Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.creatorSerrano R.A.
dc.creatorPedreño P.J.A.
dc.date2019
dc.date.accessioned2020-04-29T14:53:58Z
dc.date.available2020-04-29T14:53:58Z
dc.identifier.issn16840933
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/5778
dc.descriptionThe present article proposes an approach to one of the less studied films of the Swedish director Ingmar Bergman: From the life of the Marionettes (Aus dem Leben der Marionetten, 1980). We are particularly interested in the study of the filmic form and the traces of the enunciation as generators of meanings. Therefore, we will use a hybrid methodology that combines the structural analysis of the story with the application of formal microanalysis processes. We intend to demonstrate how strictly formal decisions respond intimately to the question of the meaning that triggers the drama and the complexity of the characters. We will divide the fields of analysis into three specific categories: the chronology of the diegesis (frictions between the time of the story and the time of the film), the system of narrators and the temporal management of the point of view (especially in the significant implications of flashbacks and flash-forwards). © 2019 University of Piura. All rights reserved.
dc.language.isospa
dc.publisherUniversity of Piura
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85075176487&doi=10.26441%2fRC18.2-2019-A15&partnerID=40&md5=9602dc91690b3ba292cadcce7b4a3654
dc.sourceRevista de Comunicacion
dc.subjectAudiovisual narrative
dc.subjectFilm analysis
dc.subjectFlashback
dc.subjectFrom the life of the marionettes
dc.subjectIngmar Bergman
dc.subjectStructural analysis
dc.titleBreakdowns of the chronology and sense: A narratological approach to from the life of the marionettes [Quiebras de la cronología y sentido: Una aproximación narratológica a De la vida de las marionetas]
dc.typeRevieweng
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programComunicación y Lenguajes Audiovisuales
dc.identifier.doi10.26441/RC18.2-2019-A15
dc.relation.citationvolume18
dc.relation.citationissue2
dc.relation.citationstartpage303
dc.relation.citationendpage321
dc.publisher.facultyFacultad de Comunicación
dc.affiliationSerrano, R.A., Universitat Jaume I, Facultad de Ciencias Humanas, Sociales de la Misma Universidad, Spain; Pedreño, P.J.A., Universitat Jaume I, Facultad de Ciencias Humanas, Sociales de la Misma Universidad, Spain, Universidad Católica de Murcia, Facultad de Comunicación, Universidad de Medellín, Colombia
dc.relation.referencesAstor, D., (2018) Nietzsche: La Zozobra Del Presente, , Barcelona: Acantilado
dc.relation.referencesAumont, J., Marie, M., (1990) Análisis Del Film, , y Barcelona: Paidós
dc.relation.referencesBarthes, R., (1980) S/Z, , Madrid: Siglo XXI de España
dc.relation.referencesBarthes, R., (1985) La Aventura Semiológica, , Barcelona: Paidós
dc.relation.referencesBerenstein, A., La construcción del relato de la melancolía en el imaginario cultural (2011) Trama&Fondo, 30, pp. 103-108. , http://bit.ly/2YBmlLF, Recuperado de
dc.relation.referencesBergman, I., (1946) Jack Hos Skandespelarna, , Estocolmo: Bonniers
dc.relation.referencesBergman, I., (2001) Imágenes, , Barcelona: Tusquets
dc.relation.referencesBordwell, D., (1996) La Narración En El Cine De Ficción, , Barcelona: Paidós
dc.relation.referencesBranigan, E., (1992) Narrative Comprehension and Film, , London: Routledge
dc.relation.referencesBrecht, B., (2004) Escritos Sobre Teatro, , Barcelona: Alba
dc.relation.referencesCasetti, F., (1989) El Film y Su Espectador, , Madrid: Cátedra
dc.relation.referencesCatalà Domènech, J.M., (2016) La Gran Espiral: Capitalismo y Paranoia, , Vitoria: Sans Soleil
dc.relation.referencesCompany, J.M., (1999) Ingmar Bergman, , Madrid: Cátedra
dc.relation.referencesDeleuze, G., (1989) Lógicas Del Sentido, , Barcelona: Paidós
dc.relation.referencesDíez Puertas, E., (2006) Narratividad Fílmica. Escribir La Pantalla, Pensar La Imagen, , Madrid: Fundamentos
dc.relation.referencesEscudero, A., (2017) Heidegger En El Laberinto De La Modernidad, , Madrid: Arena Libros
dc.relation.referencesFont, D., (2002) Paisajes De La Modernidad, , Barcelona: Paidós
dc.relation.referencesGado, F., (1986) The Passion of Ingmar Bergman, , Durkham: Duke University Press
dc.relation.referencesGarcía Catalán, S., Sorolla Romero, T., Morfologías de nuestros áridos días felices (2014) L´Atalante, 17, pp. 46-52. , http://bit.ly/2yNTDrB, y Recuperado de
dc.relation.referencesGaudreault, A., Jost, F., (1995) El Relato Cinematográfico: Ciencia y Narratología, , y Barcelona: Paidós
dc.relation.referencesGenette, G., (1989) Figuras III, , Barcelona: Lumen
dc.relation.referencesGenette, G., (2004) Metalepsis. De La Figura a La Ficción, , México D.F: Fondo de Cultura Económica
dc.relation.referencesGómez Tarín, F.J., (2011) Elementos De Narrativa Audiovisual: Expresión y Narración, , Cantabria: Shangrila
dc.relation.referencesGómez Tarín, F.J., Apocalipsis y melodrama: El tiempo suspendido y la herida final (2018) L´Atalante, 25, pp. 41-53
dc.relation.referencesGómez Tarín, F.J., Marzal, J., (2015) Diccionario De Conceptos y Términos Audiovisuales, , y Madrid: Cátedra
dc.relation.referencesGonzález Hortigüela, T., Saraband: Más allá del fantasma materno (2017) Trama&Fondo, 43, pp. 145-156. , http://bit.ly/2ZNuLMb, Recuperado de
dc.relation.referencesGonzález Requena, J., Ortiz De Zárate, A., (2007) El Espot Publicitario: Las Metamorfosis Del Deseo, , y Madrid: Cátedra
dc.relation.referencesHeidegger, M., (2009) Ser y Tiempo, , Madrid: Trotta
dc.relation.referencesHumphrey, D., (2013) Queer Bergman: Sexuality, Gender, and the European Art Cinema, , Texas: University of Texas Press
dc.relation.referencesKinder, M., From the life of the marionettes to the Devil´s Wanton: Bergman´s creative transformation of a recurring nightmare (1981) Film Quarterly, 34 (3), pp. 26-37
dc.relation.referencesKrutnik, F., (2006) A Lonely Street: Film Noir, Genre, Masculinity, , Londres: Routledge
dc.relation.referencesMachado, A., (2009) El Sujeto En La Pantalla: La Aventura Del Espectador, Del Deseo a La Acción, , Madrid: Gedisa
dc.relation.referencesMarzal Felici, J., (2004) Guía para Ver y Analizar Ciudadano Kane, , Valencia: Nau Llibres
dc.relation.referencesMetz, C., (2002) Ensayos Sobre La Significación En El Cine (1964-1968), 1. , Barcelona: Paidós
dc.relation.referencesLuchoomun, L., (2012) Mental Images in Cinema: Flashback, Imagined Voices, Fantasy, Dream, Hallucination and Madness in Film, , https://buff.ly/2ikTOGi, Tesis inédita de doctorado). University of Roehampton, Londres. Recuperado
dc.relation.referencesLyotard, J.-F., (1986) La Postmodernidad Explicada a Los Niños, , Madrid: Gedisa
dc.relation.referencesOrr, C., Scenes from the class struggle in Sweden: Persona as Brechtian melodrama (2000) Ingmar Bergman´S Persona, pp. 86-109. , En L. Michaels Ed, Cambridge: Cambridge University Press
dc.relation.referencesPalao-Errando, J.A., Loriguillo-López, A., Sorolla-Romero, T., Beyond the screen, beyond the Story: The rhetorical battery of post-classical films (2018) Quarterly Review of Film and Video, 35 (3), pp. 224-245. , https://doi.org/10.1080/10509208.2017.1409097
dc.relation.referencesPlanes Pedreño, J.A., El presente devorado por el pasado: Declinaciones del flashback metaléptico y sus resonancias en el discurso memorístico de La prima Angélica (2018) Hispanic Research Journal, 19 (1), pp. 89-104. , https://doi.org/10.1080/14682737.2018.1419005
dc.relation.referencesPlanes Pedreño, J.A., Rodríguez Serrano, A., El espectro corporeizado: Resonancias del flashback metaléptico en Fresas salvajes (Smultronstället, 1957) (2019) Trípodos, 44, pp. 105-120. , http://bit.ly/313wDkv, y Recuperado de
dc.relation.referencesPuigdomènech, J., Ingmar Bergman: El último existencialista (2004) El Espectador Emancipado, , Madrid: JC. Rancière, J. 2010. Pontevedra: Ellago Ediciones
dc.relation.referencesRodríguez Serrano, A., Narrar el tiempo hacia la muerte. Análisis fílmico de Gritos y susurros (Viskningar och rop, Ingmar Bergman, 1972) (2017) Communication & Society, 30 (3), pp. 13-28
dc.relation.referencesSjögren, H., (2002) Lek och Raseri: Ingmar Bergman Teater 1938-2002, , Estocolmo: Carlssons Bokförlag
dc.relation.referencesSontag, S., (1967) Persona. Sight and Sound, 36 (4), p. 186
dc.relation.referencesSteene, B., (2005) Ingmar Bergman: A Reference Guide, , Amsterdam: Amsterdam University Press
dc.relation.referencesTurim, M., (1989) Flashbacks in Film, , London: Routledge
dc.relation.referencesWood, R., Persona revisited (1994) Cineaction, 34, pp. 59-67
dc.relation.referencesWood, R., (2009) Ingmar Bergman, , Detroit: Wayne State University Press
dc.relation.referencesZunzunegui, S., (2016) La Mirada Cercana: Microanálisis Fílmico, , Cantabria: Shangrila
dc.relation.referencesZumalde, I., (2011) La Experiencia Fílmica: Cine, Pensamiento y Emoción, , Madrid: Cátedra
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem