Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorVega C.M
dc.contributor.authorMarín L.M.G
dc.contributor.authorMontoya L.F.V.
dc.date.accessioned2022-09-14T14:34:06Z
dc.date.available2022-09-14T14:34:06Z
dc.date.created2021
dc.identifier.issn16469895
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/7567
dc.descriptionLibraries and information managers have moved from the industrial society to the information and knowledge society, they are currently facing the fourth industrial revolution that brings new challenges such as the development of skills, competencies and the appropriation of social media tools for the creation, transfer and access to information and knowledge. This article proposes a social intelligence management model that contributes to managing the tacit and implicit knowledge of information managers based on social intelligence and social media services to transform libraries into socially intelligent organizations and information centers and knowledge; through a systematic review of the literature, design, validation, analysis and conclusions, which show a mastery of social competencies and skills and a low use and implementation of social media tools in knowledge generation and conversion processes. © 2021, Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao. All rights reserved.eng
dc.language.isospa
dc.publisherAssociacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85105759643&partnerID=40&md5=e197f8f0e117d91aa65d03c297cb553f
dc.sourceRISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao
dc.titleSocial intelligence management model supported by social media services to transform libraries into information and knowledge centers [Modelo de gestión de la inteligencia social apoyado en servicios de social media para transformar las bibliotecas en centros de información y conocimiento]
dc.typeArticle
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programIngeniería de Sistemas
dc.type.spaArtículo
dc.subject.keywordInformation managereng
dc.subject.keywordKnowledge managementeng
dc.subject.keywordSocial intelligenceeng
dc.subject.keywordSocial mediaeng
dc.subject.keywordSocial skillseng
dc.relation.citationvolume2021
dc.relation.citationissueE41
dc.relation.citationstartpage462
dc.relation.citationendpage474
dc.publisher.facultyFacultad de Ingenierías
dc.affiliationVega, C.M., Gestión de la Información y el Conocimiento, Facultad de Ingeniería, Universidad de Medellín, Medellín, C.P. 050026, Colombia
dc.affiliationMarín, L.M.G., Gestión de la Información y el Conocimiento, Facultad de Ingeniería, Universidad de Medellín, Medellín, C.P. 050026, Colombia
dc.affiliationMontoya, L.F.V., Gestión de la Información y el Conocimiento, Facultad de Ingeniería, Universidad de Medellín, Medellín, C.P. 050026, Colombia
dc.relation.referencesAja Quiroga, L., Gestión de información, gestión del conocimiento y gestión de la calidad en las organizaciones (2002) ACIMED, 10 (5), pp. 7-8
dc.relation.referencesAlbrecht, K., (2005) Social Intelligence: the New Science of Success, , John Wiley & Sons
dc.relation.referencesAlbrecht, K., Inteligencia social (2006) Barcelona: Vergara.
dc.relation.referencesAlbrecht, K., (2007) Practical Intelligence: the Art and Science of Commonsense, , San Francisco: Jossey Bass
dc.relation.referencesAlbrecht, K., Inteligencia social (2007) La Nueva Ciencia Del éxito, , ZETA, Barcelona
dc.relation.referencesAlbrecht, K., Inteligencia social: La nueva ciencia del éxito (2013) Executive Excellence: La Revista De Liderazgo, La gestión Y La Toma De Decisiones, (102), pp. 40-41
dc.relation.referencesAnderson, P., What is Web 2.0? Ideas, technologies and implications for education (2007) JISC Technology and Standards Watch, pp. 1-64
dc.relation.referencesAnglada, L.M., Muchos cambios y algunas certezas para las bibliotecas de investigación, especializadas y centros de documentación (2019) El Profesional De La información (EPI), 28 (1)
dc.relation.referencesBenito, E.N., La inteligencia emocional: Una herramienta bibliotecaria poco glamurosa, pero tremendamente efectiva en la atención al usuario (2012) Boletín De La Asociación Andaluza De Bibliotecarios, 27 (104), pp. 141-148
dc.relation.referencesBonilla, K.V., De la biblioteca virtual a los centros virtuales de información y conocimiento: Estudio del caso de la Bibliotheek Technische Universiteit Delft (2005) La dimensió Humana De l’organització Del Coneixement, pp. 91-104
dc.relation.referencesBlanco, M., (2016) Beneficios Y Amenazas De La Industria 4.0, , En línea
dc.relation.referenceshttps://ctxt.es/es/20160831/Firmas/8157/Industria-tecnologia-revolucion-mercado-digital.htm
dc.relation.referencesBuzan, T., El poder de la inteligencia social (2008) 10 Formas De Despertar Tu Genio Social, URANO, S.A. Madrid.
