Show simple item record

dc.creatorCaro F.E., Núñez C.spa
dc.date.accessioned2018-10-31T13:44:23Z
dc.date.available2018-10-31T13:44:23Z
dc.date.created2018
dc.identifier.issn7981015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/4901
dc.descriptionThis article shows an analysis of the relationship between classroom practices, academic performance and indicators of efficiency and educational quality in the municipality of Santa Fe de Antioquia, framed in educational policies of the Ministry of National Education about School Efficiency. we applied focus group techniques, documentary review to compare results of internal and external tests, and class observations. The results showed a low academic performance influenced by context and classroom practices. © 2018.spa
dc.language.isospa
dc.publisherRevista Espaciosspa
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85045447009&partnerID=40&md5=5c1212f74da12210b29d894eb2fbfe16spa
dc.sourceScopusspa
dc.subjectAcademic achievementspa
dc.subjectClassroom practicesspa
dc.subjectQuality of educationspa
dc.subjectRates of school efficiencyspa
dc.titleThe academic performance and their influence on the index of efficiency and quality of education in the municipality of Santa Fe de Antioquia, Colombia [El desempeño académico y su influencia en índices de eficiencia y calidad educativa en el Municipio de Santa Fe de Antioquia, Colombia]spa
dc.typeArticleeng
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programPsicologíaspa
dc.contributor.affiliationCaro, F.E., Institución Educativa San Luis Gonzaga de Santa Fe de Antioquia;Núñez, C., Universidad de Medellínspa
dc.relation.citationvolume39
dc.relation.citationissue15
dc.publisher.facultyFacultad de Derechospa
dc.relation.ispartofesEspaciosspa
dc.relation.references"De Chacín, R.A., Cadenas, M., Altuve, J., Diagnóstico de los factores asociados a la práctica pedagógica desde la perspectiva del docente y los estudiantes (2008) Revista pedagógica, 85, pp. 215-244;(2010) Calidad Educativa en Colombia, , El camino recorrido y los retos pendientes: análisis de los resultados del TIMSS 1995-2007. Washington, DC: Banco Mundial, Unidad de Gestión del Sector de Desarrollo Humano Oficina Regional de América Latina y el Caribe;Bericat, E., (2004) La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social, , Barcelona: Ariel S.A;Bernal, R., (2013) Políticas públicas educativas y pobreza. Memorias IV Seminario internacional sobre investigación en calidad de la educación, , agosto, Bogotá: ICFES;Blanco, Á., López, M.E., Ruiz, M.C., (2014) Aportaciones de los modelos jerárquico-lineales multivariados a la investigación educativa sobre el rendimiento, , Un ejemplo con datos del alumnado español en PISA 2009. España: Ministerio de Educación;Bohórquez, C., Aplicabilidad de la lingüística textual y la psicolingüística en la composición de los ítems de selección múltiple del examen de estado colombiano (2013) Lenguaje, 41 (1), pp. 59-80;Bonilla, M.L., Galvis, L.A., Profesionalización docente y calidad de la educación escolar en Colombia (2012) Ensayos sobre Política Económica, 30, pp. 114-163;Carvajal, P., Trejos, A., Soto, J., Búsqueda de la relación entre áreas ICFES en matemáticas, física, lenguaje y rendimiento en matemáticas I y matemáticas II, a través del análisis de componentes principales (2004) Scientia et Technica, 10 (26), pp. 133-138;Cervini, R., El ""Efecto escuela"" en la Educación Primaria y Secundaria: El caso de Argentina (2010) REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad. Eficacia y Cambio en Educación, 8 (1), pp. 5-25;Civis, M., Riera, J., La pedagogía profesional del siglo XXI (2008) Educación, 21 (11), pp. 133-154;Comenio, A.J., (1986) Didáctica magna, , México: Porrúa;Coscollola, M.D., Graells, P.M., Aulas 2.0 y uso de las TIC en la práctica docente (2011) Revista Comunicar, 37, pp. 169-175;Escobar, J., Bonilla, F., Grupos focales: una guía conceptual y metodológica (2009) Cuadernos hispanoamericanos de psicología, 9 (1), pp. 51-67;Fontecha, Á.H.L., Gantiva, G.J.E., Nairouz, M.Y., (2012) Percepción de los estudiantes frente a las prácticas de evaluación en el aula y su relación con el desempeño académico medido en las pruebas saber 9° 2009, , (Tesis de Maestría) Universidad Javeriana, Bogotá;Freire, P., (1997) Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa, , Bogotá: Siglo XXI;Galeano, M.E., (2004) Diseño de proyectos en la investigación cualitativa, , Medellín: Universidad EAFIT;Gaviria, A., Barrientos, J.H., (2008) Determinantes de la calidad de la educación en Colombia, , Bogotá: DNP;Guba, E., Lincoln, Y., (1994) Handbook of qualitative research, , New York: SAGE Publication;Hernández, J.S., Nambo, J.S., López, J., Núñez, C., Estudio del coaching socioformativo mediante la cartografía conceptual (2014) Acción pedagógica, 23, pp. 94-105;Hungi, N., Postlethwaite, N.T., The key factors affecting Grade 5 achievement in Laos: emerging policy issues (2009) Educational Research for Policy and Practice, 8 (3), pp. 211-230;(2012) Análisis de las Pruebas SABER 2009, , Bogotá;Kazu, I.Y., An investigation of factors affecting the use of educational technology in Turkish primary schools (2011) Education, 131 (3), pp. 510-525;(2010) Factores asociados al logro cognitivo de los estudiantes de América Latina y el Caribe, , Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe;Laguna, J.R., Castro, V., Porta, E., (2008) Determinantes de la calidad de la educación e incidencia del gasto público, , Análisis del gasto público social de Nicaragua. Managua, Nicaragua;López, M.E., Navarro, A.E., Ordóñez, C.G., Romero Martínez, S.J., Estudio de variables determinantes de eficiencia a través de los modelos jerárquicos lineales en la evaluación PISA 2006: el caso de España (2009) Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 17 (16), pp. 1-27;López, M.S., Estimating the school effect in Colombia: 1980-2009 (2012) Estudios Gerenciales, 28, pp. 49-68;Luyten, H., Tymms, P., Jones, P., Assessing school effects without controlling for prior achievement? (2009) School Effectiveness and School Improvement, 20 (2), pp. 145-165;(2009) Decreto 1290, , Bogotá;Mallarí, C., (2013) Estudio Exploratorio de las variables del docente que incide en el rendimiento académico, , Memorias IV Seminario internacional sobre investigación en calidad de la educación (pg. 47). Bogotá: ICFES;Martín, S., Recamán, A., Hacia una mayor comprensión global del rendimiento académico a través de las pruebas PISa: contraste de tres hipótesis a partir de unos datos empíricos (2012) Educación, 15 (1), pp. 157-171;Murillo, T.J., Román, C.M., ¿La escuela o la cuna? Evidencias sobre su aportación al rendimiento de los estudiantes de América Latina (2011) Estudio multinivel sobre la estimación de los efectos escolares. Revista de currículo y formación del profesorado, 15 (3), pp. 1-21;Murillo, F.J., Hernández, C.R., Factores escolares asociados al desarrollo socioafectivo en Iberoamérica (2011) Relieve, 17 (2), pp. 1-23. , http://www.uv.es/RELIEVE/v17n2/RELIEVEv17n2_2.htm;Núñez, C., Tobón, S., Pedagogía y didáctica de las ciencias: el problema de los escenarios de aprendizaje (2006) Revista Páginas, 75, pp. 20-30;(2008) Los aprendizajes de los estudiantes de América Latina y el Caribe, , Primer reporte de los resultados del Segundo Estudio Regional Comparativo y Explicativo. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe;Pereira, C., Hernández, G., Gómez, I., El valor predictivo de los exámenes de Estado frente al rendimiento académico universitario (2011) Revista Educación y Educadores, 14 (1), pp. 51-65;Piñeros, L., (2011) SABER 2009, , Factores asociados a la calidad de la educación. Bogotá: ICFES;Piquer, M.P., El sistema educativo finlandés como base de la formación del profesorado (2013) Actitudes de los equipos docentes de secundaria hacia un modelo educativo exitoso. Revista de investigación en educación, 2 (11), pp. 158-171;Roca, C.E., El abandono temprano de la educación y la formación en España (2010) Revista de Educación, 1, pp. 31-62;Rojas, R.A., (2013) Competencias en lenguaje: relaciones entre la escuela y las pruebas de Estado, , Memorias IV Seminario internacional sobre investigación en calidad de la educación. ICFES. (pg. 45). Bogotá: ICFES;Taylors, J., Bogdan, R., (1992) Introducción a los métodos cualitativos de investigación, , Buenos Aires: Paidós;Valles, M.S., (2000) Técnicas cualitativas de investigación social, , Madrid: Síntesis;Webster, S.-C., Jamila, R.M., Stoolmiller, M., Preventing conduct problems and improving school readiness: evaluation of the incredible years teacher and child training programs in high-risk schools (2008) Journal of child psychology and psychiatry, 49 (5), pp. 471-488;Yepes, R.L., Calidad Educativa: Más que resultados en pruebas estandarizadas (2010) Revista educación y pedagogía, 16 (38), pp. 75-89"spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record