Show simple item record

dc.contributor.authorRomán A.M.L
dc.contributor.authorMeneses C.M.B
dc.contributor.authorArenas-Vélez F.
dc.date.accessioned2023-10-24T19:25:06Z
dc.date.available2023-10-24T19:25:06Z
dc.date.created2022
dc.identifier.issn7166346
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/8038
dc.description.abstractThe objective of this work is to analyze two Colombian films of the noir genre of twenty first century, Perder es cuestión de método (2004) by Sergio Cabrera –adapted from the homonymous novel by Santiago Gamboa– and La historia del baúl rosado (2005) by Libia Stella Gómez, for its close relationship with the Mannerist story mode proposed by the theoretician Jesús González Requena in his study of Hollywood cinema. A textual analysis is carried out to identify the possible coincidences and divergences between the functions of the hero and the donor, and the fulfillment of the symbolic task proposed in the films. In both films, there is a protagonist without heroic traits as a direct consequence of the weakening of the symbolic function of the narrative structure in a context of political and state corruption. © 2022 Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educacion. All rights reserved.eng
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educacion
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85147986124&partnerID=40&md5=af6b58047a2823e4c463079cf1a63bb5
dc.sourceNueva Rev. Pacifico
dc.sourceNueva Revista del Pacificoeng
dc.subjectColombiaeng
dc.subjectFilm Noireng
dc.subjectHeroeng
dc.subjectMannerismeng
dc.titleFILM NOIR: POLITICS, JOURNALISM AND POWER IN THE COLOMBIAN MANNERIST CINEMA OF THE TWENTY FIRST CENTURY [CINE NEGRO: POLÍTICA, PERIODISMO Y PODER EN EL CINE MANIERISTA COLOMBIANO DEL SIGLO XXI]eng
dc.typeArticle
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programComunicación y Relaciones Corporativasspa
dc.type.spaArtículo
dc.relation.citationissue77
dc.relation.citationstartpage27
dc.relation.citationendpage50
dc.publisher.facultyFacultad de Comunicaciónspa
dc.affiliationRomán, A.M.L., Universidad de Medellín, Colombia
dc.affiliationMeneses, C.M.B., Universidad de Medellín, Colombia
dc.affiliationArenas-Vélez, F., Universidad de Medellín, Colombia
dc.relation.referencesBauzá, Hugo, (2007) El mito del héroe. Morfología y semántica de la figura heroica, , Fondo de Cultura Económica
dc.relation.referencesBadiou, Alain, (2005) El siglo, , Ediciones Manantial
dc.relation.referencesCampbell, Joseph, (1959) El héroe de las mil caras. Psicoanálisis del mito, , Fondo de Cultura Económica
dc.relation.referencesCampbell, Joseph, (1991) El poder del mito, , Emecé Editores
dc.relation.referencesCardona, Patricia, Del héroe mítico al mediático. Las categorías heroicas: héroe, tiempo y acción (2006) Revista Universidad EAFIT, 42 (144), pp. 51-68
dc.relation.referencesForero Quintero, Gustavo, La novela de crímenes en américa latina: hacia una nueva caracterización del género (2010) Lingüística y Literatura, 57, pp. 49-61
dc.relation.referencesFoster, Hal, (2001) El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo, , Ediciones Akal, S. A
dc.relation.referencesGarcía, Paula, La novela neopolicial latinoamericana: una revuelta ético-estética del género (2014) Cuadernos Americanos, (148), pp. 63-85
dc.relation.referencesGiardinelli, Mempo, (2013) El género negro. Orígenes y evolución de la literatura policial y su influencia en Latinoamérica, , Capital Intelectual
dc.relation.referencesGonzález Requena, Jesús, (2006) Clásico, manierista, postclásico. Los modos del relato en el cine de Hollywood, , Castilla Ediciones
dc.relation.referencesGonzález Requena, Jesús, La emergencia de lo siniestro (1997) Trama y Fondo, (2), pp. 51-75
dc.relation.referencesGonzález Requena, Jesús, Lo Real (2011) Trama y Fondo, 29, pp. 7-28
dc.relation.referencesGonzález Requena, Jesús, El Punto De Ignición (2015) Sociocriticism, 30, pp. 385-412
dc.relation.referencesGreimas, Algirdas, (1966) Semántica estructural. Investigación metodológica, , Editorial Gredos
dc.relation.referencesRoque, María Inés, (2005), La historia del baúl rosado, dirigida por Libia Stella Gómez y producción ejecutiva por Felis Films, Moro Films, Oberon Cinematográfica y Hangar Films
dc.relation.referencesMacIntyre, Alasdair, (2001) Tras la virtud, , Crítica
dc.relation.referencesZapata, Tomás, (2004) Tornasol Films y Producciones Fotograma, , Perder es cuestión de método, dirigida por Sergio Cabrera y producción por
dc.relation.referencesPropp, Vladimir, (1982) Morfología del cuento, , Editorial Fundamentos
dc.relation.referencesPropp, Vladimir, (1983) El epos heroico ruso, 1. , Editorial Fundamentos
dc.relation.referencesSavater, Fernando, (2008) La tarea del héroe, , Ariel
dc.relation.referencesSimsolo, Noël, (2009) El cine negro, , Alianza
dc.relation.referencesVélez Cuervo, Andrés, (2015) República Noir. Cine criminal colombiano (2000-2012), , Bogotá, Cinemateca Distrital IDARTES
dc.relation.referencesVogler, Christopher, (2002) El viaje del escritor. Las estructuras míticas para escritores, guionistas, dramaturgos y novelistas, , Ma non tropo
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.udem.edu.co/
dc.identifier.instnameinstname:Universidad de Medellín


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record