Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorMontoya Á.G
dc.contributor.authorde Souza J.S
dc.contributor.authorJiménez García D.L.
dc.date.accessioned2023-10-24T19:23:56Z
dc.date.available2023-10-24T19:23:56Z
dc.date.created2023
dc.identifier.issn16455681
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/7894
dc.description.abstractWe present an academic and reflexive dialogue of two investigations: “Communication and Well-Living (or Good Living) in the territory” and “Popular and Peripheral Educommunication in Latin America: Dialogues of knowledges between Communication Collectives, Academia and peripheral territories” to articulate the theoretical and experiential developments of the concepts of Communication and Well-living, starting from the recognition of the processes of Research Participatory Action that the Academia and the social and community collectives promote, whose communication practices renew the notions of organisation, knowledges and peripheral territories and are at the core of basic postulates of a communication for well-living. We support the hypothesis that the local Communication Collectives manage to design and build alternatives of organisation, participation and social incidence through which they contribute to the preservation and circulation of local knowledge and memories, thanks to the appropriation of the community media. © 2023 Universidade Nova de Lisboa - Center for Media Research and Journalism. All rights reserved.eng
dc.language.isospa
dc.publisherInstituto de Comunicacao da NOVA
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85164915802&doi=10.14195%2f2183-5462_42_4&partnerID=40&md5=d1c1c830038eed2985bf435487eb7a83
dc.sourceMedia J.
dc.sourceMedia e Jornalismoeng
dc.subjectCommunicationeng
dc.subjectEducommunicationeng
dc.subjectPeriphery collectiveseng
dc.subjectWell-livingeng
dc.titleCommunication and Living Well: Educommunication in Collectives from the Peripheries of Colombia and Brazil [Comunicação e Bem-Viveres: Educomunicação em Coletivos das Periferias de Colômbia e Brasil]eng
dc.typeArticle
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programComunicación y Relaciones Corporativasspa
dc.type.spaArtículo
dc.identifier.doi10.14195/2183-5462_42_4
dc.relation.citationvolume23
dc.relation.citationissue42
dc.relation.citationstartpage73
dc.relation.citationendpage89
dc.publisher.facultyFacultad de Comunicaciónspa
dc.affiliationMontoya, Á.G., Universidad de Medellín, Facultad de Comunicación, Colombia, Universidad de Medellín, Medellín, 0500018, Colombia
dc.affiliationde Souza, J.S., Universidade de São Paulo, Centro de Estudos Latino-americanos sobre Cultura e Comunicação (CELACC-USP), Brazil, Universidade de São Paulo, São Paulo, 05508-020, Brazil
dc.affiliationJiménez García, D.L., Universidad Autónoma Latinoamericana – UNAULA, Vicerrectoría de Investigaciones, Centro de Estudios con Poblaciones, Movilizaciones y Territorios (POMOTE), Colombia, Universidad Autónoma Latinoamericana – UNAULA, Medellín, 050017, Colombia
dc.relation.referencesAcosta, G., Garcés, Á., (2013) Colectivos de comunicación y apropiación de medios, , Sello Editorial Universidad de Medellín
dc.relation.referencesAcosta, G., Pinto, M., Tapias, C., (2016) Diálogo de Saberes en Comunicación: Colectivos y Academia, , (Orgs). Universidad de Medellín, Sello Editorial Universidad de Medellín, Centro Internacional de Estudios Superiores de Comunicación para América Latina. Ediciones CIESPAL
dc.relation.referencesContreras, A., (2014) De la comunicación y desarrollo a la comunicación para el vivir bien, , Universidad Andina Simón Bolívar
dc.relation.referencesD’Andrea, T., (2013) A formação dos sujeitos periféricos: cultura e política na periferia de São Paulo, , [Tese de Doutoramento em Sociologia, Universidade de São Paulo] https://doi.org
dc.relation.referencesD’Andrea, T., Contribuições para a Definição dos Conceitos Periferia e Sujeitas e Sujeitos Peri-féricos. Novos estud (2020) CEBRAP, 39 (1), pp. 19-36. , https://doi.org/10.25091/S01013300202000010005
dc.relation.referencesEscobar, A., (2014) Sentipensar com la tierra: nuevas lecturas sobre desarrollo, territorio y diferencia, , UNAULA
dc.relation.referencesFaundez, A., Freire, P., (2002) Por uma Pedagogia da Pergunta, , (5ª. ed). Paz e Terra
dc.relation.referencesFreire, P., (2019) Pedagogia do Oprimido, , (69ª ed). Paz e Terra
dc.relation.referencesFreire, P., (1983) El acto de leer y el proceso de liberación, , Siglo XXI
dc.relation.referencesFreire, P., (2001) Pedagogía de la indignación, , Morata
dc.relation.referencesFreire, P., Nogueira, A., (1993) Que Fazer - Teoria e Prática em Educação Popular, , (4ª. ed). Vozes
dc.relation.referencesGarcés, A., (2015) ColectivosjuvenilesenMedellín.Configuracióndelassubjetividadesjuvenilesvinculadas ala comunicaciónaudiovisual participativa y comunitária, , https://doi.org/10.35537/10915/49916, [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de la Plata]. SEDICI Repositorio Institucional de la UNLP
dc.relation.referencesGarcés, A., Re-mirar el territorio desde la movilización social (2016) Comunicación para la movilización y el cambio social, pp. 72-90. , En Ángela Garcés Montoya, y Leonardo Jiménez Garcia (Coords), Sello Editorial Universidad de Medellín
dc.relation.referencesGarcés, A., Jiménez, L., Minga del Pensamiento Polifónico. Diccionario Colaborativo en Comunicación, Territorio y Buenos Vivires (2020), Red de Investigación en Comunicación y Buenos Vivires (Red Bien Común)
dc.relation.referencesGarcés, A., Jiménez, L., Documental social participativo. Apropiación territorial en zonas de borde urbano (2023) Cartografía Social. Minga de Saberes, pp. 78-110. , En Fondo Editorial Unaula. Medellín
dc.relation.referencesGarcía, A., (2010) Espacialidades del destierro y la re-existencia Afrodescendientes, , http://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/6105, Desterrados uma Medellín, Colombia [Trabajo de odernid, Universidad de Antioquia. Instituto de Estudios Regionales]
dc.relation.referencesGumucio-Dragon, A., Comunicación para el cambio social: clave del desarrollo participativo (2011) Signo y Pensamiento, XXX (58), pp. 26-39. , https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86020038002
dc.relation.referencesJara Holliday, O., La sistematización de experiencias. Entrevista uma Oscar Jara Holliday (2019) Revista Perspectiva: Estudios Sociales y Educación Civica, (18), pp. 1-18. , http://dx.doi.org/10.15359/rp.18.3
dc.relation.referencesJara Holliday, O., (2012) La sistematización de experiencias, práctica y odern para otros mundos posibles, , Centro de Estudios y Publicaciones Alforja, CEAAL, Intermon Oxfam
dc.relation.referencesJaramillo, J., Uma odernidad sentipensante para América Latina (odernida) (2012) Latinoamérica. Revista de odernid Latinoamericanos, (54), pp. 315-324. , https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-85742012000100015
dc.relation.referencesLeff, E., (1994) Ecología y capital: odernidadee ambiental, democracia participativa y desarrollo sustentable, , Siglo XXI
dc.relation.referencesMignolo, W., (2010) Desobediencia epistémica. Retórica de la odernidade, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad, , Signo
dc.relation.referencesOliveira, D., (2017) Novos protagonismos midiático-culturais: a resistência à opressão na sociedade da informação [Paper presentation], , http://sbpjor.org.br/congresso/index.php/sbpjor/sbpjor2017/paper/viewFile/581/547, (Novembro). 15ºEncontro Nacional de Pesquisado-res em Jornalismo, ECA/USP, São Paulo, Brasil
dc.relation.referencesOliveira, P., Plano Diretor: um olhar a partir da periferia (2021) Central Periférica, (1), pp. 10-12. , https://www.observatorio-periferias.com/_files/ugd/8bf3aa_582884774fdb4a5a8c11d81b51bee9d6.pdf
dc.relation.referencesPeruzzo, C. M., Observação participante e pesquisa-ação (2006) Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação, (2), pp. 125-145. , Em A. Barros, e J. Duarte (Orgs), (Ed., Atlas
dc.relation.referencesRamírez, R., (2015) La Virtud de los Comunes, , Editorial AbyaYala
dc.relation.referencesSalles, J., Caires, M., Comunicar Resistências (2021) Central Periférica, (1), pp. 13-16. , https://www.observatorioperiferias.com/_files/ugd/8bf3aa_582884774fdb4a5a8c11d81b51bee9d6.pdf
dc.relation.referencesSantos, M., (2012) Por uma Economia Política da Cidade: o caso de São Paulo, , (2ª ed). EDUSP
dc.relation.referencesSierra, F., (2017) Capitalismo Cognitivo y Economía Social de los Conocimientos. La lucha por el Código, , Ediciones Ciespal
dc.relation.referencesSilva, L., (2022) Cuidar de si faz parte do plano de mudar o mundo, , https://desenrolaenaomenrola.com.br/colunas/cuidar-de-si-faz-parte-do-planode-mudar-o-mundo, (11 de abril). Desenrola e não me enrola
dc.relation.referencesSoares, I., Viana, C., Educomunicação, do movimento popular às políticas públicas: o percurso acadêmico de Ismar de Oliveira Soares (2017) Revista Latinoamericana de Ciencias de La Comunicación, 14 (26), pp. 238-247. , http://revista.pubalaic.org/index.php/alaic/article/view/421
dc.relation.referencesSouza, J. S., (2019) Entre Quebradas e Comunas: Educomunicação popular e periférica em São Paulo e Medellín, , https://doi.org/10.11606/D.84.2019.tde-24052019-122218, [Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo] Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP
dc.relation.referencesViana, C., Mello, L., Cultura Digital e a Educomunicação como novo paradigma educacional (2013) FGV Online, 3 (2). , https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/revfgvonline/article/view/19281/18555
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.udem.edu.co/
dc.identifier.instnameinstname:Universidad de Medellín


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem