Show simple item record

dc.contributor.authorArango-Vasquez S.I
dc.contributor.authorManrique-Losada B.
dc.date.accessioned2023-10-24T19:25:37Z
dc.date.available2023-10-24T19:25:37Z
dc.date.created2022
dc.identifier.isbn9781665451062
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/8098
dc.description.abstractThe rapid transition from face-to-face to digital learning has created new opportunities for interaction. However, the low participation of students in virtual learning environments has promoted research that seeks to know the causes and propose alternatives to increase communicative interactions in E-Learning platforms. This article presents the results of a research developed through a qualitative perspective with a hermeneutic methodological approach, where texts and virtual learning environments of the Academic UVirtual platform of the University of Medellín-Colombia were analyzed. Thus, a methodology is proposed to promote communicative interactions in virtual environments mediated by ICT, from higher education institutions. This methodology will make it possible to distinguish characteristics of communicative interactions, facilitate tasks aimed at promoting critical and collaborative thinking, self-learning, permanent training, and flexibility; implement enriched virtual environments enabling dynamic and proactive use in teaching-learning processes, to promote communicative interactions and permanent collaboration of teachers and students on the ELearning platform. © 2022 IEEE.eng
dc.language.isoeng
dc.publisherInstitute of Electrical and Electronics Engineers Inc.
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85143071936&doi=10.1109%2fJICV56113.2022.9934278&partnerID=40&md5=a4575d6653fd86184286ae523d05f2f8
dc.sourceProc. - JICV : Int. Conf. Virtual Campus
dc.sourceProceedings - JICV 2022: 12th International Conference on Virtual Campuseng
dc.subjectCommunicative interactionseng
dc.subjectE-Learningeng
dc.subjectVirtual learning environmentseng
dc.subjectVirtual platformeng
dc.titlePromoting communicative interactions in virtual environments: a methodological approacheng
dc.typeConference Paper
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programComunicación y Relaciones Corporativasspa
dc.type.spaDocumento de conferencia
dc.identifier.doi10.1109/JICV56113.2022.9934278
dc.publisher.facultyFacultad de Ingenieríasspa
dc.publisher.facultyFacultad de Comunicaciónspa
dc.affiliationArango-Vasquez, S.I., Universidad de Medellín, Communication Faculty, Medellín, Colombia
dc.affiliationManrique-Losada, B., Universidad de Medellín, Communication Faculty, Medellín, Colombia
dc.relation.referencesCastillo Salcedo, M.L., (2020) La Interacción Virtual y su relación con el Aprendizaje en los Estudiantes del II Ciclo de la Facultad de Tecnología de la Universidad Nacional de Educación, Enrique Guzmán y Valle, Durante el Ciclo Académico 2017, , 1st ed. Prentice: Argentina
dc.relation.referencesMarmanillo, J.L., (2019) Aplicación de las herramientas digitales y recursos Web 2.0 para el logro de competencias digitales de los docentes del Instituto de Educación Superior Privado de Formación Bancaria, , Universidad Privada Norbert Wiener: Lina
dc.relation.referencesSalinas, J., Modelos emergentes en entornos virtuales de aprendizaje (2011) Eductec Proceedings. Medellin, 1. , June 2011 [Proceedings 1er Foro Nacional Virtual en Didáctica, Medios y TIC
dc.relation.referencesOgannisyan, L., Akopyan, M., Misirov, D., Borzilov, Y., Semergey, S., Study of interpersonal interaction of educational process subjects in social and pedagogical space of the university Inclusive Development Of Society (1st ed., 2020, pp. 277-284. , https://doi.org/10.1201/9780429445118, In F. L. Gaol, N. Filimonova, I. Frolova, & I. T. Vladimirovna (Eds.), CRC Press. Taylor & Francis Group
dc.relation.referencesLehman, R., Conceição, S., Creating a sense of presence in online teaching: How to "be there" for distance learners (2010) Christian Education Journal, 10 (1). , https://doi.org/10.1177/073989131301000118
dc.relation.referencesKehrwald, B., Understanding social presence in text-based online learning environments (2008) Distance Education, 29 (1), pp. 89-106. , https://doi.org/10.1080/01587910802004860
dc.relation.referencesSuárez-Guerrero, C., Los entornos virtuales de aprendizaje como instrumento de mediación (2003) Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 4
dc.relation.referencesEspinosa, R., Rodríguez, R., Olvera, M.G., El uso de las TIC TAC TEP para desarrollar competencias empresarial (2017) EuMed, , https://www.eumed.net/rev/tecsistecatl/n21/tic-tac-tep.html
dc.relation.referencesMartín-Barbero, J., (1991) De Los Medios A Las Mediaciones: Comunicación cultura y hegemonía. 1st ed.
dc.relation.referencesEisner, E., Castillo, O., Cognición y curriculum: una visión nueva (1998) Amorrortu Editores
dc.relation.referencesLima, S., La mediación pedagógica con uso de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (2005) Editorial Pueblo y Educación
dc.relation.referencesEscalona, M., (2007) El Uso De Recursos Informáticos para favorecer la integración de contenidos en el área de Ciencias Exactas del preuniversitario, , Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Facultad de Educación Media Superior
dc.relation.referencesBustos, A., Coll, C., Los entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis (2010) Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol.15, 44, pp. 163-184
dc.relation.referencesBarberá, E., Badia, A., Mominó, J.M., La incógnita de la educación a distancia (2001) Revista de Docencia Universitaria, 1 (3). , https://revistas.um.es/redu/article/view/11511/11091
dc.relation.referencesHirumi, A., The Design and Sequencing of eLearning Interactions:A Grounded Approach (2002) International Journal on E-Learning, 1 (1), pp. 19-27
dc.relation.referencesHuss, J., Sela, O., Eastep, S., A case study of online instructors and their quest for greater interactivity in their courses: Overcoming the distance in distance education (2015) Australian Journal of Teacher Education (Online), , https://search.informit.org/doi/abs/10.3316/informit.080889858647577
dc.relation.referencesMardones, J.M., Ursúa, N., Filosofía de las ciencias humanas y sociales. Nota histórica de una polémica incesante (1991) Filosofía de Las Ciencias Humanas y Sociales: Materiales Para Una Fundación Científica, pp. 19-42
dc.relation.referencesGadamer, H.G., Olasagasti, M., Verdad y método (1992) Salamanca: Sígueme, 1. , https://doi.org/10.2139/ssrn.2364913
dc.relation.referencesPérez, M., La comunicación y la interacción en contextos virtuales de aprendizaje (2009) Apertura, Revista de Innovación Educativa, 1 (1), pp. 34-47
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.udem.edu.co/
dc.identifier.instnameinstname:Universidad de Medellín
dc.contributor.event12th International Conference on Virtual Campus, JICV 2022


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record