Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorArango-Vásquez S.I
dc.contributor.authorManrique-Losada B.
dc.date.accessioned2022-09-14T14:33:28Z
dc.date.available2022-09-14T14:33:28Z
dc.date.created2022
dc.identifier.isbn9783030899110
dc.identifier.issn23673370
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/7382
dc.descriptionThe COVID-19 pandemic has positioned the issue of the virtual environments in the “new normal” of the teaching and learning processes. During these last times, the rapid transition from traditional face-to-face learning to online learning or ICT-based learning has been viewed as a paradigm shift in higher education. Based on the theoretical fundamentals of communicative interactions, the present study describes their adaptation to an ICT-based teaching strategy considering the basic organizational needs and the pursuing of engagement and motivation of students and teachers. The present approach aims to contribute from two perspectives: (i) in a theoretically way to the literature with the fundamentals about communicative interactions, specifically from online learning or ICT-based learning, and (ii) in an empiric way with the practical implications of formulating strategies and processes of digital transformation in academic context and the relevant pondering about the teachers and students needs inside the virtual learning environments. © The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG 2022.eng
dc.language.isoeng
dc.publisherSpringer Science and Business Media Deutschland GmbH
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85125568344&doi=10.1007%2f978-3-030-89912-7_45&partnerID=40&md5=fcb680d5920059852fd68bac614ad7c2
dc.sourceLecture Notes in Networks and Systems
dc.titleAn ICT-Based Teaching Strategy to Promote Communicative Interactions: An Online Learning Approach During the COVID-19 Pandemic
dc.typeConference Paper
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programComunicación y Relaciones Corporativas
dc.publisher.programIngeniería de Sistemas
dc.type.spaDocumento de conferencia
dc.identifier.doi10.1007/978-3-030-89912-7_45
dc.subject.keywordCommunicative interactioneng
dc.subject.keywordICT-based learningeng
dc.subject.keywordOnline learningeng
dc.relation.citationvolume360 LNNS
dc.relation.citationstartpage579
dc.relation.citationendpage589
dc.publisher.facultyFacultad de Ingenierías
dc.publisher.facultyFacultad de Comunicación
dc.affiliationArango-Vásquez, S.I., University of Medellín, Medellín, Colombia
dc.affiliationManrique-Losada, B., University of Medellín, Medellín, Colombia
dc.relation.referencesSchiavo, E., Investigación científica y tecnológica en el campo de las TIC: ¿conocimientos técnicos, contextuales o transversales? (2007) Revista CTS, 9 (3), pp. 91-113
dc.relation.referencesEspinosa, R., Rodríguez, R., El uso de las TIC, TAC, TEP para desarrollar competencias empresariales y comunicativas en los estudiantes universitarios (2017) Revista TECSISTECATL L
dc.relation.referencesFainholc, B., La interactividad en la educación a distancia (1999) Paidós, Buenos Aires
dc.relation.referencesPrieto, D., Mediación pedagógica y nuevas tecnologías (1995) Nuevas tecnologías Aplicadas a La educación Superior. ICFES, , Bogotá
dc.relation.referencesMartin, M., (1978) La mediación Social, , 2nd edn. Aka, Madrid
dc.relation.referencesVásquez, C., Arango, S., Estrategias de participación e interacción en entornos virtuales de aprendizaje (2012) Anagramas Rumbos Y Sentidos De La Comunicación, 10 (20), pp. 95-108
dc.relation.referencesGuerrero, C., Los entornos virtuales de aprendizaje como instrumento de mediación (2003) Teoría De La educación: educación Y Cultura En La Sociedad De La información, 4 (5), pp. 45-55
dc.relation.referencesMaita Guedez, M., Navea, L., La interacción comunicativa en los foros de discusión de un entorno virtual (2014) Acción pedagógica, 1 (23), pp. 48-58
dc.relation.referencesBetegón, L., Fossas, M., Martínez, E., Ramos, M., Entornos Virtuales como Apoyo a la Docen-cia Universitaria Presencial: Utilidad de Moodle (2010) Anuario jurídico Y Económico Escurialense, 1 (43), pp. 273-302
dc.relation.referencesLam, P., Cheng, K.F., McNaught, C., Asynchronous online discussion: Empirical evidence on quantity and quality (2005) Richards, G., Kommers, P. (Eds.), 17Th Annual World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications, Vol. 9, Pp. 1–7. Association for the Advancement of Computer in Education Montreal
dc.relation.referencesMontenegro, D., Interacción comunicativa con Blackboard Collaborate y el rendimiento académico en estudiantes de educación a distancia (2016) Hamut’ay, 3 (2), pp. 68-82
dc.relation.referencesRuano, L., Congote, E., Torres, A., Comunicación e interacción por el uso de dispositivos tecnológicos y redes sociales virtuales en estudiantes universitarios (2016) RISTI, 19 (9), pp. 15-31
dc.relation.referencesCorchado, N., (2015) Características De La interacción Comunicativa a través De Computadoras Dentro De Los Espacios Virtuales Sociales Conocidos Como Multi User Dungeons. Tesis Doctoral, , Salamanca
dc.relation.referencesPonce, M., La autogestión para el aprendizaje en estudiantes de ambientes mediados por tecnología. Diálogos sobre educación (2016) Temas Actuales En investigación Educativa, 7 (12), pp. 1-23
dc.relation.referencesKant, E., (1961) Crítica De La Razón Pura, , Alfaguara, España
dc.relation.references(2021) Dictionary of the Royal Spanish Academy Homepage, , https://www.rae.escs. Accessed 05, May
dc.relation.referencesDíaz, M., (2002) Flexibilidad Y educación Superior En Colombia. Instituto Colombiano Para El Fomento De La Educación Superior, , Colombia
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/other
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.udem.edu.co/
dc.identifier.instnameinstname:Universidad de Medellín
dc.relation.ispartofconference6th Future Technologies Conference, FTC 2021


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem