Mostrar el registro sencillo del ítem
Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano]
dc.creator | Arango M. | |
dc.creator | Rios J. | |
dc.creator | Montiel C. | |
dc.creator | Luna E. | |
dc.date | 2020 | |
dc.date.accessioned | 2021-02-05T14:58:05Z | |
dc.date.available | 2021-02-05T14:58:05Z | |
dc.identifier.issn | 16469895 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11407/5937 | |
dc.description | In the context of Revolution 4.0 influenced by the digitalization of most economic and social production processes, education cannot be kept out of the way; In this line, financial knowledge is an area that businessmen, investors and financial entities demand, since adequate knowledge about financial products enables an analysis of risk exposure and decision-making that promotes the growth of the economy. This work presents the development of a software for the simulation of investment portfolios in the Colombian Capital Market based on gamification techniques, this development includes 5 stages: user contact with the video game, access to financial information, selection of financial assets (variables), results and decision making. © 2020, Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao. All rights reserved. | |
dc.language.iso | spa | |
dc.publisher | Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao | |
dc.relation.isversionof | https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85089808784&partnerID=40&md5=da23f509cd9487c19930a7f0a686f9c5 | |
dc.source | RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao | |
dc.subject | Capital market | spa |
dc.subject | Financial simulator | spa |
dc.subject | Gamification | spa |
dc.subject | Investment portfolio | spa |
dc.subject | Stock market | spa |
dc.title | Development of a financial software for the simulation of investment portfolios in the colombian capital market [Desarrollo de un software financiero para la simulación de portafolios de inversión en el mercado de capitales colombiano] | |
dc.type | Article | eng |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | |
dc.publisher.program | Ingeniería Financiera | spa |
dc.relation.citationvolume | 2020 | |
dc.relation.citationissue | E31 | |
dc.relation.citationstartpage | 328 | |
dc.relation.citationendpage | 341 | |
dc.publisher.faculty | Facultad de Ingenierías | spa |
dc.affiliation | Arango, M., Investigadora Docente Universidad de Medellín, carrera 87 n° 30-65 Oficina 12-102, Medellín, 050026, Colombia | |
dc.affiliation | Rios, J., Instructor Investigador del SENA Centro de Comercio, Medellín, 050034, Colombia | |
dc.affiliation | Montiel, C., Líder de Investigación Sennova - SENA Centro de Comercio, Medellín, 050034, Colombia | |
dc.affiliation | Luna, E., Estudiante Computación Científica, Universidad de Medellín, Medellín, 050026, Colombia | |
dc.relation.references | (2019) Una Mirada Al Sector Fintech En Colombia, , https://www.colombiafintech.co/novedades/una-mirada-al-sector-fintechen- colombia, Recuperado 26 de junio de 2019, de | |
dc.relation.references | Barcaglioni, A., (2015) Por qué La educación No Evoluciona, , https://www.losandes.com.ar/article/por-que-la-educacion-no-evoluciona, Recuperado 26 de julio de 2019, de | |
dc.relation.references | Biel, L.A., Garcia, A.M., Gamificar: El uso de los elementos del juego en la enseñanza de español (2014) Centro Virtual Cervantes, pp. 73-83. , http://cvc. cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/aepe/pdf/congreso_50/congreso_50_09.pdf | |
dc.relation.references | Blanco Barón, C., (2012) La información Como Instrumento De protección De Los Consumidores, Los Consumidores Financieros Y Los Inversionistas Consumidores, , http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=79856159&lang=es&site=ehost-live, Information as Protection Instrument for Consumers, Financial Consumers, and Consumer Investors. (English), 11(21), 135-152. Recuperado de | |
dc.relation.references | C, M. D., Valle, D., G, Y. G., & Etchebar-, S. (2014). Consumidores o ciudadanos Una propuesta de inserción de la educación económica y financiera en la formación inicial docente, XL, 75-96 | |
dc.relation.references | Calabor, M.S., Mora, A., Moya, S., Adquisición de competencias a través de juegos serios en el área contable: Un análisis empírico (2018) Revista De Contabilidad, 21 (1), pp. 38-47. , https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2016.11.001Carranza | |
dc.relation.references | Bravo, P., (2010) Introducción a Las técnicas De Inteligencia Artificial Aplicadas a La gestión Financiera, , Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 4(4), 8-15. Recuperado de http://www.scielo. org.bo/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2071-081X2010000100002&lng=es &nrm=iso | |
dc.relation.references | Céspedes López, J.B., (2018) Análisis De La Necesidad De La educación Financiera En La formación Colegial, , Pensamiento Crítico, 22(2), 97. https://doi.org/10.15381/ pc.v22i2.14333 Departamento Nacional de Planeación | |
dc.relation.references | CONPES 3956, Pub. L. No. 3956, 103 (2019). Colombia. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/ Económicos/3956.pdf | |
dc.relation.references | Guillamón, D.G., Cultura financiera en la empresa familiar (2013) FAEDPYME International Review, 2 (3), pp. 9-17 | |
dc.relation.references | Garay Anaya, G., (2016) Índice De Alfabetismo Financiero, La Cultura Y La educación Financiera, , http://ezproxy.uacj.mx/login?url=http://search.ebscohost.com/login. aspx?direct=true&db=edssci&AN=edssci.S1994.37332016000100003&lang=es&s ite=eds-live, Revista Perspectivas VO - 0, (37), 23. Recuperado de | |
dc.relation.references | Garfein, S.J., The Standard for Portfolio Management (2009) Management | |
dc.relation.references | Guerrero, R., Villamizar, J.M., Maestre, M., Las finanzas personales desde la educación básica en instituciones de pamplona (2019) Desarrollo Gerencial, 10 (2), pp. 9-24. , https://doi.org/10.17081/dege.10.2.3180 | |
dc.relation.references | Kalayci, C.B., Ertenlice, O., Akbay, M.A., A comprehensive review of deterministic models and applications for mean-variance portfolio optimization (2019) Expert Systems with Applications, 125, pp. 345-368. , https://doi.org/10.1016/j. eswa.2019.02.011 | |
dc.relation.references | Kay, Õ., Oktekin, B., Õ, H.H., Integration of gamification technology in (2016) Education, 102, pp. 668-676. , https://doi.org/10.1016/j.procs.2016.09.460, August | |
dc.relation.references | Larrán Jorge, M., Andrades Peña, F.J., La oferta de asignaturas de responsabilidad social corporativa y ética empresarial en las titulaciones de finanzas y contabilidad: Análisis comparativo con el ámbito de la gestión de organizaciones (2015) Revista De Contabilidad, 18 (1), pp. 1-10. , https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2013.10.001 | |
dc.relation.references | Markowitz, H., Portfolio Selection (1952) The Journal of Finance, 7 (1), pp. 77-91 | |
dc.relation.references | https://isbn.camlibro.com.co/catalogo.php?mode=resultados_rapidos&palabra=978-958-15-0260-8, Morales, M. A., Restrepo, W., & Rios, J. P. (2017). LA SIMULACIÓN DE PROCESOS CONTABLES Y FINANCIEROS EN EL PROCESO DE ENSEÑANZA APRENDIZAJE DEL SENA. En Experiencias innovadoras en Contabilidad, Finanzas e impuestos Tomo 2 (pp. 1-12). Bogotá DC. Recuperado de | |
dc.relation.references | Raccanello, K., Carrillo Cubillas, L.E., Guzmán Yerena, M., Acceso y uso de los mercados financieros para el pago de los gastos de la educación básica (2017) Contaduria Y Administracion, 62 (3), pp. 861-879. , https://doi.org/10.1016/j.cya.2016.03.003 | |
dc.relation.references | Sailer, M., Ulrich, J., Katharina, S., Mandl, H., How gamification motivates: An experimental study of the effects of specific game design elements on psychological need satisfaction (2017) Computers in Human Behavior, 69, pp. 371-380. , https://doi. org/10.1016/j.chb.2016.12.033 | |
dc.relation.references | Subhash, S., Cudney, E.A., (2018) Computers in Human Behavior Gamified Learning in Higher Education: A Systematic Review of the Literature, 87, pp. 192-206. , https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.05.028, May | |
dc.relation.references | Toro, D.B., Gualteros, H.H., (2016) Sistema Financiero Colombiano (Segunda Ed), , Bogotá DC: Colección: Ciencias Empresariales: Contabilidad y Finanzas | |
dc.relation.references | Villada, F., López-Lezama, J.M., Muñoz-Galeano, N., El papel de la educación financiera en la formación de profesionales de la ingeniería (2017) Formacion Universitaria, 10 (2), pp. 13-22. , https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000200003 | |
dc.relation.references | Willis, L.E., The financial education fallacy (2011) American Economic Review, 101 (3), pp. 429-434. , https://doi.org/10.1257/aer.101.3.429 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article |
Ficheros en el ítem
Ficheros | Tamaño | Formato | Ver |
---|---|---|---|
No hay ficheros asociados a este ítem. |
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
-
Indexados Scopus [1632]