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dc.creatorBarrios Rubio, Andrés; Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.spa
dc.creatorZambrano Ayala, William Ricardo; Fundación Universitaria PanamericanaBarrios Rubio, Andrés; Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.spa
dc.creatorZambrano Ayala, William Ricardo; Fundación Universitaria PanamericanaBarrios Rubio, Andrés; Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.spa
dc.creatorZambrano Ayala, William Ricardo; Fundación Universitaria PanamericanaBarrios Rubio, Andrés; Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.spa
dc.creatorZambrano Ayala, William Ricardo; Fundación Universitaria Panamericanaspa
dc.date.accessioned2015-12-16T23:14:39Z
dc.date.available2015-12-16T23:14:39Z
dc.date.created2015-06-30
dc.identifier.issn1692-2522
dc.identifier.urihttp://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1190
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/1467
dc.descriptionJournalism is changing with the development of Informationand Communication Technology (TIC abbreviation in Spanish)and the emergence of new online media that are changing thetraditional work routines, content, production, distribution,and consumption of information. This new stage is markedby the digital convergence in its various dimensions and themultiplication of new platforms, tools, and formats reception,dissemination and interaction that invite to change journalists’professional profiles and to give a second thought to their newskills to practice. To build the new profile of the journalist, aqualitative and quantitative research through surveys, depthinterviews and discussion groups applied to the various actorsof media companies and managers of journalism programsin Colombia were conducted from three professional skills:business-technological, content communicative and usersprofessional. It was concluded with the construction of a map ofcompetencies of a journalist in a digital context, among others,to produce contents, languages and multimedia narratives. toimplement technologies and networks, to create informativeand interactive formats consistent with the preferences of theaudience, and to adapt to the new communication ecosystem.spa
dc.description El periodismo se está transformando debido al desarrollo de las tecnologías de información y de las comunicaciones (TIC) y a la aparición de nuevos cibermedios que están alterando las tradicionales rutinas de trabajo, los contenidos, la producción, distribución y consumo de información. Este nuevo escenario está marcado por la convergencia digital en sus distintas dimensiones y en la multiplicación de nuevas plataformas, herramientas y formatos de recepción, difusión e interacción que invitan a modificar los perfiles profesionales del periodista y a replantear sus nuevas competencias para ejercer la profesión. Para construir el nuevo perfil del periodista, se realizó una investigación cualitativa y cuantitativa a través de encuestas, entrevistas de profundidad y grupos de discusión, aplicadas a los diferentes actores de las empresas mediáticas y a los directores de programas profesionales de periodismo de Colombia, a partir de tres competencias profesionales: empresarial-tecnológica, comunicativa de contenidos y profesional-usuarios. Se concluye con la identificación de competencias del periodista en un contexto digital, entre ellas: producir contenidos, lenguajes y narrativas multimedia; implementar tecnologías y redes; crear formatos informativos e interactivos acordes con las preferencias de la audiencia, y adecuarse al nuevo ecosistema comunicativo.spa
dc.format.extentp.221-240spa
dc.format.mediumElectrónicospa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypePDF
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de Medellínspa
dc.relationhttp://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1190/1149spa
dc.relation.ispartofseriesAnagramas; Vol. 13, núm. 26 (2015)spa
dc.relation.haspartAnagramas; Vol. 13, núm. 26 - enero/junio 2015spa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceAnagramas; Vol. 13, núm. 26 (2015); 221-240spa
dc.source2248-4086spa
dc.source1692-2522spa
dc.subjectjournalismspa
dc.subjectprofilesspa
dc.subjectinteractivityspa
dc.subjectinteractivespa
dc.subjectconvergencespa
dc.subjectcybermediaspa
dc.subjectperiodismospa
dc.subjectperfilesspa
dc.subjectinteractividadspa
dc.subjectconvergenciaspa
dc.subjectcibermediosspa
dc.titleConvergencia Digital: Nuevos perfiles profesionales del periodistaspa
dc.typeArticuloeng
dc.typeArticleeng
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.relation.citationvolume13
dc.relation.citationissue26
dc.relation.citationstartpage221
dc.relation.citationendpage240
dc.audienceComunidad Universidad de Medellínspa
dc.publisher.facultyFacultad de Comunicaciónspa
dc.coverageLat: 06 15 00 N  degrees minutes  Lat: 6.2500  decimal degreesLong: 075 36 00 W  degrees minutes  Long: -75.6000  decimal degreesspa
dc.publisher.placeMedellínspa
dc.relation.ispartofesAnagramasspa
dc.title.alternativeesDigital Convergence: New Professional Profiles of a Journalistspa
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dc.identifier.eissn2248-4086
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellínspa
dc.identifier.instnameinstname:Universidad de Medellínspa


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