Show simple item record

dc.contributor.authorMeza-Rivera B
dc.contributor.authorLondoño-Muñoz D.C
dc.contributor.authorArango-Lopera C.A.
dc.date.accessioned2025-04-28T22:11:01Z
dc.date.available2025-04-28T22:11:01Z
dc.date.created2025
dc.identifier.issn1696019X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/8913
dc.descriptionThis study presents a literature review of the professional background of a graphic advertising communicator, the aim of which is to develop a profile of competencies for a professional university training programme. To carry out the review, the scientific databases Web of Science and Scopus were reviewed to find empirical evidence regarding the competencies needed, how they are measured, and how they are described. The categorisation of competencies identified in the literature follows the classification of the Colombian National Ministry of Education, which recommends dividing higher education competence into three categories: generic, transversal, and specific. The results show evidence of a changing labour market, in addition to indicating that universities are showing increased interest in researching their competency profiles to keep up with this dynamic situation. © 2025, CEU Ediciones. All rights reserved.
dc.language.isoeng
dc.language.isospa
dc.publisherCEU Ediciones
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85215118696&doi=10.31921%2fdoxacom.n40a2728&partnerID=40&md5=532669a4cc05ca90c951a89db3fbb14c
dc.sourceDoxa Comunicacion
dc.sourceDoxa Comun.
dc.sourceScopus
dc.subjectAdvertising
dc.subjectCommunication
dc.subjectCompetence
dc.subjectGraphic design
dc.subjectprofessional career
dc.subjectskills
dc.subjectAdvertising
dc.subjectCommunication
dc.subjectCompetence
dc.subjectGraphic design
dc.subjectprofessional career
dc.subjectskills
dc.titleNew Profiles and Competencies in the Communication Realm. A Literature Review [Nuevos perfiles, nuevas competencias en comunicación. Una revisión de literatura]
dc.typeArticle
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programComunicación Gráfica Publicitaria
dc.type.spaArtículo revisado por pares
dc.identifier.doi10.31921/doxacom.n40a2728
dc.relation.citationvolume2025-January-June
dc.relation.citationissue40
dc.relation.citationstartpage409
dc.relation.citationendpage433
dc.publisher.facultyFacultad de Comunicación
dc.affiliationMeza-Rivera, B., Universidad de Medellín, Colombia
dc.affiliationLondoño-Muñoz, D.C., Universidad de Medellín, Colombia
dc.affiliationArango-Lopera, C.A., Universidad de Medellín, Colombia
dc.relation.references(2004) Marco de fundamentación y especificaciones de la prueba ECAES-ICFES, , https://bit.ly/489zFHn
dc.relation.referencesÁlvarez-Flores, E., Núñez-Gómez, P., Olivares-Santamaría, J., Perfiles profesionales y salidas laborales para graduados en Publicidad y Relaciones Públicas: De la especialización a la hibridación (2018) Profesional de La Información, 27 (1), pp. 136-148. , https://doi.org/10.3145/epi.2018.ene.13
dc.relation.referencesArango, C., Estados del arte: Pistas para investigar sobre la investigación (2018) Pensar la comunicación, pp. 45-81. , En M. A. Álvarez Moreno (Ed), Tomo Sello Editorial Universidad de Medellín
dc.relation.referencesArango-Lopera, C. A., Viana, L. R., Comunicación gráfico publicitaria: Conceptualización y puesta en práctica de un objeto de estudio (2015) En Pensar la comunicación, IV, pp. 97-161. , Tomo
dc.relation.referencesBenites, L. E. H., Investigación formativa en planes curriculares de una universidad pública de Perú. Human Review (2022) International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, 13 (2), pp. 1-18. , https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4021
dc.relation.referencesBunk, G., La transformación de las competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales de la RFA (Asociación de Estudios sobre el Trabajo y la Organización de Empresas) (1994) Revista Europea de Formación Profesional, 1, pp. 8-14. , https://bit.ly/3Ntn3kX
dc.relation.referencesBusuttil, L., The symbiotic interaction between industry and academia in tertiary education: A case study on internships (2022) Informatics in Education-An International Journal, 21 (4), pp. 589-603. , https://doi.org/10.15388/infedu.2022.24
dc.relation.referencesCarballo, F. S., Martins, N. D., San Román, J. R. M., La educación estética del director de arte en los grados universitarios de Publicidad en España (2021) Icono14, 19 (2), pp. 143-166. , https://doi.org/10.7195/ri14.v19i2.1664
dc.relation.referencesCasademont, R., Schena, J., Sánchez, C., Competencias más relevantes en los estudios de Comunicación Audiovisual. Las percepciones de los profesionales (2017) Revista Latina de Comunicación Social, 72, pp. 1536-1553. , https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1233
dc.relation.referencesCasado, M. C. G., Barrio, M. G., García, S. Á., Competencias informativas profesionales y datos abiertos: Retos para el empoderamiento ciudadano y el cambio social (2016) Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 47, pp. 39-47. , https://doi.org/10.3916/C47-2016-04
dc.relation.referencesCasanova, I., Canquiz, L., Paredes Chacín, I., Inciarte González, A., Visión general del enfoque por competencias en Latinoamérica (2018) Revista de Ciencias Sociales, 24 (4), pp. 114-125. , https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/5282
dc.relation.referencesCejas, M., Rueda, M., Cayo, L., Villa, L., Formación por competencias: Reto de la educación superior (2019) Revista de Ciencias Sociales, 25 (1), pp. 94-101. , https://doi.org/10.31876/rcs.v25i1.27298
dc.relation.referencesChapman, E., Illanes, E., Reveiz, L., Saenz, C., Mapeo de protocolos de investigación, publicaciones y colaboraciones sobre la COVID-19 en América Latina y el Caribe (2023) Revista Panamericana de Salud Pública, 46, p. e42. , https://doi.org/10.26633/RPSP.2022.42
dc.relation.referencesClemente-Mediavilla, J., Antolín-Prieto, R., LinkedIn job offers aimed at advertising graduates in Spain (2019) Profesional de La Información, 28 (6). , https://doi.org/10.3145/epi.2019.nov.13
dc.relation.referencesCruz-González, M. C., Penagos-Carreño, J., Ruiz, J. D., Pensamientos, recuerdos y conversaciones: Un diálogo con Sergio Roncallo-Dow, pensador, filósofo y colega (2020) Palabra Clave, 23, pp. 1-17. , https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.s.6, (Supl)
dc.relation.referencesDaoust-Boisvert, A., Science communication skills as an asset across disciplines: A 10-year case study of students’ motivation patterns at Université Laval (2022) Public Understanding of Science, 31 (5), pp. 648-659. , https://doi.org/10.1177/09636625211051970
dc.relation.referencesde Melo, A. A. S., Desenvolvendo competências e habilidades para o trabalhador do futuro: Caminhos do Banco Mundial e da OCDE (2021) Revista Lusófona de Educação, 51 (51). , https://orcid.org/0000-0002-6749-4725
dc.relation.referencesde Miguel Zamora, M., La narración como herramienta didáctica de creación publicitaria (2022) Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, pp. 201-220. , https://doi.org/10.31921/doxacom.n34a846
dc.relation.referencesDiaz, G., Merchán, S., Samper, O., La educación superior por competencias en la sociedad del conocimiento (2021) Merchán, S, 98, pp. 257-270. , https://doi.org/10.5281/zenodo.5527518
dc.relation.referencesdu Toit-Brits, C., Blignaut, H., Positioning self-directed continuing learning skills in twenty-first century education (2019) Tydskrif Vir Geesteswetenskappe, 59 (4), pp. 512-529. , https://doi.org/10.1016/B978-0-12-811909-9.00013-7
dc.relation.referencesDziobczenski, P. R. N., Galeotti, A. A. R., Preparing design students for the market: An initial investigation on the required knowledge and skills for graphic designers in Brazil (2017) The Design Journal, 20, pp. S1241-S1249. , https://doi.org/10.1080/14606925.2017.1352653, (sup1)
dc.relation.referencesDziobczenski, P. R. N., Person, O., Meriläinen, S., Designing career paths in graphic design: A document analysis of job advertisements for graphic design positions in Finland (2018) The Design Journal, 21 (3), pp. 349-370. , https://doi.org/10.1080/14606925.2018.1444874
dc.relation.referencesEstrada, J. D., García-Ael, C., Martorell, J. L., Gender differences in adolescents’ choice of heroes and admired adults in five countries (2015) Gender & Education, 27 (1), pp. 69-87. , https://doi.org/10.1080/09540253.2014.992302
dc.relation.referencesFarfán Montero, J., Publicidad y periodismo: habilidades del periodista en las agencias de publicidad, agencias de comunicación y departamentos de comunicación (2016) Publicidad y Periodismo: Habilidades Del Periodista En Las Agencias de Publicidad, Agencias de Comunicación y Departamentos de Comunicación, pp. 113-123
dc.relation.referencesFerrer-Mavárez, M. d. l. Á., Aguirre-Villalobos, E. R., Méndez-Sánchez, R. E., Ruta UX para comunicadores. Un modelo para el desarrollo de productos digitales desde la mirada de la comunicación (2021) Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27 (2), pp. 497-517. , https://doi.org/10.5209/esmp.70420
dc.relation.referencesFuller, M., Kamans, E., van Vuuren, M., Wolfensberger, M., de Jong, M. D. T., Conceptualizing empathy competence: A professional communication perspective (2021) Journal of Business and Technical Communication, 35 (3), pp. 333-368. , https://doi.org/10.1177/10506519211001125
dc.relation.referencesGarcía, N. M., García, A. M., Cansado, M. Á. N., El festival Publicatessen: Herramienta para la integración de competencias académicas y profesionales. Human Review (2022) International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, 11 (6), pp. 1-14. , https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3890
dc.relation.referencesGarcía-Guardia, M. L., Nuñez-Gómez, P., Los bloggers y su influencia en la imagen de marca (2009) Revista de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 7 (1), pp. 242-252. , https://doi.org/10.7195/ri14.v7i1.343
dc.relation.referencesGutiérrez-García, E., Sadi, G., Capacidades profesionales para el mañana de la comunicación estratégica: Contribuciones desde España y Argentina (2020) Revista de Comunicación, 19 (1), pp. 125-148. , https://doi.org/10.26441/rc19.1-2020-a8
dc.relation.referencesHan, B.-C., En el enjambre (2014) Herder, , https://doi.org/10.2307/j.ctvt9k4gh.6
dc.relation.referencesIvanova, R., Gaifullina, N., Al Said, N., The role of social networks in the development of skills of professional communication: An empirical study (2022) International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies (IJWLTT), 17 (1), pp. 1-15. , https://doi.org/10.4018/ijwltt.299860
dc.relation.referencesKeith, S., Collins, S., Must know Photoshop”: Proprietary skills and media jobs in Australia (2022) Media International Australia, , https://doi.org/10.1177/1329878x221099046
dc.relation.referencesKovács, I., Zarándné, K. V., Digital marketing employability skills in job advertisements—must-have soft skills for entry-level workers: A content analysis (2022) Economics & Sociology, 15 (1), pp. 178-192. , https://doi.org/10.14254/2071-789x.2022/15-1/11
dc.relation.referencesLalueza Bosch, F., Creus, A. S., Prácticas reales en entornos no presenciales: La agencia virtual de comunicación como herramienta de aprendizaje profesionalizador (2014) Historia y Comunicación Social, 18. , https://doi.org/10.5209/rev_hics.2013.v18.44319
dc.relation.referencesLópez-García, X., Redefinición de metacompetencias, competencias y habilidades de los periodistas digitales (2022) Anuario ThinkEPI, 16. , https://doi.org/10.3145/thinkepi.2022.e16a03
dc.relation.referencesLopezosa, C., Codina, L., Ferran-Ferrer, N., (2023) ChatGPT como apoyo a las systematic scoping reviews: Integrando la inteligencia artificial con el framework SALSA
dc.relation.referencesMacdonald, I., Cultural change in the creative industries: A case study of BBC graphic design from 1990-2011 (2014) Visual Communication, 13 (1), pp. 31-49. , https://doi.org/10.1177/1470357213507510
dc.relation.referencesMatošková, J., Bartók, O., Tomancová, L., The relation between employee characteristics and knowledge sharing (2022) VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 52 (4), pp. 486-507. , https://doi.org/10.1108/vjikms-05-2020-0092
dc.relation.references(2014) Evaluación de competencias para el ascenso o reubicación de nivel salarial en el Escalafón de Profesionalización Docente de los docentes y directivos docentes regidos por el Decreto Ley 1278 de 2002, , https://bit.ly/3Nub5HR, MEN
dc.relation.referencesMolares Cardoso, J., Pensamiento creador: Programa de potenciación de la creatividad. Análisis y evaluación de resultados (2022) International Visual Culture Review/Revista Internacional de Cultura Visual, , https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3528
dc.relation.referencesMonge-Benito, S., Etxebarria-Gangoiti, J. A., Competences Basque Advertising Professionals Consider Most Important to Their Work: A Comparison 2008–2016 (2017) Communication & Society, 30 (2), pp. 97-109. , https://doi.org/10.15581/003.30.35785
