Mostrar el registro sencillo del ítem
The notion of equipartition of fraction and its verification tools in a musical context [La noción de equipartición de fracción y sus herramientas de verificación en un contexto musical]
dc.creator | Restrepo G.E.S. | |
dc.creator | Chauvin M.A.A. | |
dc.creator | Solano L.A.C. | |
dc.date | 2019 | |
dc.date.accessioned | 2021-02-05T14:59:46Z | |
dc.date.available | 2021-02-05T14:59:46Z | |
dc.identifier.issn | 15179702 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11407/6112 | |
dc.description | The objective of this research is to analyze the construction of the concept of equipartition in elementary students, through musical objects. This interest arose upon observing that the methods currently used to teach fractions do not offer a mechanism for checking the existence of the equality of the parties. Therefore, this study aims to provide students with various tools to identify the acoustic consequences that arise from non-compliance with equipartition. They can be represented in a visual, bodily, and auditory way. This qualitative research with curricular development was conducted among 4th and 5th graders of elementary school in a rural context. The findings of the research include the fact that students, by immersing themselves in a real interdisciplinary world, acquire physical and symbolic tools to determine the existence or not of a equipartition. This is how scenarios other than the traditional ones, endowed with experiences and representations, contribute to the construction of the notion of equipartition in students. © 2019 Emerson de Pietri. | |
dc.language.iso | spa | |
dc.publisher | Emerson de Pietri | |
dc.relation.isversionof | https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85084469501&doi=10.1590%2fS1678-4634201945188695&partnerID=40&md5=1ae42408d1b3333edb721b2e63108ad1 | |
dc.source | Educacao e Pesquisa | |
dc.subject | Equipartition | spa |
dc.subject | Fraction | spa |
dc.subject | Musical objects | spa |
dc.subject | Representations | spa |
dc.title | The notion of equipartition of fraction and its verification tools in a musical context [La noción de equipartición de fracción y sus herramientas de verificación en un contexto musical] | |
dc.type | Article | eng |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | |
dc.identifier.doi | 10.1590/S1678-4634201945188695 | |
dc.relation.citationvolume | 45 | |
dc.publisher.faculty | Facultad de Ciencias Básicas | spa |
dc.affiliation | Restrepo, G.E.S., Secretaría de Educación de Antioquia, Colombia | |
dc.affiliation | Chauvin, M.A.A., Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL), Loja, Ecuador | |
dc.affiliation | Solano, L.A.C., Universidad de Medellín, Colombia | |
dc.relation.references | Arcavi, A., The role of visual representations in the teaching and learning of mathematics (1999) ANNUAL MEETING OF PME-NA, 21., 1999, Ohio, pp. 55-80. , In: HITT, Fernando | |
dc.relation.references | SANTOS, Manuel (Eds.). Proceedings of... Ohio: Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education Columbus | |
dc.relation.references | Arzarello, F., Et, Al., Gestures as semiotic resources in the mathematics classroom (2009) Educational Studies in Mathematics, Netherlands, 70 (2), pp. 97-109 | |
dc.relation.references | Conde, A., La unidad relativa como vínculo cognitivo entre el tiempo musical y las fracciones (2013), p. 192. , México D.F.: IPN, Tesis (Doctorado en Matemática Educativa) - Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, México DF, 2013 | |
dc.relation.references | Conde, A., Las fracciones al ritmo de la música (2009), p. 215. , Tesina (Maestría en Ciencias especialidad Matemática Educativa) - Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, México, DF, 2009 | |
dc.relation.references | Conde, A., Parada, S., Liern, V., Estudio de fracciones en contextos sonoros (2016) Revista Actualidades Investigativas en Educación, San Pedro de Montes de Occa, 16 (2), pp. 1-21 | |
dc.relation.references | Cortina, J., Zúñiga, C., Visnovska, J., La equipartición como obstáculo didáctico en la enseñanza de las fracciones (2013) Revista Educación Matemática, México, DF, 25 (2), pp. 7-29 | |
dc.relation.references | D'Amore, B., Conceptualización, registros de representaciones semióticas y noética: interacciones constructivistas en el aprendizaje de los conceptos matemáticos e hipótesis sobre algunos factores que inhiben la devolución (2009) Revista Científica, Bogotá, 11, pp. 150-164 | |
dc.relation.references | De Guzmán, M., (1996) El rincón de la Pizarra, , Madrid: Pirámide | |
dc.relation.references | Duval, R., Registros de representación semiótica y funcionamiento cognitivo del pensamiento (1998) Investigaciones en matemática educativa II, pp. 173-201. , In: HITT, Fernando (Ed.). México, DF: [s. n.] | |
dc.relation.references | Fenlon, I., La música y el tiempo (2000) El tiempo a través del tiempo, pp. 214-219. , In: LIPPINCOTT, Kristen (Ed.). Barcelona: Grijalbo Mondadori | |
dc.relation.references | Fraisse, P., (1976) Psicología del ritmo, , Madrid: Morata | |
dc.relation.references | Freudenthal, H., (1983) Fenomenología didáctica de las estructuras matemáticas, , México, DF: Departamento de Matemática Educativa del Cinvestav-IPN | |
dc.relation.references | Godino, J., Et, Al., (2004) Didáctica de las Matemáticas para maestros, , Granada: Universidad de Granada | |
dc.relation.references | Johnson, M., (1987) The body in the mind, , Chicago: University of Chicago Press | |
dc.relation.references | Kieren, T., On the mathematical, cognitive, and instructional foundations of rational numbers (1976) Number and measurement, pp. 101-149. , In: LESCH, Richard (Ed.). Ohio: ERIC/SMEAC | |
dc.relation.references | Kieren, T., Personal knowledge of rational numbers: Its intuitive and formal development (1988) Number concepts and operations in the middle grades, pp. 162-181. , In: HIEBERT, James | |
dc.relation.references | BEHR, Merlyn (Ed.). Reston: National Council of Teachers of Mathematics | |
dc.relation.references | Kieren, T., The racional number constructs. Its elements and mechanisms (1980) Recent research on number learning, pp. 128-149. , In: KIEREN, Thomas (Ed.). Columbus: ERIC/SMEAC | |
dc.relation.references | Liern, V., Música y matemáticas en la educación primaria (2011) Revista Suma, Catalunya, 66, pp. 107-112 | |
dc.relation.references | Maya, T., (2015) Dibujo rítmico trazos y garabateo, , Medellín: Corporación Cantoalegre | |
dc.relation.references | Mcadams, S., Recognition of sound sources and events (1993) Thinking in sound: the cognitive psychology of human audition, pp. 146-198. , In: McADAMS, Stephen | |
dc.relation.references | BIGAND, Emmanuel (Ed.). Oxford: Oxford University Press | |
dc.relation.references | Naik, S., Subramaniam, K., Integrating the measure and quotient interpretation of fractions (2008) CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 32, pp. 17-24. , Morelia. Proceedings of the... PME 32 and PME-NA XXX, v. 4. Morelia: [s. n.], 2008 | |
dc.relation.references | Parada, S., Conde, A., Fiallo, J., Mediación digital e interdisciplinariedad: una aproximación al estudio de la variación (2016) Bolema, São Paulo, 30 (56), pp. 1031-1051 | |
dc.relation.references | Peralta, J., Matemáticas para no desafinar (2003) Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, Madrid, 6 (2), pp. 437-456 | |
dc.relation.references | Pérez, M., Una pedagogía dialógica desde la educación artística-musical (2009) El Artista, Pamplona, 6, pp. 60-72 | |
dc.relation.references | Piaget, J., (1978) El desarrollo de la noción de tiempo en el niño, , México, DF: Fondo de Cultura Económica | |
dc.relation.references | Piaget, J., (1965) La construcción de lo real en el niño, , Buenos Aires: Proteo | |
dc.relation.references | Prediger, S., Schink, A., "Three eighths of which whole?" - Dealing with changing referent wholes as a key to the part-of-part-model for the multiplication of fractions (2009) CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 33, pp. 409-416. , In: TZEKAKI, Marianna | |
dc.relation.references | KALDRIMIDOU, María | |
dc.relation.references | SAKONIDIS, Haralambos (Ed.). Thessaloniki. Proceedings of the... PME. v. 1. Thessaloniki: [s. n.], 2009 | |
dc.relation.references | Schaeffer, P., (1988) Tratado de los objetos musicales, , Madrid: Alianza | |
dc.relation.references | Shilling, W., Mathematics, music and movement: Exploring concepts and connections (2002) Early Childhood Education Journal, Netherlands, 29 (3), pp. 179-184 | |
dc.relation.references | Silva, E., (2009) Música como estrategia educativa en el proceso enseñanza aprendizaje para el aprovechamiento académico de los estudiantes a nivel elemental en la región educativa de Bayamón, p. 127. , Tesina (Maestría en Administración y Supervisión Educativa) - Universidad Metropolitana, Río Piedras, 2009 | |
dc.relation.references | Socas, M., Dificultades, obstáculos y errores en el aprendizaje de las matemáticas en la educación secundaria (1997) La Educación matemática en la enseñanza secundaria, pp. 125-154. , In: RICO, Luis (Ed.). Barcelona: Horsori | |
dc.relation.references | Tiburcio, S., Música y matemáticas (2002) Elementos, Puebla, 44 (8), pp. 21-26 | |
dc.relation.references | Vygotsky, L., (1995) Pensamiento y lenguaje, , Barcelona: Paidós | |
dc.relation.references | Wilensky, U., Abstract meditations on the concrete, and concrete implications for mathematics education (1991) Constructionism, pp. 193-204. , In: HAREL, Idit | |
dc.relation.references | PAPERT, Seymour (Ed.). Norwood: Ablex | |
dc.relation.references | Zbikowski, L., Conceptual models and cross-domain mapping: new perspectives on theories of music and hierarchy (1997) Journal of Music Theory, New Haven, 41 (2), pp. 193-225 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/article |
Ficheros en el ítem
Ficheros | Tamaño | Formato | Ver |
---|---|---|---|
No hay ficheros asociados a este ítem. |
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
-
Indexados Scopus [1632]