Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.creatorDe Molina C.C.spa
dc.creatorGarcía J.S.spa
dc.creatorLópez A.A.spa
dc.date.accessioned2018-10-31T13:44:25Z
dc.date.available2018-10-31T13:44:25Z
dc.date.created2015
dc.identifier.issn17944449
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/4925
dc.descriptionBeing an adolescent, given the complexity, contradictions and paradoxes configured as an expression through the sociocultural ethos, is not something that can be taught or covered from educative institutions or from education in general, unless a transdisciplinary perspective is assumed. This perspective must take into account the necessity of including the dialectical poles that characterize this in an endless process of consciousness development which, at the end, is just the unlearning process of our ignorance on the adolescence issue, in order to advance towards the re-learning required. This is the point of view of this article, aiming to advance in the debate about the formative condition of teachers to achieve a real social inclusion process and where education has a crucial historical role. The article is derived from a macro research project in progress since 2000 and from which several sides have been showing advances, aiming to enrich the educative logics and the pedagogical practices of institutions with their consequences in terms of formation biases for this population.spa
dc.language.isospa
dc.publisherCorporacion Universitaria Lasallistaspa
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84983504565&partnerID=40&md5=879264e36ffc55cbdb84bc439d478ef7spa
dc.sourceScopusspa
dc.subjectMultidimensional complex condition of adolescentsspa
dc.subjectRelearningspa
dc.subjectSociocultural ethosspa
dc.subjectTransdisciplinary perspectivespa
dc.subjectUnlearningspa
dc.titleCrossroads, religation and other formative loops to face globalization from the view of adolescents [Entre la encrucijada, la religación y otros tipos de bucles formativos para enfrentar la globalización desde los adolescentes]spa
dc.typeArticleeng
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programDerechospa
dc.contributor.affiliationDe Molina, C.C., Instituto Nacional de Pedagogía 'Enrique José Varona'; Simon Bolivar University;García, J.S., Universidad de la Costa de Barranquilla;López, A.A., Universidad de Medellínspa
dc.relation.citationvolume12
dc.relation.citationissue2
dc.relation.citationstartpage152
dc.relation.citationendpage162
dc.publisher.facultyFacultad de Derechospa
dc.relation.ispartofesRevista Lasallista de Investigacionspa
dc.relation.referencesBauman, Z., (2004) La sociedad situada, , Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica;Juan, C., (2003) La Educación del ser emocional, , Chile: Editorial Cuarto Propio;Donas, S., Adolescencia y juventud: Viejos y nuevos desafíos en los albores del nuevo milenio (2001) Donas Solum (Comp). Adolescencia y Juventud en América Latina, , Costa Rica;Duschatzky, S., Corea, (2002) Chicos en banda, , Buenos Aires: Paidós;Morin, E., (2011) La Vía Para el futuro de la humanidad, , Madrid, España: Paidós;Margulis, M., Urresti, M., La construcción social de la condición de la juventud. Departamento de Investigación de la Universidad Central (1998) Consultado en Octubre, , www.animacionjuvenil.org/, 4/2012;Maffesoli, M., El Nomadismo fundador (1999) Nómadas, (10), pp. 126-143;Muñoz, G., Temas y problemas de los jóvenes colombianos al comenzar el siglo XXI (2003) Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, (1), pp. 1-24;McLaren, P., La Escuela como performance ritual. Hacia una economía política de los símbolos y gestos educativos (2005) Argentina: Siglo Veintiuno Editores;Lozano, M., Nociones de Juventud, en la última década (2003) Consultado en Octubre, , www//redalycuaemex.mx/, 4/2012;González, C., Autoridad y Autonomía (1996) Cuadernos pedagógicos, , Medellín, Colombia. Universidad Nacional;Feixa, C., Generación XX. Teorías sobre la juventud en la era contemporánea (2006), (2), pp. 1-18. , Niñez y JuventudJennings, L., Deborah, P.-M., (2009) Hacia una teoría social crítica del empoderamiento de la juventud, , Barcelona, España: Editorial Graospa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem