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Social networks: uses and purposes in young people from the amazon and orinoco regions of colombia;
Redes sociais: usos e propósitos entre os jovens da amazónia colombiana e das regiões do orinoco

dc.contributor.authorCamelo Ciro, Arley
dc.contributor.authorCastro Molinares, Suly
dc.contributor.authorCuello Villamil, Angélica
dc.date.accessioned2023-10-09T22:25:37Z
dc.date.available2023-10-09T22:25:37Z
dc.date.created2022-09-05
dc.identifier.issn1692-2522
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/7852
dc.descriptionThis document reports the results of a research proposed with the aim of analyzing the uses and purposes that young people in the Colombian Amazon and Orinoquia give to devices, social networks and instant messaging applications. This is a study with a quantitative approach, descriptive design and cross-sectional. 516 young people of both sexes, between 14 and 28 years old, living in seven departments of Colombia participated. An ad hoc questionnairetype instrument was applied, consisting of 25 items. The results indicate that, of the total participants, 67 % access social networks and instant messaging applications daily and 24,4 % access four or five times a week. The young people who consult them the most are those from Guainía, Guaviare and Amazonas, respectively; women more often than men; those aged 18 to 22, followed by those aged 23 to 28; and those with postgraduate, technology and profesional studies. Facebook Instagram, Youtube and WhatsApp are the most consulted social networks and applications, respectively, especially for social, educational and leisure or fun purposes. These results are of importance, given that it is young people who have the greatest impact on the processes of social transformation through the new technological platforms for communication on the digital network.eng
dc.descriptionEl presente documento da cuenta de los resultados de una investigación planteada con el objetivo de analizar los usos y finalidades que los jóvenes de la Amazonía y Orinoquia colombiana dan a los dispositivos, redes sociales y aplicaciones de mensajería instantánea. Se trata de un estudio de enfoque cuantitativo, de diseño descriptivo y de corte transversal. Participaron quinientos dieciséis jóvenes de ambos sexos, entre catorce y veintiocho años, residentes en siete departamentos de Colombia. Se aplicó un instrumento ad hoc tipo cuestionario, conformado por veinticinco ítems. Los resultados indican que, del total de participantes, 67 % acceden diariamente a las redes sociales y aplicaciones de mensajería instantánea y 24,4 % acceden cuatro o cinco veces a la semana. Los jóvenes que más las consultan son los de Guainía, Guaviare y Amazonas, respectivamente; las mujeres con mayor frecuencia que los hombres; los de dieciocho a veintidós años, seguidos de los que tienen veintitrés a veintocho años; y quienes cuentan con estudios de posgrado, tecnología y profesionales. Las redes sociales y aplicaciones más consultadas son WhatsApp, Facebook, YouTube e Instagram, respectivamente, especialmente para fines sociales, educativos y para ocio o diversión. Estos resultados revisten de importancia, dado que son los jóvenes quienes más inciden en los procesos de trasformación social a través de las nuevas plataformas tecnológicas para la comunicación en la red digital.spa
dc.descriptionO presente documento dá conta dos resultados de uma pesquisa proposta com o objetivo de analisar os usos e finalidades que os jovens da Amazônia e Orinoquia colombiana dão aos dispositivos, redes sociais e aplicativos de mensagens instantâneas. Trata-se de um estudo de abordagem quantitativa, de desenho descritivo e de corte transversal. Participaram 516 jovens de ambos os sexos, entre 14 e 28 anos, residentes em sete departamentos da Colômbia. Aplicouse um instrumento ad hoc tipo questionário, conformado por 25 itens. Os resultados indican que, do total de participantes, 67 % acessam diariamente as redes sociais e aplicativos de mensagens instantâneas e 24,4 % acessam quatro ou cinco vezes por semana. Os jovens que mais as consultam são os de Guainía, Guaviare e Amazonas, respectivamente; as mulheres com mais frequência que os homens; os de 18 a 22 anos, seguidos dos que têm 23 a 28 anos; e os que contam com estudos de Pós-Graduação, Tecnologia e profissionais. Facebook, Youtube e Instagram, respectivamente, especialmente para fins sociais, educacionais e para lazer ou diversão. Estes resultados revistam de importância, dado que são os jovens que mais incidem nos processos de transformação social através das novas plataformas tecnológicas para a comunicação na rede digital.por
dc.format.extentp. 1-27
dc.format.mediumElectrónico
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypePDF
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de Medellín
dc.relation.ispartofseriesAnagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación; Vol. 21 No. 41 (2022)
dc.relation.haspartAnagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación; Vol. 21 Núm. 41 julio-diciembre 2022
dc.relation.urihttps://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/4013
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0*
dc.sourceAnagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación; Vol. 21 No. 41 (2022): (julio-diciembre); 1-24
dc.subjectSocial networkseng
dc.subjectSocial mediaeng
dc.subjectInteractive communicationeng
dc.subjectInterneteng
dc.subjectMobile communicationeng
dc.subjectInformationeng
dc.subjectDigital divideeng
dc.subjectAccessibility to informationeng
dc.subjectRedes socialesspa
dc.subjectMedios socialesspa
dc.subjectComunicación interactivaspa
dc.subjectInternetspa
dc.subjectComunicación móvilspa
dc.subjectIntercambio de informaciónspa
dc.subjectBrecha digitalspa
dc.subjectAccesibilidad a la informaciónspa
dc.subjectRedes sociaispor
dc.subjectMídias sociaispor
dc.subjectComunicação interativapor
dc.subjectInternetpor
dc.subjectComunicação móvelpor
dc.subjectCompartilhamento de informaçõespor
dc.subjectDivisão digitalpor
dc.subjectAcessibilidade à informaçãopor
dc.titleRedes sociales: usos y finalidades en jóvenes de la Amazonía y Orinoquía colombianaspa
dc.titleSocial networks: uses and purposes in young people from the amazon and orinoco regions of colombiaeng
dc.titleRedes sociais: usos e propósitos entre os jovens da amazónia colombiana e das regiões do orinocopor
dc.typearticle
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22395/angr.v21n41a8
dc.relation.citationvolume21
dc.relation.citationissue41
dc.relation.citationstartpage1
dc.relation.citationendpage27
dc.audienceComunidad Universidad de Medellín
dc.publisher.facultyFacultad de Comunicación
dc.coverageLat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degreesLong: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees
dc.publisher.placeMedellín
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dc.rights.creativecommonsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
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dc.type.localArtículo científico
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