Show simple item record

dc.contributor.authorCardona-Cano C
dc.contributor.authorHeredia-Ruiz V
dc.contributor.authorAlzate-Giraldo A.
dc.date.accessioned2023-10-24T19:25:30Z
dc.date.available2023-10-24T19:25:30Z
dc.date.created2022
dc.identifier.issn17947111
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/8080
dc.description.abstractThis article analyzes the narration of the Narcosseries (2015), based on the voice and accent of the characters and their relationship with the concept of transnational and global television. Using a mixed methodology and a sequential explanatory design, it evaluates the voices of the premiere chapter of the first season, based on variables such as narrative function, language and accent in order to establish a relationship with the characters, country of origin of the actors, and the commitment of Netflix to build a transnational and global series. © 2022 Universidad de Caldas. All rights reserved.eng
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de Caldas
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85143235655&doi=10.17151%2fkepes.2022.19.26.19&partnerID=40&md5=547eebbef1167b35806a55907323659e
dc.sourceKepes
dc.sourceKepeseng
dc.subjectNarcoseng
dc.subjectNetflixeng
dc.subjectsound languageeng
dc.subjectSVODeng
dc.subjecttransnational televisioneng
dc.titleNarrative functions of the voice in the Netflix series Narcos [Funciones narrativas de la voz en la serie Narcos de Netflix]eng
dc.typeArticle
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programComunicación y Lenguajes Audiovisualesspa
dc.type.spaArtículo
dc.identifier.doi10.17151/kepes.2022.19.26.19
dc.relation.citationvolume19
dc.relation.citationissue26
dc.relation.citationstartpage601
dc.relation.citationendpage631
dc.publisher.facultyFacultad de Comunicaciónspa
dc.affiliationCardona-Cano, C., Universidad de Medellín, Medellín, Colombia
dc.affiliationHeredia-Ruiz, V., Facultad de Comunicación, Universidad de Medellín, Medellín, Colombia
dc.affiliationAlzate-Giraldo, A., Facultad de Comunicación, Publicidad y Diseño, Universidad Luis Amigó, Medellín, Colombia
dc.relation.referencesAmaya, J., Charlois, A. J., Cultural memory and audiovisual fiction in the streaming television era. An exploration around the series Narcos as a transnational memory story (2018) Comunicación y Sociedad, (31), pp. 15-44. , https://doi.org/10.32870/cys.v0i31.6852, 0
dc.relation.referencesAppadurai, A., (2001) Globalization, , (Ed). Duke University Press
dc.relation.referencesBlanco, M., Estética y contexto de los audiovisuales sobre narcotráfico en Latinoamérica en la era Netflix (2020) Confluenze, 12 (1), pp. 102-118. , https://doi.org/10.6092/issn.2036-0967/11334
dc.relation.referencesBordwell, D., (1996) La Narración en el Cine de Ficción, , The University of Wisconsin Press
dc.relation.referencesBrancato, C., Bernard, C., Newman, E., Padhilha, J., Miró, D., (2015) Narcos [Serie de televisión], , (Productores ejecutivos). (-2017). Gaumont International Television, Dynamo, Netflix
dc.relation.referencesCano, M. A., The War on Drugs: An Audience Study of the Netflix Original Series Narcos (2015) Undergraduate Student Research Awards, p. 24
dc.relation.referencesCardona Cano, C., Alzate Giraldo, A., Díaz Arenas, P., Propuesta metodológica para el análisis de la música asociada a los acontecimientos de violencia en las producciones audiovisuales sobre Pablo Escobar (2020) Comunicación Y Métodos, 2 (1), pp. 126-140. , https://doi.org/10.35951/v2i1.70
dc.relation.referencesCascajosa, C., De la televisión de pago al video bajo demanda. Análisis de la primera temporada de la estrategia de producción original de ficción de Movistar+ (2018) Fonseca, Journal of Communication, (17), p. 57. , https://doi.org/10.14201/fjc2018175774, 0
dc.relation.references(2021) The working actor -Carla Hool- [Archivo de video], , https://www.youtube.com/watch?v=B-dLIIJCqwo, (17 de marzo). YouTube
dc.relation.referencesChalaby, J., Transnational television in Europe:The role of pan-European channels (2002) European Journal of Communication, 17 (2), pp. 183-203. , https://doi.org/10.1177/0267323102017002692
dc.relation.referencesChalaby, J., Television for a new global order. Transnational Television Networks and the Formation of Global Systems (2003) Gazette: The International Journal for Communication Studies, 65 (6), pp. 457-472
dc.relation.referencesChalaby, J., (2005) Transnational Television Worldwide. Towards a New Media Order, , Tauris & Co. Ltd
dc.relation.referencesChalaby, J., Television and Globalization: The TV Content Global Value Chain (2016) Journal of Communication, 66 (1)
dc.relation.referencesChalaby, J., (2009) Transnational Television in Europe: Reconfiguring Global Communication Networks, , I B Tauris & Co Ltd
dc.relation.referencesChalkho, R. J., Diseño sonoro y producción de sentido: la significación de los sonidos en los lenguajes audiovisuales (2019) Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 50, p. 266. , https://doi.org/10.18682/cdc.vi50.1372
dc.relation.referencesChion, M., (1993) La Audiovisión: introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido, , Editorial Paidós
dc.relation.referencesChiquiza, J., Narcos es reconocida como la serie más vista de Netflix en Estados Unidos (2017), https://bit.ly/3djwJQh, (9 de octubre). La República
dc.relation.referencesCornelio-Marí, E. M., Melodrama mexicano en la era de Netflix: algoritmos para la proximidad cultural (2020) Comunicación y Sociedad, pp. 1-27. , https://doi.org/10.32870/cys.v2020.7481
dc.relation.referencesCunningham, S., Scarlata, A., New forms of internationalisation? The impact of Netflix in Australia (2020) Media International Australia, 177 (1), pp. 149-164. , https://doi.org/10.1177/1329878X20941173
dc.relation.referencesDe Oliveira, A., Wagner Moura, entre personajes ambiguos (2016), https://bit.ly/3dkIFB6, (4 de enero). El País
dc.relation.referencesDeleuze, G., (1996) La imagen - tiempo. Estudios sobre cine 2, , Paidós
dc.relation.referencesDolar, M., (2006) A Voice and Nothing More, , MIT Press
dc.relation.referencesDomínguez, J., Las claves del éxito internacional de Narcos (2017) Fotogramas, , https://bit.ly/2C0DhjO, (24 de agosto)
dc.relation.referencesGarcía, M. T., Plataformas en línea y diversidad audiovisual: desafíos para el mercado español (2019) CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 24, pp. 73-93. , https://doi.org/10.5209/CIYC.64639
dc.relation.referencesGarcía, M. T., Albornoz, L. A., Gómez, R., Presentación: Netflix y la transnacionalización de la industria audiovisual en el espacio iberoamericano (2021) Comunicación y Sociedad, 1, pp. 1-18. , https://doi.org/10.32870/CYS.V2021.8238
dc.relation.referencesGómez, F. J., Marzal, J. J., Metodologías de análisis del film (2007) Actas del I Congreso Internacional sobre Análisis Fílmico, , Edipo
dc.relation.referencesGutiérrez, A., Con Pablo Escobar, Netflix conquista el mundo (2016) Revista Semana, , https://bit.ly/3pe73XL, (18 de octubre)
dc.relation.referencesHeredia-Ruiz, V., Revolución Netflix: desafíos para la industria audiovisual (2017) Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (135), pp. 275-295. , ISSN: 1390-1079
dc.relation.referencesHeredia- Ruiz, V., New business models in broadcast television: the Netflix case. Visual Review (2018) International Visual Culture Review/Revista Internacional de Cultura Visual, 5 (1), pp. 21-33. , https://doi.org/10.37467/gka-revvisual.v5.1547
dc.relation.referencesHeredia-Ruiz, V., Quirós-Ramírez, A., Quiceno-Castañeda, B., Netflix: catálogo de contenido y flujo televisivo en tiempos de big data (2021) Revista de Comunicación, 20 (1), pp. 117-136. , https://dx.doi.org/10.26441/rc20.1-2021-a7
dc.relation.referencesHernández, R., Fernández, C., Baptista, M., del, P., (2010) Metodología de la investigación, , McGraw-Hill
dc.relation.referencesHidalgo-Marí, T., Segarra-Saavedra, J., Palomares-Sánchez, P., In-depth study of Netflix's original content of fictional series. Forms, styles and trends in the new streaming scene (2021) Communication & Society, 34 (3), pp. 1-13. , https://doi.org/10.15581/003.34.3.1-13
dc.relation.referencesNarcos 2015-2017, , https://www.imdb.com/title/tt2707408/awards/?ref_=tt_awd, (s.f). Awards
dc.relation.referencesLarson, S., (2010) Pensar el sonido. Una introducción a la teoría y a la práctica del lenguaje sonoro cinematográfico, , UNAM/CUEC
dc.relation.referencesLehmberg, D., Hicks, J., A 'glocalization' approach to the internationalizing of crisis communication (2018) Business Horizons, 61 (3), pp. 357-366. , https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.01.002
dc.relation.referencesLevitt, T., The Globalization of Markets (1983) Harvard Bussines Review, , https://hbr.org/1983/05/the-globalization-of-markets
dc.relation.referencesLobato, R., Rethinking International TV Flows Research in the Age of Netflix (2018) Television and New Media, , https://doi.org/10.1177/1527476417708245
dc.relation.referencesLobato, R., (2019) Netflix Nations: The Geography of Digital Distribution, , New York University Press
dc.relation.referencesLotz, A. D., The Paradigmatic Evolution of U.S. Television and the Emergence of Internet-Distributed Television. Revista ICONO14 (2016) Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 14 (2), p. 122. , https://doi.org/10.7195/ri14.v14i2.993
dc.relation.referencesLotz, A. D., Portals: A Treatise on Internet-Distributed Television (2017) Portals: A Treatise on Internet-Distributed Television, , https://doi.org/10.3998/mpub.9699689, Michigan Publishing, University of Michigan Library
dc.relation.referencesLotz, A. D., In between the global and the local: Mapping the geographies of Netflix as a multinational service (2021) International Journal of Cultural Studies, 24 (2), pp. 195-215. , https://doi.org/10.1177/1367877920953166
dc.relation.referencesLotz, A. D., Lobato, R., Thomas, J., Internet-Distributed Television Research: A Provocation (2018) Media Industries, 5 (2), pp. 35-47. , https://doi.org/10.3998/mij.15031809.0005.203
dc.relation.referencesMartín, A., (2016) Mucha plata y poco plomo, , https://bit.ly/3JJULQH, (30 de diciembre). El Independiente
dc.relation.referencesMcDonald, K., From Online Video Store to Global Internet Tv Network: Netflix and the Future of Home Entertainment (2016) The Netflix Effect. Tecnology and Entertainment in the 21st Century, pp. 203-218. , En K. McDonald y D. Smith-Rowsey (Eds), Bloomsbury Academic
dc.relation.referencesMckee, R., (2002) El guion, , Alba
dc.relation.referencesMoraes, C., Wagner Moura: “'Narcos' también habla de mí como latinoamericano (2015) El País, , https://elpais.com/cultura/2015/09/02/actualidad/1441201128_881453.html, (17 de noviembre)