dc.relation.referencesMorales Castillo, J. D., Varela Ruiz, M., El debate en torno al concepto de competencias (2015) Investigación En Educación Médica, 4 (13), pp. 36-41. , https://doi.org/10.1016/s2007-5057(15)72167-8
dc.relation.referencesMorales, O., (2003) Fundamentos de la investigación documental y la monografía, , Universidad de Los Andes
dc.relation.referencesMoreno, Á., Tench, R., Okay, A., Re-fuelling the talent tank. A qualitative study of key deficiencies, future needs, and life-long learning needs of communication management professionals in Europe (2017) Communication & Society, 30 (3). , https://doi.org/10.15581/003.30.35774
dc.relation.referencesOlivares, S. L. O., Torres, E. A., Palet, J. E. A., Corolla, M. L. T., Cabrera, M. V. L., Valdez-García, J. E., Valor percibido de una experiencia de inmersión educativa para el desarrollo de competencias transversales: Semana i (2019) Educación Médica, 20, pp. 93-99. , https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.04.015
dc.relation.referencesOmar, N. H., Manaf, A. A., Mohd, R. H., Kassim, A. C., Abd Aziz, K., Graduates’ employability skills based on current job demand through electronic advertisement (2012) Asian Social Science, 8 (9), p. 103. , https://doi.org/10.5539/ass.v8n9p103
dc.relation.referencesOrdóñez, C., Martín, J. L. T., Martínez, A. C., Alarcón, E. V., La creatividad en la universidad española. Un análisis crítico de los planes de estudio, la actividad docente y las necesidades del sector profesional en los grados de comunicación audiovisual, publicidad y relaciones públicas (2021) Icono14, 19 (2), pp. 36-65. , https://doi.org/10.5539/ass.v8n9p103, de los Á
dc.relation.referencesPacheco, J., Gestión por competencias: propuesta de cara a la realidad organizacional en Perú (2021) Revista de Filosofía (Venezuela), 98, pp. 310-326. , https://doi.org/10.5281/zenodo.5527593
dc.relation.referencesPerlado-Lamo-de-Espinosa, M., Papí-Gálvez, N., Bergaz-Portolés, M., From media planner to media expert: The digital effect in advertising. [Del planificador de medios al experto en medios: El efecto digital en la publicidad] (2019) Comunicar, 59, pp. 105-114. , https://doi.org/10.3916/C59-2019-10
dc.relation.referencesPowers, E., Seeking “skilled, poised, fluent” verbal communicators: Aesthetic labor and signaling in journalism job advertisements (2021) Newspaper Research Journal, 42 (1), pp. 12-28. , https://doi.org/10.1177/0739532921989884
dc.relation.referencesRizo García, M., La comunicación como relación e interacción. Un mapa general de acepciones teórico-conceptuales y un apunte sobre sus posibilidades empíricas en los estudios sobre interculturalidad (2019) Revista Iberoamericana de Comunicación, 36, pp. 147-174
dc.relation.referencesRodríguez-de-Mier, B. Á., Habilidades buscadas en los profesionales de la comunicación comercial. Visual Review (2022) International Visual Culture Review/Revista Internacional de Cultura Visual, 10 (1), pp. 1-11. , https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3561
dc.relation.referencesSánchez-Sánchez, C., Fernández Cavia, J., Percepción de profesionales y académicos sobre los conocimientos y competencias necesarios en el publicitario actual (2018) Revista Latina de Comunicación Social, (73), pp. 228-263. , https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1254
dc.relation.referencesSumantri, M. S., Gandana, G., Supriatna, A. R., Iasha, V., Setiawan, B., Maker-Centered Project-Based Learning: The Effort to Improve Skills of Graphic Design and Student’s Learning Liveliness (2022) Journal of Educational and Social Research, 12 (3), p. 192. , https://doi.org/10.36941/jesr-2022-0078
dc.relation.referencesTorres, F. C., Vivas, G. P. M., Nativos digitales: ¿ocultamiento de factores generadores de fracaso escolar? (2009) Revista Iberoamericana de Educación, 50, pp. 113-130. , https://doi.org/10.35362/rie500665
dc.relation.referencesUnigarro Guitiérrez, M. A., (2017) Un modelo educativo crítico con enfoque de competencias, , Ediciones UCC
dc.relation.referencesWeinstein, K., (2018) From College to Careers: Tracking the First Two Years for Graphic Design Graduates, , https://doi.org/10.18848/2325-1581/cgp/v12i01/1-22
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.udem.edu.co/
dc.identifier.instnameinstname:Universidad de Medellín


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record