dc.contributor.author | Román A.M.L | |
dc.contributor.author | Meneses C.M.B | |
dc.contributor.author | Arenas-Vélez F. | |
dc.date.accessioned | 2023-10-24T19:25:06Z | |
dc.date.available | 2023-10-24T19:25:06Z | |
dc.date.created | 2022 | |
dc.identifier.issn | 7166346 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11407/8038 | |
dc.description.abstract | The objective of this work is to analyze two Colombian films of the noir genre of twenty first century, Perder es cuestión de método (2004) by Sergio Cabrera –adapted from the homonymous novel by Santiago Gamboa– and La historia del baúl rosado (2005) by Libia Stella Gómez, for its close relationship with the Mannerist story mode proposed by the theoretician Jesús González Requena in his study of Hollywood cinema. A textual analysis is carried out to identify the possible coincidences and divergences between the functions of the hero and the donor, and the fulfillment of the symbolic task proposed in the films. In both films, there is a protagonist without heroic traits as a direct consequence of the weakening of the symbolic function of the narrative structure in a context of political and state corruption. © 2022 Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educacion. All rights reserved. | eng |
dc.language.iso | spa | |
dc.publisher | Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educacion | |
dc.relation.isversionof | https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85147986124&partnerID=40&md5=af6b58047a2823e4c463079cf1a63bb5 | |
dc.source | Nueva Rev. Pacifico | |
dc.source | Nueva Revista del Pacifico | eng |
dc.subject | Colombia | eng |
dc.subject | Film Noir | eng |
dc.subject | Hero | eng |
dc.subject | Mannerism | eng |
dc.title | FILM NOIR: POLITICS, JOURNALISM AND POWER IN THE COLOMBIAN MANNERIST CINEMA OF THE TWENTY FIRST CENTURY [CINE NEGRO: POLÍTICA, PERIODISMO Y PODER EN EL CINE MANIERISTA COLOMBIANO DEL SIGLO XXI] | eng |
dc.type | Article | |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | |
dc.publisher.program | Comunicación y Relaciones Corporativas | spa |
dc.type.spa | Artículo | |
dc.relation.citationissue | 77 | |
dc.relation.citationstartpage | 27 | |
dc.relation.citationendpage | 50 | |
dc.publisher.faculty | Facultad de Comunicación | spa |
dc.affiliation | Román, A.M.L., Universidad de Medellín, Colombia | |
dc.affiliation | Meneses, C.M.B., Universidad de Medellín, Colombia | |
dc.affiliation | Arenas-Vélez, F., Universidad de Medellín, Colombia | |
dc.relation.references | Bauzá, Hugo, (2007) El mito del héroe. Morfología y semántica de la figura heroica, , Fondo de Cultura Económica | |
dc.relation.references | Badiou, Alain, (2005) El siglo, , Ediciones Manantial | |
dc.relation.references | Campbell, Joseph, (1959) El héroe de las mil caras. Psicoanálisis del mito, , Fondo de Cultura Económica | |
dc.relation.references | Campbell, Joseph, (1991) El poder del mito, , Emecé Editores | |
dc.relation.references | Cardona, Patricia, Del héroe mítico al mediático. Las categorías heroicas: héroe, tiempo y acción (2006) Revista Universidad EAFIT, 42 (144), pp. 51-68 | |
dc.relation.references | Forero Quintero, Gustavo, La novela de crímenes en américa latina: hacia una nueva caracterización del género (2010) Lingüística y Literatura, 57, pp. 49-61 | |
dc.relation.references | Foster, Hal, (2001) El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo, , Ediciones Akal, S. A | |
dc.relation.references | García, Paula, La novela neopolicial latinoamericana: una revuelta ético-estética del género (2014) Cuadernos Americanos, (148), pp. 63-85 | |
dc.relation.references | Giardinelli, Mempo, (2013) El género negro. Orígenes y evolución de la literatura policial y su influencia en Latinoamérica, , Capital Intelectual | |
dc.relation.references | González Requena, Jesús, (2006) Clásico, manierista, postclásico. Los modos del relato en el cine de Hollywood, , Castilla Ediciones | |
dc.relation.references | González Requena, Jesús, La emergencia de lo siniestro (1997) Trama y Fondo, (2), pp. 51-75 | |
dc.relation.references | González Requena, Jesús, Lo Real (2011) Trama y Fondo, 29, pp. 7-28 | |
dc.relation.references | González Requena, Jesús, El Punto De Ignición (2015) Sociocriticism, 30, pp. 385-412 | |
dc.relation.references | Greimas, Algirdas, (1966) Semántica estructural. Investigación metodológica, , Editorial Gredos | |
dc.relation.references | Roque, María Inés, (2005), La historia del baúl rosado, dirigida por Libia Stella Gómez y producción ejecutiva por Felis Films, Moro Films, Oberon Cinematográfica y Hangar Films | |
dc.relation.references | MacIntyre, Alasdair, (2001) Tras la virtud, , Crítica | |
dc.relation.references | Zapata, Tomás, (2004) Tornasol Films y Producciones Fotograma, , Perder es cuestión de método, dirigida por Sergio Cabrera y producción por | |
dc.relation.references | Propp, Vladimir, (1982) Morfología del cuento, , Editorial Fundamentos | |
dc.relation.references | Propp, Vladimir, (1983) El epos heroico ruso, 1. , Editorial Fundamentos | |
dc.relation.references | Savater, Fernando, (2008) La tarea del héroe, , Ariel | |
dc.relation.references | Simsolo, Noël, (2009) El cine negro, , Alianza | |
dc.relation.references | Vélez Cuervo, Andrés, (2015) República Noir. Cine criminal colombiano (2000-2012), , Bogotá, Cinemateca Distrital IDARTES | |
dc.relation.references | Vogler, Christopher, (2002) El viaje del escritor. Las estructuras míticas para escritores, guionistas, dramaturgos y novelistas, , Ma non tropo | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.identifier.reponame | reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín | |
dc.identifier.repourl | repourl:https://repository.udem.edu.co/ | |
dc.identifier.instname | instname:Universidad de Medellín | |