resenas/una_television_para_la_educacion_la_utopia_posible.pdf, en
dc.relation.referencesSánchez-Duarte, Jacqueline, ENarrativas y portavoces del terrorismo mediatizado (2009) Revista Latina de Comunicación Social, (64). , https://doi.org/10.4185/RLCS-64-2009-839-481-490, en
dc.relation.referencesSanchez, Vilela. Rosario, La ficción televisiva como recurso para el debate del pasado (2016) Revista Luciérnaga, 8 (16). , en año
dc.relation.referencesSeger, Linda, (2007) El arte de la adaptación. Cómo convertir hechos y ficciones en películas, , España: Ediciones Rialp
dc.relation.referencesJuan Pablo, Silva E., Campo de poder: Los pueblos originarios en el cine de ficción y en el documental chileno (2006) Revista Boletín del Museo Chileno de Arte Precolombino, 11 (1). , en
dc.relation.referencesTrujillo, Janny Amaya, Allende, Charlois, José, Adrien, Ficción televisiva y memoria cultural. Un análisis de la construcción discursiva de la memoria en la serie Narcos (2015) Revista Alternativas, (9). , en Center for Latin American Studies with the support of the Department of Spanish and Portuguese at The Ohio State University
dc.relation.referencesKaplan, E. Ann, Hollywood, ciencia y cine: La mirada imperial y la mirada masculina en las películas clásicas (1997) Traducción de Héctor Fouce, en Revista Cuadernos de Información y Comunicación, (5). , Universidad Complutense de Madrid
dc.relation.referencesTabachnik, Silvia, (2015) Reinas y sicarias. Una indagación en el archivo audiovisual del narco en la Red, , DeSignisPublicación de la Federación Latinoamericana de Semiótica (FELS)
dc.relation.referencesVidal Jiménez, Rafaél, (2003) Identidad, poder y conocimiento en la sociedad de la información. Introducción al estudio de la temporalidad como eje del análisis hermenéutico, , http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcb8552, [Tesis de Doctorado), Universidad de Sevilla
dc.relation.referencesWilliams, Raymond, (1997) Marxismo y literatura, , Barcelona: Península
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.udem.edu.co/
dc.identifier.instnameinstname:Universidad de Medellín


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record