Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.creatorArboleda M.C.P.
dc.creatorEscobar N.E.B.
dc.date2019
dc.date.accessioned2020-04-29T14:53:36Z
dc.date.available2020-04-29T14:53:36Z
dc.identifier.issn17944449
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/5663
dc.descriptionIntroduction: This article explains the epistemological implications leading to the generation of a qualitative ICT Evaluation Tool. Such tool was validated through a broad research process which included two pilot tests under the modality of consultancy work. Objective: Investigate the meanings and representations made by the subjects involved in an ICT initiative through the design and testing of a relevant evaluation tool. Materials and methods: Using ethnography, the meanings and representations made by the subjects involved in an ICT initiative were researched through their relationship with technologies. To do this, instruments constituting the ValoraTic Tool were used: focus groups, semi-structured interviews and digital forums. Results: It is possible to analyze the achievements of an ICT initiative through an appropriate evaluation system allowing to analyze issues such as the level of significance of technological tools for users, the generation of indicators that respond to their own contexts, and the social capital achieved in an environment mediated by this type of technology. This is done by using as conceptual bases the vision of education offered by legitimized organizations such as Unesco, and taking advantage of novel digital possibilities such as digital ethnography. Conclusions: ValoraTic constitutes a methodological possibility whose basic principle is to analyze the generation of knowledge in environments mediated by technology, allowing to understand selfcontexts with their structural limitations, in order to reach greater technological appropriation. © Corporacion Universitaria Lasallista.
dc.language.isospa
dc.publisherCorporacion Universitaria Lasallista
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85082678194&doi=10.22507%2frli.v16n1a14&partnerID=40&md5=089f3f38bb24a01eb91d4d6ce1d26a91
dc.sourceRevista Lasallista de Investigacion
dc.subjectCommunication
dc.subjectEducation
dc.subjectICT
dc.subjectInformation society
dc.subjectKnowledge management
dc.titleMethodological implications of assessing ict initiatives from the field of communication [Implicaciones metodológicas de la evaluación de iniciativas tic desde el campo de la comunicación]
dc.typeArticleeng
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programComunicación y Relaciones Corporativas
dc.identifier.doi10.22507/rli.v16n1a14
dc.relation.citationvolume16
dc.relation.citationissue1
dc.relation.citationstartpage134
dc.relation.citationendpage149
dc.publisher.facultyFacultad de Comunicación
dc.affiliationArboleda, M.C.P., Universidad Complutense de Madrid, Spain; Escobar, N.E.B., Universidad Tecnológica de Pereira, Universidad de Medellín, Colombia
dc.relation.references"Alvarado, P., Núñez, C., La evaluación como referente de calidad educativa. El caso del município de Sopetrán, Antioquia (Colombia) (2018) Revista Espacios, 39, p. 15
dc.relation.referencesÁlvarez, G.M., Vega, A.M., Álvarez, G., Apropiación de las TIC en comunidades vulnerables: El caso de Medellín Digital (2011) Revista Apertura Universidad De Guadalajara México, 3 (1), pp. 2-26
dc.relation.references(2007) ¿De Quién Es La Cumbre? ¿De Quién Es La Sociedad De La Información?, , Asociación para el Progreso de las Comunicaciones, Los países en desarrollo y la sociedad civil se hacen oír en la cumbre mundial sobre la sociedad de la información
dc.relation.referencesBonina, C., Frick, M., (2007) TICs Y Educación: Un Análisis Sobre Indicadores Y Sistemas De Evaluación Existentes. Centro De Investigación Y Docencia Económicas (CIDE), Programa De Investigación En Telecomunicaciones (TELECOM), p. 45. , Proyecto de Investigación en Telecomunicaciones, México. Documento de Trabajo Núm
dc.relation.referencesCabrera Paz, J., (2001) Náufragos Y Navegantes En Territorios Hipermediales: Experiencias Psicosociales Y Prácticas Culturales En La Apropiación Del Internet En Jóvenes Escolares, , Ecuador: FLACSO
dc.relation.references(2008) Indicadores Cualitativos De La Integración De Las TICs En La Educación: Proposiciones (Documento Para Debate), , http://oei.org.ar/ibertic/evaluacion/biblioteca/13/indicadores-cualitativosde-la-integraci%C3%B3n-de-las-ticen-la-educaci%C3%B3n-proposiciones, Instituto para el Desarrollo y la Innovación Educativa [IDIE]
dc.relation.referencesMarí, V., Reflexión crítica sobre los indicadores utilizados para la medición de los usos sociales de Internet. Enl@ce Revista Venezolana de Información (2012) Tecnología Y Conocimiento, 9, pp. 61-71
dc.relation.referencesMarí, V., Hacia una Economía Política Crítica del indicador. Medir y evaluar ""alterativamente"" la comunicación, el desarrollo y el cambio social (2017) Commons. Revista De Comunicación Y Ciudadanía Digital, 6. , http://revistas.uca.es/index.php/cayp/article/view/3514
dc.relation.referencesMarí, V., Sierra, F., (2008) Capital Informacional Y Apropiación Social De Las Nuevas Tecnologías. Las Redes Críticas De Empoderamiento Local En La Sociedad Europea De La Información, , https://telos.fundaciontelefonica.com/telos/articulodocumento.asp@idarticulo=2&rev=74.htm, Revista Telos, 74. Recuperado de
dc.relation.referencesPinto, M.C., Análisis de la referencia en torno al concepto de brecha digital en España (Tesis doctoral). Facultad de Ciencias de la Información (2012) Universidad Complutense De Madrid, , Madrid, España
dc.relation.referencesPinto, M.C., Botero, N., (2016) Aula Telefónica Transformando Realidades Evaluación TIC Caso Colegio San Juan Bautista De La Salle, , Universidad de Medellín, Colombia
dc.relation.referencesPinto, M.C., Botero, N., (2017) Cartilla Clubes Digitales Municipio De Amalfi, , Universidad de Medellín, Colombia
dc.relation.referencesPinto, M.C., Botero, N., Herramienta de evaluación cualitativa para valorar apropiación de las TIC (2017) Revista Observatorio (OBS
dc.relation.references), 11 (2), pp. 136-164
dc.relation.referencesQuan-Haase, A., Wellman, B., (2002) How Does the Internet Affect Social Capital, , M. Huysman, Volker, W. (Eds). IT and Social Capital
dc.relation.references(1996) La Educación Encierra Un Tesoro, , UNESCO, Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el S. XXI, Paris-Francia
dc.relation.references(2003) Developing and Using Indicators of ICT Use In Education, , UNESCO, Bangkok
dc.relation.referencesvan Bavel, R., Punie Tuomi, I., (2012) Cambios En El Capital Social Posibilitados Por Las TICS, , http://librosrevistas-derecho.vlex.es/vid/cambioscapital-social-posibilitados-tic-217909#, Recuperado de
dc.relation.referencesvan Dijk, J., The Deepening Divide (2005) Inequality In the Information Society, , Netherlands: Sage Publications
dc.relation.referencesVizer, E., (2004) ¿Sociedad De La Información O De La Comunicación? Entre El Condicionamiento Y La Libertad, 44, pp. 41-51. , Signo y Pensamiento"
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem