Show simple item record

dc.creatorGabriel Elías Chanchí G.
dc.creatorÁlvarez M.C.G.
dc.creatorWilmar Yesid Campo M.
dc.date2020
dc.date.accessioned2020-04-29T14:53:52Z
dc.date.available2020-04-29T14:53:52Z
dc.identifier.issn16469895
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/5750
dc.descriptionUsability has become a fundamental attribute for the development of interactive and competitive applications within the software industry, which allows software systems to fulfill the purpose for which they were built, as well as to consider the type of users to whom these systems are directed. For the design and evaluation of usability in the specific context of video games, Pinelle proposed ten general usability heuristics. In this paper we propose a set of criteria in terms of questions associated with each heuristic principle in order to evaluate its compliance in a timely manner, and an inspection tool to verify that these criteria are met. The built tool aims to support the conduct of inspections of usability in videogames at the academic level and within the software development companies. © 2020, Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao. All rights reserved.
dc.language.isospa
dc.publisherAssociacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85079441074&partnerID=40&md5=f9c72816f9719cf9c9351007edeaa740
dc.sourceRISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao
dc.subjectAttributes
dc.subjectCriteria
dc.subjectInspection tool
dc.subjectUsability
dc.subjectVideogames
dc.titleUsability criteria for the design and construction of videogames [Criterios de usabilidad para el diseño e implementación de videojuegos]
dc.typeArticleeng
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programIngeniería de Sistemas
dc.relation.citationvolume2020
dc.relation.citationissueE26
dc.relation.citationstartpage461
dc.relation.citationendpage474
dc.publisher.facultyFacultad de Ingenierías
dc.affiliationGabriel Elías Chanchí, G., Universidad de Cartagena, Avenida del Consulado, Calle 30 No 39 B-192, Cartagena de Indias, 130001, Colombia; Álvarez, M.C.G., Universidad de Medellín, Cra. 37 No 30-65, Medellín, 050026, Colombia; Wilmar Yesid Campo, M., Universidad del Quindío, Cra. 15 Cll 12 norte, Armenia, 630004, Colombia
dc.relation.referencesBolaños, M., Vidal, A., Navarro, C., Valderrama, J., Aleixandre, R., Usabilidad: Conceptos y aplicaciones en las páginas web médicas. (2007) Papeles Médicos, pp. 14-21
dc.relation.referencesCarvajal, M., Saab, J., (2010) Fundamentos Conceptuales De Las Directrices De Gobierno En línea, , Bogotá-Colombia: Ministerio de las TIC
dc.relation.referencesChanchí, G., Sánchez, B., Campo, W., Sistema software para el análisis del estrés mental en test de usuarios (2018) Capus Virtuales, 7 (2), pp. 105-114
dc.relation.referencesCocunubo-Suaréz, J., Parra-Valencia, J., Otálora, J., Propuesta para la evaluación de Entornos Virtuales de Enseñanza Aprendizaje con base en estándares de usabilidad (2018) TecnoLógicas, 21, pp. 135-147
dc.relation.referencesConstanzo, M., Casas, S., Usabilidad de framework web: Identificación de problemas y propuesta de evaluación (2018) XXIV Congreso Argentino De Ciencias De La Computación, pp. 642-651. , La Plata-Argentina: RedUNCI
dc.relation.referencesDelgado, D., Girón, D., Chanchí, G., Márceles, K., Propuesta de una herramienta para la estimación de la satisfacción en pruebas de usuario, a partir del análisis de expresión facial (2018) Revista Colombiana De Computación, pp. 6-15
dc.relation.referencesDiaz, E., Alarcón, A., Callejas, M., Criterios para la evaluación de usabilidad en entornos virtuales de aprendizaje (2013) Revista Ventana Informática, pp. 29-44
dc.relation.referencesEnriquez, J., Casas, S., Usabilidad en aplicaciones móviles (2013) Informe Científico Técnico UNPA, pp. 25-47
dc.relation.referencesGarcía, A., (2013) Graficando En Java Con Jfreechart, , http://panamahitek.com/graficando-en-java-con-jfreechart/, 03 de 03 de, Obtenido de
dc.relation.referencesGonzález, J., Montero, F., Gutiérrez, F., Evolución del concepto de usabilidad como indicador de calidad del software (2012) El Profesional De La información, pp. 529-536
dc.relation.referencesGonzález, M., Pascual, A., Lórez, J., (2002) Evaluación Heurística, , Universidad de Lleida
dc.relation.referencesGrau, J., Pensando en el usuario: La usabilidad (2007) Anuario: Think EPI, pp. 172-177
dc.relation.referencesHassan, Y., (2015) Experiencia De Usuario: Principios Y Métodos, , Granada-España
dc.relation.referencesNielsen, J., (2012) Usability 101: Introduction to Usability, , Nielsen Norman Group
dc.relation.referencesOrtega, S., (2011) Instroducción a La Usabilidad Y Su evaluación, , Cataluña: Universidad Oberta de Cataluña
dc.relation.referencesPinelle, D., Wong, N., Stach, T., (2008) Heuristic Evaluation for Games:Usability Principles for Video Game Design . CHI 2008 Proceedings-Game Zone, pp. 1453-1462. , Florence-Italia
dc.relation.referencesPreece, J., (1994) Human Computer Interaction (ICS), , Addison-Wesley
dc.relation.referencesSanchez, W., (2011) La usabilidad en Ingeniería de Software: Definición y características, pp. 7-21
dc.relation.referencesTech, S., (2016) Human Computer Interaction-The Fundamentals Made Easy, , CreateSpace Independent Publishing Platform
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record