Evaluation of The Performance of Soil/Construction Waste Mixtures as an Alternative for The Improvement of Low Traffic Volume Road Subgrades
Evaluación del desempeño de mezclas de suelo y residuos de la construcción como una alternativa para el mejoramiento de subrasantes de vías de bajo volumen de tránsito
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Date
2022-11-21Author
Hidalgo Montoya, Cesar Augusto
Castrillon Rodriguez, Ana Milena
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Abstract
Although they are of great economic importance for the communities, rural roads can generally be considered low traffic volume (LTV) roads, which makes their paving difficult to make financially feasible. As a result, most of these roads are unpaved, causing traffic difficulties, particularly during the rainy season. On the other hand, construction and demolition waste ( ) is an environmental problem in cities; its use in road construction has been identified as an alternative for its final disposal. The purpose of this research was to evaluate an alternative for use in low traffic volume roads as a material for the improvement of pavement subgrades. Specifically, the use of waste from brick masonry construction (WBMC) or demolition was evaluated. A technical and economic evaluation was carried out, for which pavement designs were made by adding between 10 and 40 % of WBMCL and residual soil in determined proportions and compared with conventional pavement designs using granular materials from quarry exploitation. The same traffic conditions, subgrade soils and design methodologies were used for all designs. The results obtained show that the use of WBMC mixed with soil as a subgrade improvement results in reductions in pavement granular layer thicknesses that can make it possible to dispense with the granular subbase layer with the respective economic and environmental benefits. Aunque las vías rurales por lo general tienen gran importancia económica para las comunidades, se pueden considerar de bajo volumen de tránsito (BVT), lo cual lleva a que su pavimentación sea difícil de viabilizar financieramente. Por lo anterior, la mayoría de estas vías son no pavimentadas, generando dificultades para el tránsito, particularmente durante temporadas lluviosas. De otro lado, los residuos de construcción y demolición (RCD) constituyen un problema ambiental en las ciudades; se ha identificado su uso en la construcción de carreteras como una alternativa para su disposición final. Esta investigación tuvo como finalidad evaluar una alternativa para el uso en vías de bajo volumen de tránsito como material para el mejoramiento de subrasantes del pavimento. En específico, se evaluó el empleo de residuos procedentes de las construcciones o demoliciones de mampostería de ladrillo. Se realizó una evaluación tanto técnica como económica, para lo cual se realizaron diseños de pavimentos adicionando en proporciones determinadas entre 10 % y 40 % de RDCL y suelo residual, y se compararon con diseños de pavimentos convencionales usando materiales granulares de explotación de canteras. Para todos los diseños se usaron las mismas condiciones de tránsito, suelos de subrasante y metodologías de diseño. Los resultados obtenidos muestran que el uso de RCDL mezclado con suelo como mejoramiento de la subrasante, se obtienen reducciones en espesores de capas granulares del pavimento que pueden permitir prescindir de la capa de subbase granular con los respectivos beneficios económicos y ambientales.