dc.relation.referencesMorán, E. P., Parábola paisa, fábula estadounidense: Taxonomía de los personajes en Narcos y El patrón del mal (2019) Revista Kepes, 16 (20), pp. 75-95. , https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.20.4
dc.relation.referencesMoreno, G., Stranger Things, la serie digital más popular de España en 2017 (2018) Statista, , https://bit.ly/3vUu0TT, (4 de abril)
dc.relation.referencesNeira, E., Clares-Gavilán, J., Sánchez-Navarro, J., New audience dimensions in streaming platforms: The second life of money heist on netflix as a case study (2021) Profesional de La Información, 30 (1), pp. 1-17. , https://doi.org/10.3145/EPI.2021.ENE.13
dc.relation.references(2015) Letter to shareholders Q3 2015 [Carta a los inversionistas], , https://bit.ly/3SBWnzP, (14 de octubre)
dc.relation.references(2016) Letter to shareholders Q3 2016 [Carta a los inversionistas], , https://bit.ly/3d8K4L2, (17 de octubre)
dc.relation.references(2020) About us, , https://about.netflix.com/es
dc.relation.referencesPesudo Martínez, J., Izquierdo Castillo, J., (2021) Los gigantes tecnológicos conquistan el audiovisual.ElcasodeAmazonPrimeVideo-Dialnet.ÁreaAbierta.RevistadeComunicación Audiovisual y Publicitaria, , https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8183404
dc.relation.referencesRamos, P., (2021) Netflix apuesta por producciones locales para seguir liderando el mercado de las plataformas de 'streaming', , https://bit.ly/3JJUWeP, (26 de abril). Universitat Oberta de Catalunya
dc.relation.referencesRobertson, R., Glocalization: Time-space and homogeneity-heterogeneity (1995) Global modernities, pp. 25-44. , En M. Featherstone, S. Lash y R. Robertson (Eds), Sage
dc.relation.referencesRodríguez Bravo, A., (1998) La dimensión sonora del lenguaje audiovisual, , Barcelona: Paidós Ibérica
dc.relation.referencesRoig, A., Clares-Gavilán, J., Sánchez Navarro, J., Largometrajes originales de ficción de Netflix: un análisis de las estrategias de estreno (2021) Communication & Society, 34 (2), pp. 125-140. , https://doi.org/10.15581/003.34.2.125-139
dc.relation.referencesSaló, G., (2018) Los formatos de televisión en el mundo. De la globalización a la adaptación local. Análisis de formatos nórdicos [Tesis de Doctorado], , Universidad Complutense de Madrid. Dialnet
dc.relation.referencesSanín, C., Narcos, tercera temporada (2017) Revista Credencial, , https://bit.ly/3zHc405, (12 de octubre)
dc.relation.referencesScarlata, A., Lobato, R., Cunningham, S., Producing local content in international waters: the case of Netflix's Tidelands (2021) Continuum, , https://doi.org/10.1080/10304312.2021.1884654
dc.relation.referencesSerelle, M., The conservative culturalism in Narcos (2018) Comunicacao Midia e Consumo, 15 (42), pp. 111-129. , https://doi.org/10.18568/CMC.V15I42.1495
dc.relation.referencesParrot Analytics: Narcos (3), por lejos, el título más popular de la oferta digital (2017), https://bit.ly/3djRPhc, (13 de octubre). The Daily Television
dc.relation.referencesTodorov, T., (1970) Lo verosímil que no se podría evitar. Lo verosímil, , Editorial Tiempo Contemporáneo
dc.relation.referencesWhittaker, T., Locating “la voz”: the space and sound of Spanish dubbing (2012) Journal of Spanish Cultural Studies, 13 (3), pp. 292-305. , https://doi:10.1080/14636204.2013.788915
dc.relation.referencesWhittaker, T., Wright, S., (2017) Locating the voice in film: Critical approaches and global practices, , Oxford University Press
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.udem.edu.co/
dc.identifier.instnameinstname:Universidad de Medellín


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record