dc.contributor.author | Cardona-Cano C | |
dc.contributor.author | Heredia-Ruiz V | |
dc.contributor.author | Alzate-Giraldo A. | |
dc.date.accessioned | 2023-10-24T19:25:30Z | |
dc.date.available | 2023-10-24T19:25:30Z | |
dc.date.created | 2022 | |
dc.identifier.issn | 17947111 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11407/8080 | |
dc.description.abstract | This article analyzes the narration of the Narcosseries (2015), based on the voice and accent of the characters and their relationship with the concept of transnational and global television. Using a mixed methodology and a sequential explanatory design, it evaluates the voices of the premiere chapter of the first season, based on variables such as narrative function, language and accent in order to establish a relationship with the characters, country of origin of the actors, and the commitment of Netflix to build a transnational and global series. © 2022 Universidad de Caldas. All rights reserved. | eng |
dc.language.iso | spa | |
dc.publisher | Universidad de Caldas | |
dc.relation.isversionof | https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85143235655&doi=10.17151%2fkepes.2022.19.26.19&partnerID=40&md5=547eebbef1167b35806a55907323659e | |
dc.source | Kepes | |
dc.source | Kepes | eng |
dc.subject | Narcos | eng |
dc.subject | Netflix | eng |
dc.subject | sound language | eng |
dc.subject | SVOD | eng |
dc.subject | transnational television | eng |
dc.title | Narrative functions of the voice in the Netflix series Narcos [Funciones narrativas de la voz en la serie Narcos de Netflix] | eng |
dc.type | Article | |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | |
dc.publisher.program | Comunicación y Lenguajes Audiovisuales | spa |
dc.type.spa | Artículo | |
dc.identifier.doi | 10.17151/kepes.2022.19.26.19 | |
dc.relation.citationvolume | 19 | |
dc.relation.citationissue | 26 | |
dc.relation.citationstartpage | 601 | |
dc.relation.citationendpage | 631 | |
dc.publisher.faculty | Facultad de Comunicación | spa |
dc.affiliation | Cardona-Cano, C., Universidad de Medellín, Medellín, Colombia | |
dc.affiliation | Heredia-Ruiz, V., Facultad de Comunicación, Universidad de Medellín, Medellín, Colombia | |
dc.affiliation | Alzate-Giraldo, A., Facultad de Comunicación, Publicidad y Diseño, Universidad Luis Amigó, Medellín, Colombia | |
dc.relation.references | Amaya, J., Charlois, A. J., Cultural memory and audiovisual fiction in the streaming television era. An exploration around the series Narcos as a transnational memory story (2018) Comunicación y Sociedad, (31), pp. 15-44. , https://doi.org/10.32870/cys.v0i31.6852, 0 | |
dc.relation.references | Appadurai, A., (2001) Globalization, , (Ed). Duke University Press | |
dc.relation.references | Blanco, M., Estética y contexto de los audiovisuales sobre narcotráfico en Latinoamérica en la era Netflix (2020) Confluenze, 12 (1), pp. 102-118. , https://doi.org/10.6092/issn.2036-0967/11334 | |
dc.relation.references | Bordwell, D., (1996) La Narración en el Cine de Ficción, , The University of Wisconsin Press | |
dc.relation.references | Brancato, C., Bernard, C., Newman, E., Padhilha, J., Miró, D., (2015) Narcos [Serie de televisión], , (Productores ejecutivos). (-2017). Gaumont International Television, Dynamo, Netflix | |
dc.relation.references | Cano, M. A., The War on Drugs: An Audience Study of the Netflix Original Series Narcos (2015) Undergraduate Student Research Awards, p. 24 | |
dc.relation.references | Cardona Cano, C., Alzate Giraldo, A., Díaz Arenas, P., Propuesta metodológica para el análisis de la música asociada a los acontecimientos de violencia en las producciones audiovisuales sobre Pablo Escobar (2020) Comunicación Y Métodos, 2 (1), pp. 126-140. , https://doi.org/10.35951/v2i1.70 | |
dc.relation.references | Cascajosa, C., De la televisión de pago al video bajo demanda. Análisis de la primera temporada de la estrategia de producción original de ficción de Movistar+ (2018) Fonseca, Journal of Communication, (17), p. 57. , https://doi.org/10.14201/fjc2018175774, 0 | |
dc.relation.references | (2021) The working actor -Carla Hool- [Archivo de video], , https://www.youtube.com/watch?v=B-dLIIJCqwo, (17 de marzo). YouTube | |
dc.relation.references | Chalaby, J., Transnational television in Europe:The role of pan-European channels (2002) European Journal of Communication, 17 (2), pp. 183-203. , https://doi.org/10.1177/0267323102017002692 | |
dc.relation.references | Chalaby, J., Television for a new global order. Transnational Television Networks and the Formation of Global Systems (2003) Gazette: The International Journal for Communication Studies, 65 (6), pp. 457-472 | |
dc.relation.references | Chalaby, J., (2005) Transnational Television Worldwide. Towards a New Media Order, , Tauris & Co. Ltd | |
dc.relation.references | Chalaby, J., Television and Globalization: The TV Content Global Value Chain (2016) Journal of Communication, 66 (1) | |
dc.relation.references | Chalaby, J., (2009) Transnational Television in Europe: Reconfiguring Global Communication Networks, , I B Tauris & Co Ltd | |
dc.relation.references | Chalkho, R. J., Diseño sonoro y producción de sentido: la significación de los sonidos en los lenguajes audiovisuales (2019) Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 50, p. 266. , https://doi.org/10.18682/cdc.vi50.1372 | |
dc.relation.references | Chion, M., (1993) La Audiovisión: introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido, , Editorial Paidós | |
dc.relation.references | Chiquiza, J., Narcos es reconocida como la serie más vista de Netflix en Estados Unidos (2017), https://bit.ly/3djwJQh, (9 de octubre). La República | |
dc.relation.references | Cornelio-Marí, E. M., Melodrama mexicano en la era de Netflix: algoritmos para la proximidad cultural (2020) Comunicación y Sociedad, pp. 1-27. , https://doi.org/10.32870/cys.v2020.7481 | |
dc.relation.references | Cunningham, S., Scarlata, A., New forms of internationalisation? The impact of Netflix in Australia (2020) Media International Australia, 177 (1), pp. 149-164. , https://doi.org/10.1177/1329878X20941173 | |
dc.relation.references | De Oliveira, A., Wagner Moura, entre personajes ambiguos (2016), https://bit.ly/3dkIFB6, (4 de enero). El País | |
dc.relation.references | Deleuze, G., (1996) La imagen - tiempo. Estudios sobre cine 2, , Paidós | |
dc.relation.references | Dolar, M., (2006) A Voice and Nothing More, , MIT Press | |
dc.relation.references | Domínguez, J., Las claves del éxito internacional de Narcos (2017) Fotogramas, , https://bit.ly/2C0DhjO, (24 de agosto) | |
dc.relation.references | García, M. T., Plataformas en línea y diversidad audiovisual: desafíos para el mercado español (2019) CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 24, pp. 73-93. , https://doi.org/10.5209/CIYC.64639 | |
dc.relation.references | García, M. T., Albornoz, L. A., Gómez, R., Presentación: Netflix y la transnacionalización de la industria audiovisual en el espacio iberoamericano (2021) Comunicación y Sociedad, 1, pp. 1-18. , https://doi.org/10.32870/CYS.V2021.8238 | |
dc.relation.references | Gómez, F. J., Marzal, J. J., Metodologías de análisis del film (2007) Actas del I Congreso Internacional sobre Análisis Fílmico, , Edipo | |
dc.relation.references | Gutiérrez, A., Con Pablo Escobar, Netflix conquista el mundo (2016) Revista Semana, , https://bit.ly/3pe73XL, (18 de octubre) | |
dc.relation.references | Heredia-Ruiz, V., Revolución Netflix: desafíos para la industria audiovisual (2017) Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (135), pp. 275-295. , ISSN: 1390-1079 | |
dc.relation.references | Heredia- Ruiz, V., New business models in broadcast television: the Netflix case. Visual Review (2018) International Visual Culture Review/Revista Internacional de Cultura Visual, 5 (1), pp. 21-33. , https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v5.1547 | |
dc.relation.references | Heredia-Ruiz, V., Quirós-Ramírez, A., Quiceno-Castañeda, B., Netflix: catálogo de contenido y flujo televisivo en tiempos de big data (2021) Revista de Comunicación, 20 (1), pp. 117-136. , https://dx.doi.org/10.26441/rc20.1-2021-a7 | |
dc.relation.references | Hernández, R., Fernández, C., Baptista, M., del, P., (2010) Metodología de la investigación, , McGraw-Hill | |
dc.relation.references | Hidalgo-Marí, T., Segarra-Saavedra, J., Palomares-Sánchez, P., In-depth study of Netflix's original content of fictional series. Forms, styles and trends in the new streaming scene (2021) Communication & Society, 34 (3), pp. 1-13. , https://doi.org/10.15581/003.34.3.1-13 | |
dc.relation.references | Narcos 2015-2017, , https://www.imdb.com/title/tt2707408/awards/?ref_=tt_awd, (s.f). Awards | |
dc.relation.references | Larson, S., (2010) Pensar el sonido. Una introducción a la teoría y a la práctica del lenguaje sonoro cinematográfico, , UNAM/CUEC | |
dc.relation.references | Lehmberg, D., Hicks, J., A 'glocalization' approach to the internationalizing of crisis communication (2018) Business Horizons, 61 (3), pp. 357-366. , https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.01.002 | |
dc.relation.references | Levitt, T., The Globalization of Markets (1983) Harvard Bussines Review, , https://hbr.org/1983/05/the-globalization-of-markets | |
dc.relation.references | Lobato, R., Rethinking International TV Flows Research in the Age of Netflix (2018) Television and New Media, , https://doi.org/10.1177/1527476417708245 | |
dc.relation.references | Lobato, R., (2019) Netflix Nations: The Geography of Digital Distribution, , New York University Press | |
dc.relation.references | Lotz, A. D., The Paradigmatic Evolution of U.S. Television and the Emergence of Internet-Distributed Television. Revista ICONO14 (2016) Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 14 (2), p. 122. , https://doi.org/10.7195/ri14.v14i2.993 | |
dc.relation.references | Lotz, A. D., Portals: A Treatise on Internet-Distributed Television (2017) Portals: A Treatise on Internet-Distributed Television, , https://doi.org/10.3998/mpub.9699689, Michigan Publishing, University of Michigan Library | |
dc.relation.references | Lotz, A. D., In between the global and the local: Mapping the geographies of Netflix as a multinational service (2021) International Journal of Cultural Studies, 24 (2), pp. 195-215. , https://doi.org/10.1177/1367877920953166 | |
dc.relation.references | Lotz, A. D., Lobato, R., Thomas, J., Internet-Distributed Television Research: A Provocation (2018) Media Industries, 5 (2), pp. 35-47. , https://doi.org/10.3998/mij.15031809.0005.203 | |
dc.relation.references | Martín, A., (2016) Mucha plata y poco plomo, , https://bit.ly/3JJULQH, (30 de diciembre). El Independiente | |
dc.relation.references | McDonald, K., From Online Video Store to Global Internet Tv Network: Netflix and the Future of Home Entertainment (2016) The Netflix Effect. Tecnology and Entertainment in the 21st Century, pp. 203-218. , En K. McDonald y D. Smith-Rowsey (Eds), Bloomsbury Academic | |
dc.relation.references | Mckee, R., (2002) El guion, , Alba | |
dc.relation.references | Moraes, C., Wagner Moura: “'Narcos' también habla de mí como latinoamericano (2015) El País, , https://elpais.com/cultura/2015/09/02/actualidad/1441201128_881453.html, (17 de noviembre) | |
dc.relation.references | Morán, E. P., Parábola paisa, fábula estadounidense: Taxonomía de los personajes en Narcos y El patrón del mal (2019) Revista Kepes, 16 (20), pp. 75-95. , https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.20.4 | |
dc.relation.references | Moreno, G., Stranger Things, la serie digital más popular de España en 2017 (2018) Statista, , https://bit.ly/3vUu0TT, (4 de abril) | |
dc.relation.references | Neira, E., Clares-Gavilán, J., Sánchez-Navarro, J., New audience dimensions in streaming platforms: The second life of money heist on netflix as a case study (2021) Profesional de La Información, 30 (1), pp. 1-17. , https://doi.org/10.3145/EPI.2021.ENE.13 | |
dc.relation.references | (2015) Letter to shareholders Q3 2015 [Carta a los inversionistas], , https://bit.ly/3SBWnzP, (14 de octubre) | |
dc.relation.references | (2016) Letter to shareholders Q3 2016 [Carta a los inversionistas], , https://bit.ly/3d8K4L2, (17 de octubre) | |
dc.relation.references | (2020) About us, , https://about.netflix.com/es | |
dc.relation.references | Pesudo Martínez, J., Izquierdo Castillo, J., (2021) Los gigantes tecnológicos conquistan el audiovisual.ElcasodeAmazonPrimeVideo-Dialnet.ÁreaAbierta.RevistadeComunicación Audiovisual y Publicitaria, , https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8183404 | |
dc.relation.references | Ramos, P., (2021) Netflix apuesta por producciones locales para seguir liderando el mercado de las plataformas de 'streaming', , https://bit.ly/3JJUWeP, (26 de abril). Universitat Oberta de Catalunya | |
dc.relation.references | Robertson, R., Glocalization: Time-space and homogeneity-heterogeneity (1995) Global modernities, pp. 25-44. , En M. Featherstone, S. Lash y R. Robertson (Eds), Sage | |
dc.relation.references | Rodríguez Bravo, A., (1998) La dimensión sonora del lenguaje audiovisual, , Barcelona: Paidós Ibérica | |
dc.relation.references | Roig, A., Clares-Gavilán, J., Sánchez Navarro, J., Largometrajes originales de ficción de Netflix: un análisis de las estrategias de estreno (2021) Communication & Society, 34 (2), pp. 125-140. , https://doi.org/10.15581/003.34.2.125-139 | |
dc.relation.references | Saló, G., (2018) Los formatos de televisión en el mundo. De la globalización a la adaptación local. Análisis de formatos nórdicos [Tesis de Doctorado], , Universidad Complutense de Madrid. Dialnet | |
dc.relation.references | Sanín, C., Narcos, tercera temporada (2017) Revista Credencial, , https://bit.ly/3zHc405, (12 de octubre) | |
dc.relation.references | Scarlata, A., Lobato, R., Cunningham, S., Producing local content in international waters: the case of Netflix's Tidelands (2021) Continuum, , https://doi.org/10.1080/10304312.2021.1884654 | |
dc.relation.references | Serelle, M., The conservative culturalism in Narcos (2018) Comunicacao Midia e Consumo, 15 (42), pp. 111-129. , https://doi.org/10.18568/CMC.V15I42.1495 | |
dc.relation.references | Parrot Analytics: Narcos (3), por lejos, el título más popular de la oferta digital (2017), https://bit.ly/3djRPhc, (13 de octubre). The Daily Television | |
dc.relation.references | Todorov, T., (1970) Lo verosímil que no se podría evitar. Lo verosímil, , Editorial Tiempo Contemporáneo | |
dc.relation.references | Whittaker, T., Locating “la voz”: the space and sound of Spanish dubbing (2012) Journal of Spanish Cultural Studies, 13 (3), pp. 292-305. , https://doi:10.1080/14636204.2013.788915 | |
dc.relation.references | Whittaker, T., Wright, S., (2017) Locating the voice in film: Critical approaches and global practices, , Oxford University Press | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.identifier.reponame | reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín | |
dc.identifier.repourl | repourl:https://repository.udem.edu.co/ | |
dc.identifier.instname | instname:Universidad de Medellín | |