Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.creatorRestrepo G.E.S.
dc.creatorChauvin M.A.A.
dc.creatorSolano L.A.C.
dc.date2019
dc.date.accessioned2021-02-05T14:59:46Z
dc.date.available2021-02-05T14:59:46Z
dc.identifier.issn15179702
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/6112
dc.descriptionThe objective of this research is to analyze the construction of the concept of equipartition in elementary students, through musical objects. This interest arose upon observing that the methods currently used to teach fractions do not offer a mechanism for checking the existence of the equality of the parties. Therefore, this study aims to provide students with various tools to identify the acoustic consequences that arise from non-compliance with equipartition. They can be represented in a visual, bodily, and auditory way. This qualitative research with curricular development was conducted among 4th and 5th graders of elementary school in a rural context. The findings of the research include the fact that students, by immersing themselves in a real interdisciplinary world, acquire physical and symbolic tools to determine the existence or not of a equipartition. This is how scenarios other than the traditional ones, endowed with experiences and representations, contribute to the construction of the notion of equipartition in students. © 2019 Emerson de Pietri.
dc.language.isospa
dc.publisherEmerson de Pietri
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85084469501&doi=10.1590%2fS1678-4634201945188695&partnerID=40&md5=1ae42408d1b3333edb721b2e63108ad1
dc.sourceEducacao e Pesquisa
dc.subjectEquipartitionspa
dc.subjectFractionspa
dc.subjectMusical objectsspa
dc.subjectRepresentationsspa
dc.titleThe notion of equipartition of fraction and its verification tools in a musical context [La noción de equipartición de fracción y sus herramientas de verificación en un contexto musical]
dc.typeArticleeng
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.identifier.doi10.1590/S1678-4634201945188695
dc.relation.citationvolume45
dc.publisher.facultyFacultad de Ciencias Básicasspa
dc.affiliationRestrepo, G.E.S., Secretaría de Educación de Antioquia, Colombia
dc.affiliationChauvin, M.A.A., Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL), Loja, Ecuador
dc.affiliationSolano, L.A.C., Universidad de Medellín, Colombia
dc.relation.referencesArcavi, A., The role of visual representations in the teaching and learning of mathematics (1999) ANNUAL MEETING OF PME-NA, 21., 1999, Ohio, pp. 55-80. , In: HITT, Fernando
dc.relation.referencesSANTOS, Manuel (Eds.). Proceedings of... Ohio: Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education Columbus
dc.relation.referencesArzarello, F., Et, Al., Gestures as semiotic resources in the mathematics classroom (2009) Educational Studies in Mathematics, Netherlands, 70 (2), pp. 97-109
dc.relation.referencesConde, A., La unidad relativa como vínculo cognitivo entre el tiempo musical y las fracciones (2013), p. 192. , México D.F.: IPN, Tesis (Doctorado en Matemática Educativa) - Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, México DF, 2013
dc.relation.referencesConde, A., Las fracciones al ritmo de la música (2009), p. 215. , Tesina (Maestría en Ciencias especialidad Matemática Educativa) - Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, México, DF, 2009
dc.relation.referencesConde, A., Parada, S., Liern, V., Estudio de fracciones en contextos sonoros (2016) Revista Actualidades Investigativas en Educación, San Pedro de Montes de Occa, 16 (2), pp. 1-21
dc.relation.referencesCortina, J., Zúñiga, C., Visnovska, J., La equipartición como obstáculo didáctico en la enseñanza de las fracciones (2013) Revista Educación Matemática, México, DF, 25 (2), pp. 7-29
dc.relation.referencesD'Amore, B., Conceptualización, registros de representaciones semióticas y noética: interacciones constructivistas en el aprendizaje de los conceptos matemáticos e hipótesis sobre algunos factores que inhiben la devolución (2009) Revista Científica, Bogotá, 11, pp. 150-164
dc.relation.referencesDe Guzmán, M., (1996) El rincón de la Pizarra, , Madrid: Pirámide
dc.relation.referencesDuval, R., Registros de representación semiótica y funcionamiento cognitivo del pensamiento (1998) Investigaciones en matemática educativa II, pp. 173-201. , In: HITT, Fernando (Ed.). México, DF: [s. n.]
dc.relation.referencesFenlon, I., La música y el tiempo (2000) El tiempo a través del tiempo, pp. 214-219. , In: LIPPINCOTT, Kristen (Ed.). Barcelona: Grijalbo Mondadori
dc.relation.referencesFraisse, P., (1976) Psicología del ritmo, , Madrid: Morata
dc.relation.referencesFreudenthal, H., (1983) Fenomenología didáctica de las estructuras matemáticas, , México, DF: Departamento de Matemática Educativa del Cinvestav-IPN
dc.relation.referencesGodino, J., Et, Al., (2004) Didáctica de las Matemáticas para maestros, , Granada: Universidad de Granada
dc.relation.referencesJohnson, M., (1987) The body in the mind, , Chicago: University of Chicago Press
dc.relation.referencesKieren, T., On the mathematical, cognitive, and instructional foundations of rational numbers (1976) Number and measurement, pp. 101-149. , In: LESCH, Richard (Ed.). Ohio: ERIC/SMEAC
dc.relation.referencesKieren, T., Personal knowledge of rational numbers: Its intuitive and formal development (1988) Number concepts and operations in the middle grades, pp. 162-181. , In: HIEBERT, James
dc.relation.referencesBEHR, Merlyn (Ed.). Reston: National Council of Teachers of Mathematics
dc.relation.referencesKieren, T., The racional number constructs. Its elements and mechanisms (1980) Recent research on number learning, pp. 128-149. , In: KIEREN, Thomas (Ed.). Columbus: ERIC/SMEAC
dc.relation.referencesLiern, V., Música y matemáticas en la educación primaria (2011) Revista Suma, Catalunya, 66, pp. 107-112
dc.relation.referencesMaya, T., (2015) Dibujo rítmico trazos y garabateo, , Medellín: Corporación Cantoalegre
dc.relation.referencesMcadams, S., Recognition of sound sources and events (1993) Thinking in sound: the cognitive psychology of human audition, pp. 146-198. , In: McADAMS, Stephen
dc.relation.referencesBIGAND, Emmanuel (Ed.). Oxford: Oxford University Press
dc.relation.referencesNaik, S., Subramaniam, K., Integrating the measure and quotient interpretation of fractions (2008) CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 32, pp. 17-24. , Morelia. Proceedings of the... PME 32 and PME-NA XXX, v. 4. Morelia: [s. n.], 2008
dc.relation.referencesParada, S., Conde, A., Fiallo, J., Mediación digital e interdisciplinariedad: una aproximación al estudio de la variación (2016) Bolema, São Paulo, 30 (56), pp. 1031-1051
dc.relation.referencesPeralta, J., Matemáticas para no desafinar (2003) Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, Madrid, 6 (2), pp. 437-456
dc.relation.referencesPérez, M., Una pedagogía dialógica desde la educación artística-musical (2009) El Artista, Pamplona, 6, pp. 60-72
dc.relation.referencesPiaget, J., (1978) El desarrollo de la noción de tiempo en el niño, , México, DF: Fondo de Cultura Económica
dc.relation.referencesPiaget, J., (1965) La construcción de lo real en el niño, , Buenos Aires: Proteo
dc.relation.referencesPrediger, S., Schink, A., "Three eighths of which whole?" - Dealing with changing referent wholes as a key to the part-of-part-model for the multiplication of fractions (2009) CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 33, pp. 409-416. , In: TZEKAKI, Marianna
dc.relation.referencesKALDRIMIDOU, María
dc.relation.referencesSAKONIDIS, Haralambos (Ed.). Thessaloniki. Proceedings of the... PME. v. 1. Thessaloniki: [s. n.], 2009
dc.relation.referencesSchaeffer, P., (1988) Tratado de los objetos musicales, , Madrid: Alianza
dc.relation.referencesShilling, W., Mathematics, music and movement: Exploring concepts and connections (2002) Early Childhood Education Journal, Netherlands, 29 (3), pp. 179-184
dc.relation.referencesSilva, E., (2009) Música como estrategia educativa en el proceso enseñanza aprendizaje para el aprovechamiento académico de los estudiantes a nivel elemental en la región educativa de Bayamón, p. 127. , Tesina (Maestría en Administración y Supervisión Educativa) - Universidad Metropolitana, Río Piedras, 2009
dc.relation.referencesSocas, M., Dificultades, obstáculos y errores en el aprendizaje de las matemáticas en la educación secundaria (1997) La Educación matemática en la enseñanza secundaria, pp. 125-154. , In: RICO, Luis (Ed.). Barcelona: Horsori
dc.relation.referencesTiburcio, S., Música y matemáticas (2002) Elementos, Puebla, 44 (8), pp. 21-26
dc.relation.referencesVygotsky, L., (1995) Pensamiento y lenguaje, , Barcelona: Paidós
dc.relation.referencesWilensky, U., Abstract meditations on the concrete, and concrete implications for mathematics education (1991) Constructionism, pp. 193-204. , In: HAREL, Idit
dc.relation.referencesPAPERT, Seymour (Ed.). Norwood: Ablex
dc.relation.referencesZbikowski, L., Conceptual models and cross-domain mapping: new perspectives on theories of music and hierarchy (1997) Journal of Music Theory, New Haven, 41 (2), pp. 193-225
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem