dc.contributor.author | Arango-Vásquez S.I | |
dc.contributor.author | Manrique-Losada B. | |
dc.date.accessioned | 2022-09-14T14:33:28Z | |
dc.date.available | 2022-09-14T14:33:28Z | |
dc.date.created | 2022 | |
dc.identifier.isbn | 9783030899110 | |
dc.identifier.issn | 23673370 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11407/7382 | |
dc.description | The COVID-19 pandemic has positioned the issue of the virtual environments in the “new normal” of the teaching and learning processes. During these last times, the rapid transition from traditional face-to-face learning to online learning or ICT-based learning has been viewed as a paradigm shift in higher education. Based on the theoretical fundamentals of communicative interactions, the present study describes their adaptation to an ICT-based teaching strategy considering the basic organizational needs and the pursuing of engagement and motivation of students and teachers. The present approach aims to contribute from two perspectives: (i) in a theoretically way to the literature with the fundamentals about communicative interactions, specifically from online learning or ICT-based learning, and (ii) in an empiric way with the practical implications of formulating strategies and processes of digital transformation in academic context and the relevant pondering about the teachers and students needs inside the virtual learning environments. © The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG 2022. | eng |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Springer Science and Business Media Deutschland GmbH | |
dc.relation.isversionof | https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85125568344&doi=10.1007%2f978-3-030-89912-7_45&partnerID=40&md5=fcb680d5920059852fd68bac614ad7c2 | |
dc.source | Lecture Notes in Networks and Systems | |
dc.title | An ICT-Based Teaching Strategy to Promote Communicative Interactions: An Online Learning Approach During the COVID-19 Pandemic | |
dc.type | Conference Paper | |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | |
dc.publisher.program | Comunicación y Relaciones Corporativas | |
dc.publisher.program | Ingeniería de Sistemas | |
dc.type.spa | Documento de conferencia | |
dc.identifier.doi | 10.1007/978-3-030-89912-7_45 | |
dc.subject.keyword | Communicative interaction | eng |
dc.subject.keyword | ICT-based learning | eng |
dc.subject.keyword | Online learning | eng |
dc.relation.citationvolume | 360 LNNS | |
dc.relation.citationstartpage | 579 | |
dc.relation.citationendpage | 589 | |
dc.publisher.faculty | Facultad de Ingenierías | |
dc.publisher.faculty | Facultad de Comunicación | |
dc.affiliation | Arango-Vásquez, S.I., University of Medellín, Medellín, Colombia | |
dc.affiliation | Manrique-Losada, B., University of Medellín, Medellín, Colombia | |
dc.relation.references | Schiavo, E., Investigación científica y tecnológica en el campo de las TIC: ¿conocimientos técnicos, contextuales o transversales? (2007) Revista CTS, 9 (3), pp. 91-113 | |
dc.relation.references | Espinosa, R., Rodríguez, R., El uso de las TIC, TAC, TEP para desarrollar competencias empresariales y comunicativas en los estudiantes universitarios (2017) Revista TECSISTECATL L | |
dc.relation.references | Fainholc, B., La interactividad en la educación a distancia (1999) Paidós, Buenos Aires | |
dc.relation.references | Prieto, D., Mediación pedagógica y nuevas tecnologías (1995) Nuevas tecnologías Aplicadas a La educación Superior. ICFES, , Bogotá | |
dc.relation.references | Martin, M., (1978) La mediación Social, , 2nd edn. Aka, Madrid | |
dc.relation.references | Vásquez, C., Arango, S., Estrategias de participación e interacción en entornos virtuales de aprendizaje (2012) Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 10 (20), pp. 95-108 | |
dc.relation.references | Guerrero, C., Los entornos virtuales de aprendizaje como instrumento de mediación (2003) Teoría De La educación: educación Y Cultura En La Sociedad De La información, 4 (5), pp. 45-55 | |
dc.relation.references | Maita Guedez, M., Navea, L., La interacción comunicativa en los foros de discusión de un entorno virtual (2014) Acción pedagógica, 1 (23), pp. 48-58 | |
dc.relation.references | Betegón, L., Fossas, M., Martínez, E., Ramos, M., Entornos Virtuales como Apoyo a la Docen-cia Universitaria Presencial: Utilidad de Moodle (2010) Anuario jurídico Y Económico Escurialense, 1 (43), pp. 273-302 | |
dc.relation.references | Lam, P., Cheng, K.F., McNaught, C., Asynchronous online discussion: Empirical evidence on quantity and quality (2005) Richards, G., Kommers, P. (Eds.), 17Th Annual World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications, Vol. 9, Pp. 1–7. Association for the Advancement of Computer in Education Montreal | |
dc.relation.references | Montenegro, D., Interacción comunicativa con Blackboard Collaborate y el rendimiento académico en estudiantes de educación a distancia (2016) Hamut’ay, 3 (2), pp. 68-82 | |
dc.relation.references | Ruano, L., Congote, E., Torres, A., Comunicación e interacción por el uso de dispositivos tecnológicos y redes sociales virtuales en estudiantes universitarios (2016) RISTI, 19 (9), pp. 15-31 | |
dc.relation.references | Corchado, N., (2015) Características De La interacción Comunicativa a través De Computadoras Dentro De Los Espacios Virtuales Sociales Conocidos Como Multi User Dungeons. Tesis Doctoral, , Salamanca | |
dc.relation.references | Ponce, M., La autogestión para el aprendizaje en estudiantes de ambientes mediados por tecnología. Diálogos sobre educación (2016) Temas Actuales En investigación Educativa, 7 (12), pp. 1-23 | |
dc.relation.references | Kant, E., (1961) Crítica De La Razón Pura, , Alfaguara, España | |
dc.relation.references | (2021) Dictionary of the Royal Spanish Academy Homepage, , https://www.rae.escs. Accessed 05, May | |
dc.relation.references | Díaz, M., (2002) Flexibilidad Y educación Superior En Colombia. Instituto Colombiano Para El Fomento De La Educación Superior, , Colombia | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type.driver | info:eu-repo/semantics/other | |
dc.identifier.reponame | reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín | |
dc.identifier.repourl | repourl:https://repository.udem.edu.co/ | |
dc.identifier.instname | instname:Universidad de Medellín | |
dc.relation.ispartofconference | 6th Future Technologies Conference, FTC 2021 | |