dc.relation.references(2007) El Papel De Las Bibliotecas Y La educación En La gestión, El Conocimiento En La Sociedad contemporánea, 3 (6), pp. 15-19. , En: Alexandria, enero-junio, año
dc.relation.referencesChatti, M.A., Klamma, R., Jarke, M., Naeve, A., The Web 2.0 driven SECI model based learning process (2007) Seventh IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2007), pp. 780-782. , IEEE
dc.relation.referencesCrespo, M.I.B., (2013) Competencia Emocional En La Biblioteca Del Nuevo Milenio Boletín De La Asociación Andaluza De Bibliotecarios, 28 (106), pp. 8-27
dc.relation.referencesSaving it¨s soul: Human-centered information management (1994) Harvard Business Revieww, Mar-Apr., pp. 119-131
dc.relation.referencesDavenport, T.H., Prusack, L., Conocimiento en acción: Cómo las organizaciones manejan lo que saben (2001) Buenos Aires: Prentice Hall
dc.relation.referencesGardner, H., Intelligence Reframed: Multiple intelligences for the 21st Century (1999) New York: Basic Books.
dc.relation.referencesGibaja, V., El bibliotecario como profesional de la información: Horizontes laborales más allá de la biblioteca. Información (2013) Cultura Y Sociedad, (29), pp. 49-76
dc.relation.referencesGoleman, D., (2006) Inteligencia Social, , México: Planeta Mexicana S.A
dc.relation.referencesGoleman, D., (2010) Inteligencia Social. La Nueva Ciencia De Las Relaciones Humanas, , Barcelona: Kairos
dc.relation.referencesGuerrero, M., (2016) Cuarta revolución Industrial Y Su Impacto En La
dc.relation.referencesSociedad., , https://manuelguerrerocano.com/cuarta-revolucion-industrial-impacto-social/
dc.relation.referencesKumar, S.A., Knowledge management and new generation of libraries information services: A concept (2010) International Journal of Library and Information Science, 1 (2), pp. 24-30
dc.relation.referencesKihlstrom, J.F., Cantor, N., Social Intelligence (2011) R. J. Stemberg, & S. B. Kaufman, the Cambridge Handbook of Intelligence, pp. 564-581. , New York: Cambridge University Press
dc.relation.referencesLucas, J.L., Río, C.J., Flórez, N., Tomsa, R., Bibliotecas con Inteligencia Emocional: Espacios con futuro (2013) Boletín De La Asociación Andaluza De Bibliotecarios, 28 (106), pp. 49-66
dc.relation.referencesMatthews, G., Zeidner, M., Roberts, R.D., (2004) Emotional Intelligence: Science and Myth, , Massachusetts: Mit Press
dc.relation.referencesNieves Lahaba, Y.R., Martínez Sánchez, M.L., Reflexiones acerca de la resignificación social de los conocimientos organizacionales (2012) Acimed, 23 (4), pp. 412-422
dc.relation.referencesNonakatakeuchi, H., (1995) The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, , Oxford university press. wNew York-Oxford
dc.relation.references(2005) Modelo De Creación Del Conocimiento En Las Organizaciones
dc.relation.referencesNonaka, I., Toyama, R., Nagata, A., A firm as a knowledge-creating entity: A new perspective on the theory of the firm (2000) Industrial and Corporate Change, 9 (1), pp. 1-20
dc.relation.references(2005) What is Web 2.0. O`Reilly, , http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html
dc.relation.referencesRamírez, V.S., Ramírez, V.S., Hernández, A.S., La web social y su impacto en las bibliotecas universitarias mexicanas (2009) Ibersid: Revista De Sistemas De información Y documentación, 3, pp. 239-246
dc.relation.referencesSenge, P.M., La quinta disciplina en la práctica (2005) Ediciones Granica SA
dc.relation.referencesSchvarstein, L., (2003) La Inteligencia Social En Las Organizaciones, , Buenos Aires: Paidós
dc.relation.referencesSchwab, K., (2016) La Cuarta revolución Industrial. Debate
dc.relation.referencesTeijero Páez, S., (2012) La Inteligencia Social Y Las Bibliotecas, , ABINIA
dc.relation.referencesTeijeropáez, S., La Inteligencia Social y las Bibliotecas (2012) ABINIA Informa, 12 (3)
dc.relation.referencesTriana, L.F., Forero, L.G., Inteligencia social: Una aproximación desde la gestión de la organización (2012) Estrategias, (20), p. 10
dc.relation.referencesVerma, S., (2009) Soft Skills for the BPO Sector, , India: Pearson Education
dc.relation.referencesXia, J., Wang, M., Competencies and responsibilities of social science data librarians: An analysis of job descriptions (2014) College & Research Libraries, 75 (3), pp. 362-388
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.udem.edu.co/
dc.identifier.instnameinstname:Universidad de Medellín


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem