dc.contributor.author | Meza-Rivera B | |
dc.contributor.author | Londoño-Muñoz D.C | |
dc.contributor.author | Arango-Lopera C.A. | |
dc.date.accessioned | 2025-04-28T22:11:01Z | |
dc.date.available | 2025-04-28T22:11:01Z | |
dc.date.created | 2025 | |
dc.identifier.issn | 1696019X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11407/8913 | |
dc.description | This study presents a literature review of the professional background of a graphic advertising communicator, the aim of which is to develop a profile of competencies for a professional university training programme. To carry out the review, the scientific databases Web of Science and Scopus were reviewed to find empirical evidence regarding the competencies needed, how they are measured, and how they are described. The categorisation of competencies identified in the literature follows the classification of the Colombian National Ministry of Education, which recommends dividing higher education competence into three categories: generic, transversal, and specific. The results show evidence of a changing labour market, in addition to indicating that universities are showing increased interest in researching their competency profiles to keep up with this dynamic situation. © 2025, CEU Ediciones. All rights reserved. | |
dc.language.iso | eng | |
dc.language.iso | spa | |
dc.publisher | CEU Ediciones | |
dc.relation.isversionof | https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85215118696&doi=10.31921%2fdoxacom.n40a2728&partnerID=40&md5=532669a4cc05ca90c951a89db3fbb14c | |
dc.source | Doxa Comunicacion | |
dc.source | Doxa Comun. | |
dc.source | Scopus | |
dc.subject | Advertising | |
dc.subject | Communication | |
dc.subject | Competence | |
dc.subject | Graphic design | |
dc.subject | professional career | |
dc.subject | skills | |
dc.subject | Advertising | |
dc.subject | Communication | |
dc.subject | Competence | |
dc.subject | Graphic design | |
dc.subject | professional career | |
dc.subject | skills | |
dc.title | New Profiles and Competencies in the Communication Realm. A Literature Review [Nuevos perfiles, nuevas competencias en comunicación. Una revisión de literatura] | |
dc.type | Article | |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | |
dc.publisher.program | Comunicación Gráfica Publicitaria | |
dc.type.spa | Artículo revisado por pares | |
dc.identifier.doi | 10.31921/doxacom.n40a2728 | |
dc.relation.citationvolume | 2025-January-June | |
dc.relation.citationissue | 40 | |
dc.relation.citationstartpage | 409 | |
dc.relation.citationendpage | 433 | |
dc.publisher.faculty | Facultad de Comunicación | |
dc.affiliation | Meza-Rivera, B., Universidad de Medellín, Colombia | |
dc.affiliation | Londoño-Muñoz, D.C., Universidad de Medellín, Colombia | |
dc.affiliation | Arango-Lopera, C.A., Universidad de Medellín, Colombia | |
dc.relation.references | (2004) Marco de fundamentación y especificaciones de la prueba ECAES-ICFES, , https://bit.ly/489zFHn | |
dc.relation.references | Álvarez-Flores, E., Núñez-Gómez, P., Olivares-Santamaría, J., Perfiles profesionales y salidas laborales para graduados en Publicidad y Relaciones Públicas: De la especialización a la hibridación (2018) Profesional de La Información, 27 (1), pp. 136-148. , https://doi.org/10.3145/epi.2018.ene.13 | |
dc.relation.references | Arango, C., Estados del arte: Pistas para investigar sobre la investigación (2018) Pensar la comunicación, pp. 45-81. , En M. A. Álvarez Moreno (Ed), Tomo Sello Editorial Universidad de Medellín | |
dc.relation.references | Arango-Lopera, C. A., Viana, L. R., Comunicación gráfico publicitaria: Conceptualización y puesta en práctica de un objeto de estudio (2015) En Pensar la comunicación, IV, pp. 97-161. , Tomo | |
dc.relation.references | Benites, L. E. H., Investigación formativa en planes curriculares de una universidad pública de Perú. Human Review (2022) International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, 13 (2), pp. 1-18. , https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4021 | |
dc.relation.references | Bunk, G., La transformación de las competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales de la RFA (Asociación de Estudios sobre el Trabajo y la Organización de Empresas) (1994) Revista Europea de Formación Profesional, 1, pp. 8-14. , https://bit.ly/3Ntn3kX | |
dc.relation.references | Busuttil, L., The symbiotic interaction between industry and academia in tertiary education: A case study on internships (2022) Informatics in Education-An International Journal, 21 (4), pp. 589-603. , https://doi.org/10.15388/infedu.2022.24 | |
dc.relation.references | Carballo, F. S., Martins, N. D., San Román, J. R. M., La educación estética del director de arte en los grados universitarios de Publicidad en España (2021) Icono14, 19 (2), pp. 143-166. , https://doi.org/10.7195/ri14.v19i2.1664 | |
dc.relation.references | Casademont, R., Schena, J., Sánchez, C., Competencias más relevantes en los estudios de Comunicación Audiovisual. Las percepciones de los profesionales (2017) Revista Latina de Comunicación Social, 72, pp. 1536-1553. , https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1233 | |
dc.relation.references | Casado, M. C. G., Barrio, M. G., García, S. Á., Competencias informativas profesionales y datos abiertos: Retos para el empoderamiento ciudadano y el cambio social (2016) Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 47, pp. 39-47. , https://doi.org/10.3916/C47-2016-04 | |
dc.relation.references | Casanova, I., Canquiz, L., Paredes Chacín, I., Inciarte González, A., Visión general del enfoque por competencias en Latinoamérica (2018) Revista de Ciencias Sociales, 24 (4), pp. 114-125. , https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/5282 | |
dc.relation.references | Cejas, M., Rueda, M., Cayo, L., Villa, L., Formación por competencias: Reto de la educación superior (2019) Revista de Ciencias Sociales, 25 (1), pp. 94-101. , https://doi.org/10.31876/rcs.v25i1.27298 | |
dc.relation.references | Chapman, E., Illanes, E., Reveiz, L., Saenz, C., Mapeo de protocolos de investigación, publicaciones y colaboraciones sobre la COVID-19 en América Latina y el Caribe (2023) Revista Panamericana de Salud Pública, 46, p. e42. , https://doi.org/10.26633/RPSP.2022.42 | |
dc.relation.references | Clemente-Mediavilla, J., Antolín-Prieto, R., LinkedIn job offers aimed at advertising graduates in Spain (2019) Profesional de La Información, 28 (6). , https://doi.org/10.3145/epi.2019.nov.13 | |
dc.relation.references | Cruz-González, M. C., Penagos-Carreño, J., Ruiz, J. D., Pensamientos, recuerdos y conversaciones: Un diálogo con Sergio Roncallo-Dow, pensador, filósofo y colega (2020) Palabra Clave, 23, pp. 1-17. , https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.s.6, (Supl) | |
dc.relation.references | Daoust-Boisvert, A., Science communication skills as an asset across disciplines: A 10-year case study of students’ motivation patterns at Université Laval (2022) Public Understanding of Science, 31 (5), pp. 648-659. , https://doi.org/10.1177/09636625211051970 | |
dc.relation.references | de Melo, A. A. S., Desenvolvendo competências e habilidades para o trabalhador do futuro: Caminhos do Banco Mundial e da OCDE (2021) Revista Lusófona de Educação, 51 (51). , https://orcid.org/0000-0002-6749-4725 | |
dc.relation.references | de Miguel Zamora, M., La narración como herramienta didáctica de creación publicitaria (2022) Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, pp. 201-220. , https://doi.org/10.31921/doxacom.n34a846 | |
dc.relation.references | Diaz, G., Merchán, S., Samper, O., La educación superior por competencias en la sociedad del conocimiento (2021) Merchán, S, 98, pp. 257-270. , https://doi.org/10.5281/zenodo.5527518 | |
dc.relation.references | du Toit-Brits, C., Blignaut, H., Positioning self-directed continuing learning skills in twenty-first century education (2019) Tydskrif Vir Geesteswetenskappe, 59 (4), pp. 512-529. , https://doi.org/10.1016/B978-0-12-811909-9.00013-7 | |
dc.relation.references | Dziobczenski, P. R. N., Galeotti, A. A. R., Preparing design students for the market: An initial investigation on the required knowledge and skills for graphic designers in Brazil (2017) The Design Journal, 20, pp. S1241-S1249. , https://doi.org/10.1080/14606925.2017.1352653, (sup1) | |
dc.relation.references | Dziobczenski, P. R. N., Person, O., Meriläinen, S., Designing career paths in graphic design: A document analysis of job advertisements for graphic design positions in Finland (2018) The Design Journal, 21 (3), pp. 349-370. , https://doi.org/10.1080/14606925.2018.1444874 | |
dc.relation.references | Estrada, J. D., García-Ael, C., Martorell, J. L., Gender differences in adolescents’ choice of heroes and admired adults in five countries (2015) Gender & Education, 27 (1), pp. 69-87. , https://doi.org/10.1080/09540253.2014.992302 | |
dc.relation.references | Farfán Montero, J., Publicidad y periodismo: habilidades del periodista en las agencias de publicidad, agencias de comunicación y departamentos de comunicación (2016) Publicidad y Periodismo: Habilidades Del Periodista En Las Agencias de Publicidad, Agencias de Comunicación y Departamentos de Comunicación, pp. 113-123 | |
dc.relation.references | Ferrer-Mavárez, M. d. l. Á., Aguirre-Villalobos, E. R., Méndez-Sánchez, R. E., Ruta UX para comunicadores. Un modelo para el desarrollo de productos digitales desde la mirada de la comunicación (2021) Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27 (2), pp. 497-517. , https://doi.org/10.5209/esmp.70420 | |
dc.relation.references | Fuller, M., Kamans, E., van Vuuren, M., Wolfensberger, M., de Jong, M. D. T., Conceptualizing empathy competence: A professional communication perspective (2021) Journal of Business and Technical Communication, 35 (3), pp. 333-368. , https://doi.org/10.1177/10506519211001125 | |
dc.relation.references | García, N. M., García, A. M., Cansado, M. Á. N., El festival Publicatessen: Herramienta para la integración de competencias académicas y profesionales. Human Review (2022) International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, 11 (6), pp. 1-14. , https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3890 | |
dc.relation.references | García-Guardia, M. L., Nuñez-Gómez, P., Los bloggers y su influencia en la imagen de marca (2009) Revista de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 7 (1), pp. 242-252. , https://doi.org/10.7195/ri14.v7i1.343 | |
dc.relation.references | Gutiérrez-García, E., Sadi, G., Capacidades profesionales para el mañana de la comunicación estratégica: Contribuciones desde España y Argentina (2020) Revista de Comunicación, 19 (1), pp. 125-148. , https://doi.org/10.26441/rc19.1-2020-a8 | |
dc.relation.references | Han, B.-C., En el enjambre (2014) Herder, , https://doi.org/10.2307/j.ctvt9k4gh.6 | |
dc.relation.references | Ivanova, R., Gaifullina, N., Al Said, N., The role of social networks in the development of skills of professional communication: An empirical study (2022) International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies (IJWLTT), 17 (1), pp. 1-15. , https://doi.org/10.4018/ijwltt.299860 | |
dc.relation.references | Keith, S., Collins, S., Must know Photoshop”: Proprietary skills and media jobs in Australia (2022) Media International Australia, , https://doi.org/10.1177/1329878x221099046 | |
dc.relation.references | Kovács, I., Zarándné, K. V., Digital marketing employability skills in job advertisements—must-have soft skills for entry-level workers: A content analysis (2022) Economics & Sociology, 15 (1), pp. 178-192. , https://doi.org/10.14254/2071-789x.2022/15-1/11 | |
dc.relation.references | Lalueza Bosch, F., Creus, A. S., Prácticas reales en entornos no presenciales: La agencia virtual de comunicación como herramienta de aprendizaje profesionalizador (2014) Historia y Comunicación Social, 18. , https://doi.org/10.5209/rev_hics.2013.v18.44319 | |
dc.relation.references | López-García, X., Redefinición de metacompetencias, competencias y habilidades de los periodistas digitales (2022) Anuario ThinkEPI, 16. , https://doi.org/10.3145/thinkepi.2022.e16a03 | |
dc.relation.references | Lopezosa, C., Codina, L., Ferran-Ferrer, N., (2023) ChatGPT como apoyo a las systematic scoping reviews: Integrando la inteligencia artificial con el framework SALSA | |
dc.relation.references | Macdonald, I., Cultural change in the creative industries: A case study of BBC graphic design from 1990-2011 (2014) Visual Communication, 13 (1), pp. 31-49. , https://doi.org/10.1177/1470357213507510 | |
dc.relation.references | Matošková, J., Bartók, O., Tomancová, L., The relation between employee characteristics and knowledge sharing (2022) VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 52 (4), pp. 486-507. , https://doi.org/10.1108/vjikms-05-2020-0092 | |
dc.relation.references | (2014) Evaluación de competencias para el ascenso o reubicación de nivel salarial en el Escalafón de Profesionalización Docente de los docentes y directivos docentes regidos por el Decreto Ley 1278 de 2002, , https://bit.ly/3Nub5HR, MEN | |
dc.relation.references | Molares Cardoso, J., Pensamiento creador: Programa de potenciación de la creatividad. Análisis y evaluación de resultados (2022) International Visual Culture Review/Revista Internacional de Cultura Visual, , https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3528 | |
dc.relation.references | Monge-Benito, S., Etxebarria-Gangoiti, J. A., Competences Basque Advertising Professionals Consider Most Important to Their Work: A Comparison 2008–2016 (2017) Communication & Society, 30 (2), pp. 97-109. , https://doi.org/10.15581/003.30.35785 | |
dc.relation.references | Morales Castillo, J. D., Varela Ruiz, M., El debate en torno al concepto de competencias (2015) Investigación En Educación Médica, 4 (13), pp. 36-41. , https://doi.org/10.1016/s2007-5057(15)72167-8 | |
dc.relation.references | Morales, O., (2003) Fundamentos de la investigación documental y la monografía, , Universidad de Los Andes | |
dc.relation.references | Moreno, Á., Tench, R., Okay, A., Re-fuelling the talent tank. A qualitative study of key deficiencies, future needs, and life-long learning needs of communication management professionals in Europe (2017) Communication & Society, 30 (3). , https://doi.org/10.15581/003.30.35774 | |
dc.relation.references | Olivares, S. L. O., Torres, E. A., Palet, J. E. A., Corolla, M. L. T., Cabrera, M. V. L., Valdez-García, J. E., Valor percibido de una experiencia de inmersión educativa para el desarrollo de competencias transversales: Semana i (2019) Educación Médica, 20, pp. 93-99. , https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.04.015 | |
dc.relation.references | Omar, N. H., Manaf, A. A., Mohd, R. H., Kassim, A. C., Abd Aziz, K., Graduates’ employability skills based on current job demand through electronic advertisement (2012) Asian Social Science, 8 (9), p. 103. , https://doi.org/10.5539/ass.v8n9p103 | |
dc.relation.references | Ordóñez, C., Martín, J. L. T., Martínez, A. C., Alarcón, E. V., La creatividad en la universidad española. Un análisis crítico de los planes de estudio, la actividad docente y las necesidades del sector profesional en los grados de comunicación audiovisual, publicidad y relaciones públicas (2021) Icono14, 19 (2), pp. 36-65. , https://doi.org/10.5539/ass.v8n9p103, de los Á | |
dc.relation.references | Pacheco, J., Gestión por competencias: propuesta de cara a la realidad organizacional en Perú (2021) Revista de Filosofía (Venezuela), 98, pp. 310-326. , https://doi.org/10.5281/zenodo.5527593 | |
dc.relation.references | Perlado-Lamo-de-Espinosa, M., Papí-Gálvez, N., Bergaz-Portolés, M., From media planner to media expert: The digital effect in advertising. [Del planificador de medios al experto en medios: El efecto digital en la publicidad] (2019) Comunicar, 59, pp. 105-114. , https://doi.org/10.3916/C59-2019-10 | |
dc.relation.references | Powers, E., Seeking “skilled, poised, fluent” verbal communicators: Aesthetic labor and signaling in journalism job advertisements (2021) Newspaper Research Journal, 42 (1), pp. 12-28. , https://doi.org/10.1177/0739532921989884 | |
dc.relation.references | Rizo García, M., La comunicación como relación e interacción. Un mapa general de acepciones teórico-conceptuales y un apunte sobre sus posibilidades empíricas en los estudios sobre interculturalidad (2019) Revista Iberoamericana de Comunicación, 36, pp. 147-174 | |
dc.relation.references | Rodríguez-de-Mier, B. Á., Habilidades buscadas en los profesionales de la comunicación comercial. Visual Review (2022) International Visual Culture Review/Revista Internacional de Cultura Visual, 10 (1), pp. 1-11. , https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3561 | |
dc.relation.references | Sánchez-Sánchez, C., Fernández Cavia, J., Percepción de profesionales y académicos sobre los conocimientos y competencias necesarios en el publicitario actual (2018) Revista Latina de Comunicación Social, (73), pp. 228-263. , https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1254 | |
dc.relation.references | Sumantri, M. S., Gandana, G., Supriatna, A. R., Iasha, V., Setiawan, B., Maker-Centered Project-Based Learning: The Effort to Improve Skills of Graphic Design and Student’s Learning Liveliness (2022) Journal of Educational and Social Research, 12 (3), p. 192. , https://doi.org/10.36941/jesr-2022-0078 | |
dc.relation.references | Torres, F. C., Vivas, G. P. M., Nativos digitales: ¿ocultamiento de factores generadores de fracaso escolar? (2009) Revista Iberoamericana de Educación, 50, pp. 113-130. , https://doi.org/10.35362/rie500665 | |
dc.relation.references | Unigarro Guitiérrez, M. A., (2017) Un modelo educativo crítico con enfoque de competencias, , Ediciones UCC | |
dc.relation.references | Weinstein, K., (2018) From College to Careers: Tracking the First Two Years for Graphic Design Graduates, , https://doi.org/10.18848/2325-1581/cgp/v12i01/1-22 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.identifier.reponame | reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín | |
dc.identifier.repourl | repourl:https://repository.udem.edu.co/ | |
dc.identifier.instname | instname:Universidad de Medellín | |