Evaluation and grading: do teaching engineers know the difference?
Evaluación y calificación: ¿conocen la diferencia los ingenieros docentes?
Share this
Date
2025-06-27Author
Trejos Buriticá, Omar Ivan
Citación
Metadata
Show full item recordDocuments PDF
Abstract
Being a teaching engineer implies many challenges, and one of them involves understanding clearly the difference between grading and evaluating, for they are the end of a learning process used to validate, verify, and give feedback. One may think that grading and evaluation are two ways to see what students have learned. This article presents the results of research conducted with teaching engineers to study their idea of grading vs evaluating and verify how they specifically see the difference. The methodology of the study was to interview a sample of teaching engineers from universities in a specific geographical area. The study worked a qualitative approach although quantifications were used to facilitate analyses. The technique implemented was a structured interview with quantifiable open questions. The results indicate that teaching engineers have some ideas regarding this matter, yet they do not coincide with the theoretical aspects of teaching. Finally, it is fundamental to strengthen engineering teaching for teaching engineers. Ser un ingeniero docente implica muchos desafíos, y uno de ellos consiste en comprender claramente la diferencia entre calificar y evaluar, ya que ambas representan el final de un proceso de aprendizaje utilizado para validar, verificar y retroalimentar. Podría pensarse que calificar y evaluar son dos formas de observar lo que los estudiantes han aprendido. Este artículo presenta los resultados de una investigación realizada con ingenieros docentes para estudiar su concepción sobre calificar versus evaluar y verificar cómo perciben específicamente la diferencia. La metodología del estudio consistió en entrevistar a una muestra de ingenieros docentes de universidades en una zona geográfica específica. El estudio adoptó un enfoque cualitativo, aunque se utilizaron cuantificaciones para facilitar los análisis. La técnica implementada fue una entrevista estructurada con preguntas abiertas cuantificables. Los resultados indican que los ingenieros docentes tienen algunas ideas al respecto, aunque estas no coinciden con los aspectos teóricos de la enseñanza. Finalmente, es fundamental fortalecer la enseñanza de la ingeniería para los ingenieros docentes.

