Show simple item record

dc.creatorRestrepo-Echavarría N.J.
dc.creatorGómez-Restrepo Á.M.
dc.date2019
dc.date.accessioned2020-04-29T14:53:41Z
dc.date.available2020-04-29T14:53:41Z
dc.identifier.issn20272731
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/5694
dc.descriptionThe purpose in this article is to analyze a growing modernization and adaptation of the American model to the presidential campaigns in Colombia from 1994 up to the campaigns in 2014. Any electoral process has some particular characteristics evincing the impact of the country s political system on both the internal and external organization of the electoral campaigns. These are structured based on the exploitation of professionalization techniques or factors aiming to gain the highest numbers of voters. To understand this phenomenon, the professionalization level of the presidential campaigns in Colombia will be measured by establishing some analysis categories allowing describing and comparing both the development and evolution of the techniques used in each campaign. All this would enable to compare the professionalization levels. © 2019 Pontificia Universidad Javeriana. All rights reserved.
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Javeriana
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85078805826&doi=10.11144%2fJaveriana.syp38-74.epcp&partnerID=40&md5=e74b74c9985c05e3d5a452dce6f8ac7c
dc.sourceSigno y Pensamiento
dc.subjectCandidates
dc.subjectColombia
dc.subjectElectoral campaigns
dc.subjectProfessionalization
dc.subjectProfessionalization index
dc.subjectProfessionalization level
dc.titleStrategies to professionalize the presidential campaigns in Colombia during 1994-2014 [Estratégias de profissionalização das campanhas presidenciais na Colômbia desde 1994-2014] [Las estrategias de profesionalización de las campañas presidenciales en Colombia desde 1994-2014]
dc.typeReview
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programIngeniería Financiera
dc.identifier.doi10.11144/Javeriana.syp38-74.epcp
dc.citation.volume38
dc.citation.issue74
dc.citation.spage1
dc.citation.epage14
dc.publisher.facultyFacultad de Ingenierías
dc.affiliationRestrepo-Echavarría, N.J., Universidad Eafit, Colombia; Gómez-Restrepo, Á.M., Universidad de Medellín, Colombia
dc.source.bibliographicCitationBecassino, Á., (2008) La Nueva Política. El Entorno Y La Comunicación Electoral, , Buenos Aires: Grijalbo
dc.source.bibliographicCitationBlumler, J., Tendencias de la comunicación política en las campañas electorales británicas (1999) Democracia Mediática Y Campañas Electorales, pp. 111-124. , A. Muñoz-Alonso y J. I. Rospir eds, Madrid, España: Ariel
dc.source.bibliographicCitationCastells, M., (2009) Comunicación Y Poder, , Madrid: Alianza Editorial
dc.source.bibliographicCitationCrespo, I., Garrido, A., Riorda, M., (2008) La Conquista Del Poder. Elecciones Y Campañas Presidenciales En América Latina, , Buenos Aires: La Crujía
dc.source.bibliographicCitationGibson, R., Römmele, A., Changing campaing communication. A party-centered theory of professionalized campaigning (2001) The Harvard International Journal of Press/Politics, 6 (4), pp. 31-43
dc.source.bibliographicCitationGibson, R., Römmele, A., Measuring the professionalization of political campaigning (2009) Party Politics, 15 (3), pp. 265-293
dc.source.bibliographicCitationKavanagh, D., Democracia partidaria y marketing político: ¿Sin lugar para aficionados? (2004) Diálogo Político, 21 (1), pp. 33-45
dc.source.bibliographicCitationMaarek, P., Marketing Político y Comunicación (2009) Claves para Una Buena Información Política, , 2.a ed.. Barcelona: Paidós Ibérica
dc.source.bibliographicCitationMancini, P., Americanización y modernización. Breve historia de la campaña electoral (1995) Comunicación Política, pp. 141-168. , A. Muñoz-Alonso y J. I. Rospir eds, Madrid, España: Editorial Universitas
dc.source.bibliographicCitationNorris, P., ¿Un círculo virtuoso? El impacto de las comunicaciones políticas en las democracias post-indstriales (2001) Revista Española De Ciencia Política, 4, pp. 7-33
dc.source.bibliographicCitationNorris, P., (2004) The Evolution of Election Campaigns: Eroding Political Engagement?, , https://pdfs.semanticscholar.org/6cef/9051c8815bfe29c590df15b4d6469d0ce11b.pdf
dc.source.bibliographicCitationOrejuela, S., Proceso de Globalización a la profesionalización (2006) Revista De Comunicación, 5, pp. 55-87
dc.source.bibliographicCitationPlasser, F., Plasser, G., (2002) La Campaña Global: Los Nuevos Gurúes Del Marketing Político En Acción, , Buenos Aires: Temas
dc.source.bibliographicCitationRestrepo-Echavarría, N.J., La profesionalización de las campañas electorales: Las elecciones presidenciales de Colombia 2010 (2015) Revista Española De Ciencia Política, 38, pp. 85-114
dc.source.bibliographicCitationRestrepo-Echavarría, N.J., (2017) La Profesionalización De Las Campañas Electorales En Colombia: Las Elecciones Presidenciales En Colombia 1994-2014 (Tesis, , doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España
dc.source.bibliographicCitationRestrepo-Echavarría, N.J., La influencia de los medios de comunicación en las campañas electorales en Colombia. Sociedad civil y partidos políticos (2018) Revista Dialogo Político, 34 (1), pp. 50-62
dc.source.bibliographicCitationRestrepo-Echavarría, N.J., Rodríguez-Díaz, R., Castromil, R., Proposal of an indicator to measure the professionalizaonofelecon campaigns: The case of Colombia (2018) El Profesional Delainformación, 27 (2), pp. 289-299
dc.source.bibliographicCitationRocha, F., (2007) La Profesionalización De Las Campañas Electorales En Brasil (1989-2006), , Salamanca: Universidad de Salamanca
dc.source.bibliographicCitationRospir, J., La globalización de las campañas electorales (1999) Democracia Mediática Y Campañas Electorales, pp. 55-88. , A. Muñoz-Alonso y J. Rospir eds, Madrid, España: Ariel
dc.source.bibliographicCitationSwanson, D., Mancini, P., (1996) Politics, Media and Modern Democracy: An International Study of Innovations in Electoral Campaigning and Their Consequences, , Washington: Praeger


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record