dc.contributor.author | Arango-Lopera C | |
dc.contributor.author | Cruz-González M.C. | |
dc.date.accessioned | 2023-10-24T19:26:05Z | |
dc.date.available | 2023-10-24T19:26:05Z | |
dc.date.created | 2022 | |
dc.identifier.issn | 11315598 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11407/8119 | |
dc.description.abstract | In the context of the citizen demonstrations associated with the National Strike of Colombia, between April and June 2021, many artistic proposals were significant in social, physical and digital interaction. Some of these show new nuances of the relationship between art and society and show how art can generate resistance. One of them, is the calligraphic and poster proposal promoted by the artist Natalia Calao, “Todo está muy triste”, in which she took up codes of the recently extinct Antonio Caro. In it, every day of the strike left an inscription that accommodated the structure of the famous work by Caro, “Toda está muy Caro”. The schemes of creation of the work, its drifts in networks and its way of reaching the street, serve to reflect on how art can, in a digital society, bring new horizons of interaction with the citizenry. This paper reviews the aesthetic background of the work and we analyze some interesting phenomena that occurred by putting artwork, in the light of the street as a place of resignificance, memory as an exercise of the present and citizen appropriations and reappropriations, phenomena in which it tracks possibilities of resistance. © 2022 Universidad Complutense de Madrid. All rights reserved. | eng |
dc.language.iso | spa | |
dc.publisher | Universidad Compultense Madrid | |
dc.relation.isversionof | https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85143425388&doi=10.5209%2faris.80497&partnerID=40&md5=5cb6623634d8cc1abd003572bdb7f23e | |
dc.source | Arte Individuo Soc. | |
dc.source | Arte, Individuo y Sociedad | eng |
dc.subject | #28M | eng |
dc.subject | art | eng |
dc.subject | Colombia | eng |
dc.subject | National Strike | eng |
dc.subject | Resistance | eng |
dc.subject | Typographic art | eng |
dc.title | Speeches of Power, Resistance and New Codes in the National Strike in Colombia “Todo está muy paro” [Discursos de poder, resistencia y nuevos códigos en el Paro Nacional en Colombia: Análisis de la obra artística “Todo está muy paro”] | eng |
dc.type | Article | |
dc.rights.accessrights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | |
dc.publisher.program | Comunicación y Lenguajes Audiovisuales | spa |
dc.type.spa | Artículo | |
dc.identifier.doi | 10.5209/aris.80497 | |
dc.relation.citationvolume | 34 | |
dc.relation.citationissue | 4 | |
dc.relation.citationstartpage | 1543 | |
dc.relation.citationendpage | 1562 | |
dc.publisher.faculty | Facultad de Comunicación | spa |
dc.affiliation | Arango-Lopera, C., Universidad de Medellín, Colombia | |
dc.affiliation | Cruz-González, M.C., Universidad Católica Luis Amigó, Colombia | |
dc.relation.references | Amparán, A., La teoría de los campos en Pierre Bourdieu (1998) Revista Polis México, 1 (2), pp. 179-200. , http://dcsh.izt.uam.mx/cen_doc/cede/POLIS/1998/Polis-1998-180.pdf | |
dc.relation.references | Bauman, Z., (2006) Vida líquida, , Paidós | |
dc.relation.references | Bauman, Z., (2007) Miedo líquido, , Paidós | |
dc.relation.references | Bauman, Z., (2009) El arte de la vida. De la vida como obra de arte, , Paidós | |
dc.relation.references | Bauman, Z., (2013) La cultura en el mundo de la modernidad líquida, , Fondo de Cultura Económica | |
dc.relation.references | Bauman, Z., (2015) Modernidad líquida, , Fondo de Cultura Económica | |
dc.relation.references | Beck, U., (2019) La sociedad del riesgo, , Paidós | |
dc.relation.references | Becker, H., (2008) Los mundos del arte. Sociología del trabajo artístico, , Universidad Nacional de Quilmes | |
dc.relation.references | Bourdieu, P., (2002) La distinción. Criterio y bases sociales del gusto, , Taurus | |
dc.relation.references | Bourdieu, P., (2008) El sentido práctico, , Siglo XXI | |
dc.relation.references | Bourdieu, P., (2019) La reproducción, , Fontamara | |
dc.relation.references | Brea, J. L., (2002) La era postmedia. Acción comunicativa, prácticas (post)artísticas y dispositivos neomediales, , CASA | |
dc.relation.references | Cárdenas Ruiz, J., Roncallo-Dow, S., Cruz-González, M., Los líderes sociales en la agenda digital de los congresistas colombianos: entre la corrección política y la denuncia directa (2020) Análisis Político, 33 (98), pp. 66-84. , https://doi.org/10.15446/anpol.v33n98.89410 | |
dc.relation.references | Castellanos, P., Muralismo y resistencia en el espacio urbano (2017) URBS. Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales, 7 (1), pp. 145-153. , http://www2.ual.es/urbs/index.php/urbs/article/view/castellanos/328 | |
dc.relation.references | Cooper, A., (2014) Lo doy porque quiero, , El Colombiano | |
dc.relation.references | Deleuze, G., ¿Qué es el acto de creación? (2012) Revista Fermentario, 6, pp. 1-6 | |
dc.relation.references | Deleuze, G., Guattari, F., (2006) ¿Qué es la filosofía?, , Anagrama | |
dc.relation.references | Di Filippo, M., Arte y resistencia política en (ya) las sociedades de control: Una fuga a través de Deleuze (2012) Aisthesis, 51, pp. 35-56 | |
dc.relation.references | Fubini, E., (2004) El siglo XX: entre música y filosofía, 19. , Universitat de València | |
dc.relation.references | García Canclini, N., (2009) Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalizacion, , Debolsillo | |
dc.relation.references | García Canclini, N., ¿De qué hablamos cuando hablamos de resistencia? (2013) RevistArquis, 2 (1), pp. 1-23 | |
dc.relation.references | Gargallo, F., Historia, estética y resistencia. Cultura y arte de cara al terror de estado (2014) Visualidades, 12 (1), pp. 9-25. , https://doi.org/10.5216/vis.v12i1.33690 | |
dc.relation.references | Gil Calvo, E., (2003) El miedo es el mensaje. Riesgo, incertidumbre y medios de comunicación, , Alianza | |
dc.relation.references | Gombrich, E., (1982) Historia del arte, , Alianza | |
dc.relation.references | Granés, C., (2012) El puño invisible, , Taurus | |
dc.relation.references | Kancler, T., (2014) Arte, política y resistencia en la era postmedia, , [Tesis doctoral]. Universidad de Barcelona | |
dc.relation.references | Lipovetsky, G., Charles, S., (2006) Los tiempos hipermodernos, , Anagrama | |
dc.relation.references | Lyotard, J.-F., (2006) La condición postmoderna, , Cátedra | |
dc.relation.references | Machado, A., (2000) El paisaje mediático. Sobre el desafío de las poéticas tecnológicas, , Libros del Rojas Universidad de Buenos Aires | |
dc.relation.references | Neira, C. V., El colectivo de acciones de arte y su resistencia artística contra la dictadura chilena (1979-1985) (2013) Revista Divergencia, 2 (3), pp. 37-48 | |
dc.relation.references | Peñafort, E., Variaciones sobre el arte y la resistencia (2011) Ideas e imaginarios. Para una política actual de integración de América Latina, pp. 59-77. , En D. Ramaglia y Guyot, UNCuyo | |
dc.relation.references | Rancière, J., (2005) Sobre políticas estéticas, , MACBA | |
dc.relation.references | Rancière, J., (2014) El reparto de lo sensible. Estética y política, , Prometeo Libros | |
dc.relation.references | Raquejo, T., Una reflexión sobre arte y resistencia hoy (2002) Revista de Pensamiento Artístico Contemporáneo, 1, pp. 27-42. , https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=660575 | |
dc.relation.references | Roncallo-Dow, S., Por una re-partición de lo sensible: disensos y aperturas de nuevos espacios. Una lectura de la estética y la política en J. Rancière (2008) Signo y Pensamiento, 27 (53), pp. 104-127 | |
dc.relation.references | Roncallo-Dow, S., Video, videoarte, iconoclasmo (2013) Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 8 (1), pp. 103-125 | |
dc.relation.references | Sacchi, E., Simulacros: arte, subjetividad y resistencia (2010) Discusiones Filosóficas, 11 (16), pp. 169-176 | |
dc.relation.references | Tijoux, M. E., Facuse, M., Urrutia, M., El Hip Hop:¿ Arte popular de lo cotidiano o resistencia táctica a la marginación? Polis (2012) Revista Latinoamericana, 33, pp. 429-450. , http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682012000300021 | |
dc.relation.references | (2015) La hipótesis cibernética, , 1a ed. Madrid: Acuarela Libros | |
dc.relation.references | Traba, M., La cultura de la resistencia (2009) Revista de Estudios Sociales, 34, pp. 136-145 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.identifier.reponame | reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín | |
dc.identifier.repourl | repourl:https://repository.udem.edu.co/ | |
dc.identifier.instname | instname:Universidad de Medellín | |