Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.creatorDe Castro P.C.
dc.date2019
dc.date.accessioned2020-04-29T14:53:35Z
dc.date.available2020-04-29T14:53:35Z
dc.identifier.issn17947111
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/5656
dc.descriptionThis article is the result of a broad-spectrum research, the result of a doctoral thesis. The research wants to see if you can really talk about a Latin American documentary today. To answer this question, a cross-sectional study of the contributions to the field of documentary of the most relevant cinematographies in the region-in terms of production volume and the importance of their titles-is done. In addition, those significant contributions arising from minority contexts are taken into consideration. At the methodological level, the present study considers three aspects. A qualitative analysis that takes into account the evolution of gender in Latin America at the regional level, the formal aspects derived from technical advances and the production context in which the films analyzed are produced. The last two aspects will condition the configuration of a language with common features. © 2019 Universidad de Caldas. All rights reserved.
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de Caldas
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85078200987&doi=10.17151%2fkepes.2019.16.20.6&partnerID=40&md5=38a7992481646bb08aeb38911e641361
dc.sourceKepes
dc.subjectCross-sectional study
dc.subjectFormal elements
dc.subjectHistorical evolution
dc.subjectLatin American documentary cinema
dc.subjectProduction context
dc.titleLatin American documentary cinema. Conclusions based on a cross-sectional study with contextual and formal orientation of 100 documentary films [Cine documental latinoamericano. Conclusiones con base en un estudio trasversal con enfoque contextual y formal de 100 películas documentales]
dc.typeArticleeng
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programComunicación y Lenguajes Audiovisuales
dc.identifier.doi10.17151/kepes.2019.16.20.6
dc.relation.citationvolume16
dc.relation.citationissue20
dc.relation.citationstartpage125
dc.relation.citationendpage151
dc.publisher.facultyFacultad de Comunicación
dc.affiliationDe Castro, P.C., Universidad de Medellín, Colombia
dc.relation.references"Aumont, J., Marie, M., (1990) Análisis del Film, , Barcelona. Paidós
dc.relation.referencesBarnouw, E., (1996) El Documental, Historia y Estilo, , Barcelona: Gedisa
dc.relation.referencesBordwell, D., Staiger, J., Thompson, K., (1997) El Cine Clásico de Hollywood. Estilo Cinematográfico y Modo de Producción Hasta 1960, , Barcelona: Paidós
dc.relation.referencesBurton, J., (1990) The Social Documentary in Latin América, , Pittsburg: PA U. Of Pittsburg
dc.relation.referencesCaballero, R., (2006) Producción, Coproducción e Intercambio de Cine Entre España, América Latina y el Caribe. Avances de Investigación 5, , Madrid: Fundación Carolina CeALCI
dc.relation.referencesCalvo De Castro, P., La evolución del cine etnográfico en el documental latinoamericano (2017) Cine Documental, 17, pp. 1-23. , https://goo.gl/yNdpje
dc.relation.referencesCarreño, V., Arreaza, E., Méndez, A., Al otro lado del río: La percepción del otro en la frontera Colombo-venezolana (2016) Lenguas y Literaturas Indoamericanas, 1 (18), pp. 62-84. , https://goo.gl/k88Aqv1
dc.relation.referencesCavalcanti Tedesco, M., Núñez, F., Pensar el documental en Latinoamérica: El singular método fílmico de Marta rodríguez y Jorge Silva (2014) Cine Documental, 10, pp. 27-44. , https://goo.gl/ZQt2BK
dc.relation.referencesCerdán Los Arcos, J., Un lugar ético para las imágenes documentales (en el contexto de las ciencias sociales) (2015) Revisitando el Documental
dc.relation.referencesde Flaherty al Webdoc, (83). , https://goo.gl/QWM3BR, Fernández Guerra, V. (Coord.) Cuadernos Artesanos de Comunicación La Laguna (Tenerife): Latina
dc.relation.referencesElena, A., Mestman, M., Para un observador lejano: El documental latinoamericano en España (2003) Cine Documental en América Latina, pp. 79-92. , Paranaguá, P.A. (Ed.) Madrid: Cátedra
dc.relation.referencesFlick, U., (2002) An Introduction to Qualitative Methodology, , Chicago: Markham
dc.relation.referencesGallois, D., Carelli, V., ""Vídeo nas aldeias"": A experiencia Waiapi (1992) Cadernos de Campo, 2 (2), pp. 25-36. , https://goo.gl/idQytF
dc.relation.referencesGetino, O., Hacia un Tercer Cine"" (1979) A Diez Años de "", , México: Filmoteca UNAM
dc.relation.referencesGómez Tarín, F.J., (2006) El Análisis de un Texto Fílmico, , Castellón: Beira Interior
dc.relation.referencesGómez Tarín, F.J., (2011) Elementos de Narrativa Audiovisual. Expresión y Narración, , Santander: Shangrila
dc.relation.referencesGumucio Dagron, A., (2014) El Cine Comunitario en América Latina y el Caribe, , https://goo.gl/PzDroR, Bogotá: Fundación Friedrich Ebert
dc.relation.referencesGutiérrez San Miguel, B., (2006) Teoría de la Narración Audiovisual, , Madrid: Cátedra. Signo e Imagen
dc.relation.referencesGutiérrez San Miguel, B., Estudio evolutivo del lenguaje narrativo, desde los primeros documentales a los transmedia (2015) Revisitando el Documental
dc.relation.referencesde Flaherty al Webdoc, p. 83. , https://goo.gl/KiEXWz, V. Fernández Guerra (Ed.) Cuadernos Artesanos de Comunicación La Laguna (Tenerife): Latina
dc.relation.referencesKing, J., (1994) El Carrete Mágico. Una Historia del Cine Latinoamericano, , Bogotá: Tercer Mundo
dc.relation.referencesLeón Frías, I., (2013) El Nuevo Cine Latinoamericano de Los Años Sesenta: Entre el Mito y la Modernidad Fílmica, , Lima: Fondo Editorial de la Universidad de Lima
dc.relation.referencesLie, N., Piedras, P., Identidad y movilidad en el cine documental latinoamericano contemporáneo: Familia Tipo (2009) e Hija (2011) (2014) Confluencias: Revista Hispánica de Cultura y Literatura, 30 (1), pp. 72-86
dc.relation.referencesMartínez-Salanova Sánchez, E., El valor del cine para aprender y enseñar (2003) Comunicar, 20, pp. 45-52. , https://goo.gl/majEmM
dc.relation.referencesMetz, C., (2002) Ensayos Sobre la Significación en el Cine (1969-1972), 2. , Barcelona: Paidós
dc.relation.referencesMontiel, A., (2002) El Desfile y la Quietud. Análisis Fílmico Versus Historia del Cine, , Valencia: Generalitat Valenciana
dc.relation.referencesNichols, B., (1997) La Representación de la Realidad, Cuestiones y Conceptos Sobre el Documental, , Barcelona: Paidós
dc.relation.referencesNichols, B., Los documentales y el modernismo: 1919-1939 (2001) Comunicación y Sociedad, XIV, 2, pp. 71-91
dc.relation.referencesNichols, B., El documental performativo (2003) Postverité, pp. 197-221
dc.relation.referencesNichols, B., Cuestiones de ética y cine documental (2006) Después de Lo Real, pp. 29-45. , Catalá, J. M. y Cerdán, J. (Eds.) Valencia: Archivos de la filmoteca
dc.relation.referencesNichols, B., (2013) Introducción al Documental, , México DF: UNAM
dc.relation.referencesOrtega, M.L., Nuevos tropos en el documental latinoamericano: Subjetividad, memoria y representación (2010) El Documentalismo en el SXXI, pp. 77-99. , https://goo.gl/He4GdQ, Weinrichter, A. (Ed.) San Sebastián: Festival de cine de San Sebastián
dc.relation.referencesOrtega, M.L., Morán, A., Imaginarios del desarrollo: Un cruce de miradas entre las teorías del cambio social y el cine documental en América Latina (2003) Secuencias. Revista de Historia del Cine, 18, pp. 33-48. , https://goo.gl/YnSB44
dc.relation.referencesPalacio, M., El eslabón perdido. Apuntes para una genealogía del cine documental contemporáneo (2014) Cine Documental, 9, pp. 91-117. , https://goo.gl/NREnCR
dc.relation.referencesParanaguá, P.A., (2003) Cine Documental en América Latina, , Madrid: Cátedra
dc.relation.referencesParanaguá, P.A., (2003) Tradición y Modernidad en el Cine de América Latina, , México D. F.: Fondo de Cultura Económica
dc.relation.referencesPérez Murillo, M.D., Temas del cine documental como fuente para la historia de América Latina en el SXX (2010) Naveg@mérica. Revista Electrónica de la Asociación Española de Americanistas, 4, pp. 1-15. , https://goo.gl/fqQvbC
dc.relation.referencesPérez Murillo, M.D., El cine latinoamericano entre dos siglos, sus claves y temas (2013) Boletín Americanista, 1 (66), pp. 81-99. , https://goo.gl/5s37aZ
dc.relation.referencesPiedras, P., Dziga Vertov: Entre la teoría y la práctica, entre el arte y la ciencia, entre la objetividad y la subjetividad (2011) Reflexión Académica en Diseño y Comunicación, 15, pp. 44-50. , https://goo.gl/iPP4w1
dc.relation.referencesPiedras, P., Algunas especulaciones en torno a los modos de representación ya la manifestación de la primera persona en el cine documental argentino (2013) Cine Documental, 7, pp. 30-45. , https://goo.gl/d1KoDf
dc.relation.referencesPlantinga, C., (1997) Rhetoric and Representation in Nonfiction Film, , Nueva York: Cambridge University Press
dc.relation.referencesRenov, M., (1993) Theorizing Documentary, , New York: Routledge
dc.relation.referencesRuffinelli, J., (2001) Patricio Guzmán, , Madrid: Cátedra
dc.relation.referencesRuffinelli, J., (2012) América Latina en 130 Documentales, , Santiago de Chile: Uqbar Editores
dc.relation.referencesSchroeder Rodríguez, P.A., (2016) Latin America Cinema, , Oakland: University of California Press
dc.relation.referencesSerrano, J.L., (2001) El Nacimiento de Una Noción. Apuntes Sobre el Cine Ecuatoriano, , Quito: Ediciones Acuario
dc.relation.referencesTadeo Fuica, B., Hechos, historias y vídeo (2016) CEMA: Archivo, Vídeo y Restauración Democrática, pp. 17-29. , Tadeo Fuica, B. Y Balás, M. (Eds.) Montevideo: Ficudelar
dc.relation.referencesTorres San Martín, P., No les pedimos un viaje a la luna (Mari Carmen de Lara, México, 1986) (2003) Cine Documental en América Latina, pp. 391-393. , Paranaguá, P. A. (Ed.) Madrid: Cátedra
dc.relation.referencesTorres San Martín, P., La memoria colectiva de la militancia política Argentina (2012) Opera Prima en el Cine Documental Iberoamericano (1990-2010), pp. 241-261. , Berthier, N. y Fernández, A. (Eds.) París: U. De la Sorbona
dc.relation.referencesWaldman, G., Apuntes para una cartografía (parcial) de la literatura latinoamericana a lo largo de los últimos cincuenta años. Del Boom a la nueva narrativa (2016) Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 226, pp. 335-378. , https://doi.org/10.1016/S0185-1918(16)30014-9
dc.relation.referencesWeinrichter, A., (2004) Desvíos de Lo Real. El Cine de No-ficción, , Madrid: T&B Editores"
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem