Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorDenis C.A.R
dc.contributor.authorEstrada U.Q
dc.contributor.authorGómez L.F.M
dc.contributor.authorSepúlveda-Aguirre J.
dc.date.accessioned2023-10-24T19:26:08Z
dc.date.available2023-10-24T19:26:08Z
dc.date.created2022
dc.identifier.issn1861042
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/8123
dc.description.abstractThe franchise has been used as an expansion strategy, based on Know-how and the brand, which allows both the entrepreneur and the franchisor to obtain an economic benefit from said intangible assets. This work proposes a structure for the valuation of franchises using real options for three Colombian companies from different economic sectors, based on historical information from their Financial Statements, as well as market information to determine the cost of capital in order to discount cash flows. Future cash, the real option as a complement to the traditional valuation models allows, through binomial trees, to incorporate the uncertainty in the cash flows in order to estimate under simulations the royalty rate and the Initial franchise fee according to the conditions and performance of the sector. © 2022 Universidad Nacional Autonoma de Mexico. All rights reserved.eng
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Nacional Autonoma de Mexico
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85133651279&doi=10.22201%2ffca.24488410e.2022.2938&partnerID=40&md5=dbf7e029295bf80aade9bd7127640e0b
dc.sourceContad. Adm.
dc.sourceContaduria y Administracioneng
dc.subjectFranchisingeng
dc.subjectIntangible asseteng
dc.subjectMontecarlo simulationeng
dc.subjectReal optionseng
dc.subjectValuationeng
dc.titleStructure for the valuation of franchises: Approach through real options [Estructura para la valoración de franquicias: aproximación mediante opciones reales]eng
dc.typeArticle
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programIngeniería Financieraspa
dc.type.spaArtículo
dc.identifier.doi10.22201/fca.24488410e.2022.2938
dc.relation.citationvolume67
dc.relation.citationissue3
dc.relation.citationstartpage162
dc.relation.citationendpage184
dc.publisher.facultyFacultad de Ingenieríasspa
dc.affiliationDenis, C.A.R., Universidad de Medellín, Colombia
dc.affiliationEstrada, U.Q., Corporación Universitaria Americana, Colombia
dc.affiliationGómez, L.F.M., Universidad de Medellín, Colombia
dc.affiliationSepúlveda-Aguirre, J., Corporación Universitaria Americana, Colombia
dc.relation.referencesAntikarov, V., Copeland, T., (2001) Real options, , Texere
dc.relation.references(2019) La franquicia en España, , http://www.franquiciadores.com/wp-content/uploads/2016/04/Memoria-AEF-Cajamar-Disponibleen:informe-La-Franquicia-en-Espana-2016.pdf, (Informe 2019). y consultado: 20/01/2020
dc.relation.referencesAyala de Rey, M. V., Garzón Castrillón, A., Situación actual de la franquicia en Colombia (2005) Revista Escuela Colombiana de Ingeniería, 15, pp. 47-54
dc.relation.referencesBaldi, F., Trigeorgis, L., (2009) A real options approach to valuing brand leveraging options: how much is Starbucks brand equity worth?, , http://hdl.handle.net/2318/1697191%0Ay, Disponible en: consultado: 05/02/2020
dc.relation.referencesBeltrán, A., Ravelo, P., España, R., (2018) Rentabilidad del capital propio (Ke), , https://investigaciones.corficolombiana.com/documents/38211/0/Rentabilidaddelcapitalpropio.pdf/517c85c6-4ba4-dbd7-8862-aa90be756d48, Disponible en: consultado: 05/02/2020
dc.relation.referencesBernal, C. A., Amaya, N., Gaviria-Peñaranda, A., Zwerg-Villegas, A. M., Knowledge and organizational performance in franchised restaurants in Colombia (2020) International Journal of Emerging Markets, 16 (3), pp. 517-536. , https://doi.org/10.1108/IJOEM-04-2019-0322
dc.relation.referencesBrix, A., (2012) Real options in franchising. real option clauses in franchising contracts. an empirical study, , https://doi.org/10.25365/thesis.22453, [Trabajo de grado de Maestría]. Facultad de Economía, Universidad de Viena
dc.relation.referencesCasson, M., Coase and International Business: the origin and development of internalisation theory (2015) Managerial and Decision Economics, 36 (1), pp. 55-66. , https://doi.org/10.1002/mde.2706
dc.relation.referencesCuesta, P., Franquicia: una fórmula comercial con éxito en pleno crecimiento (2004) Distribución y Consumo, pp. 5-14. , https://www.mercasa.es/media/publicaciones/99/1292347272_DYC_2004_78_5_13.pdf, (noviembre-diciembre), Disponible en
dc.relation.referencesDamodaran, A., (2020) Betas, , http://pages.stern.nyu.edu/-adamodar/New_Home_Page/datafile/Betas.html, y consultado: 08/02/2020
dc.relation.referencesDevia Neira, C., Donosso Leal, D., Rojas Mosquera, I. A., (2013) Estudio doctrinario y legislativo del contrato de franquicia, , http://hdl.handle.net/10818/5442, [Trabajo de grado de Derecho]. Universidad de La Sabana. Disponible en: y consultado: 08/02/2020
dc.relation.referencesEspinosa, F. R., Molina, Z. A., Vera-Colina, M. A., Fracaso empresarial de las pequeñas y medianas empresas (pymes) en Colombia (2015) Suma de Negocios, 6 (13), pp. 29-41. , https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2015.08.003
dc.relation.referencesFlórez, J. A., (2019) Medición del valor razonable, , https://www.slideserve.com/gyala/conferencista-c-p-jos-asunci-n-neira-fl-rez-powerpoint-ppt-presentationy, Disponible en: consultado: 05/02/2020
dc.relation.referencesGarcía, S., Montes, L., Modelo de valoración Ingeniería Financiera para una pequeña y mediana empresa (pyme) en Colombia (2018) Espacios, 39 (42), p. 2
dc.relation.referencesGillis, W. E., Combs, J. G., Yin, X., Franchise management capabilities and franchisor performance under alternative franchise ownership strategies (2018) Journal of Business Venturing, 35 (1). , https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2018.09.004
dc.relation.referencesGonzález Londoño, Y., Zuluaga, M., Maya, C., Real options approach to financial valuation of brands (2012) AD-Minister, 21, pp. 9-32
dc.relation.referencesGonzález Rubiano, Y. A., Hernández Vargas, Y. M., (2016) Contratos de franquicias en Colombia caso Kids SAS, , https://ciencia.lasalle.edu.co/contaduria_publica/633, [Trabajo de grado Contaduría Pública]. Universidad de La Salle. Disponible en: y consultado: 05/02/2020
dc.relation.referencesGuevara, K. S., (2019) Se pueden encontrar franquicias en el mercado a partir de los 10 millones, , https://www.larepublica.co/consumo/se-pueden-encontrar-franquicias-en-el-mercado-a-partir-de-los-10-millones-2884797y, Disponible en: consultado: 08/02/2020
dc.relation.references(2019) Colombia. Franchising, , https://www.export.gov/apex/article2?id=Colombia-Franchisingy, Disponible en: consultado: 05/02/2020
dc.relation.referencesJang, S. C., Park, K., A sustainable franchisor-franchisee relationship model: Toward the franchise win-win theory (2019) International Journal of Hospitality Management, 76, pp. 13-24. , https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.06.004, (June 2018)
dc.relation.referencesJensen, M. C., Meckling, W. H., Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs, and Ownership Structure (1979) The Corporate Financiers, pp. 163-231. , https://doi.org/10.1007/978-94-009-9257-3_8, En C. Read (ed), Springer
dc.relation.referencesKotliarov, I., A Risk-Income Method of Royalty Rate Calculation in Case of Franchising (2011) Zbornik Radova Ekonomskog Fakulteta u Istočnom Sarajevu, 5, pp. 67-74. , https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=90828
dc.relation.referencesLiang, H., Lee, K. J., Huang, J. T., Lei, H. W., The optimal decisions in franchising under profit uncertainty (2013) Economic Modelling, 31 (1), pp. 128-137. , https://doi.org/10.1016/j.econmod.2012.11.044
dc.relation.referencesMadanoglu, M., Alon, I., Shoham, A., Push and pull factors in international franchising (2017) International Marketing Review, 34 (1), pp. 29-45. , https://doi.org/10.1108/IMR-03-2015-0037
dc.relation.referencesMadanoglu, M., Castrogiovanni, G. J., Kizildag, M., Franchising and firm risk among restaurants (2019) International Journal of Hospitality Management, 83, pp. 236-246. , https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.10.021
dc.relation.referencesNuques Martínez, M. I., Velázquez Velázquez, S., (2009) Valoración marcaria, , http://www.revistajuridicaonline.com/wp-content/uploads/2009/07/6-valoracion_marcaria.pdf, Disponible en: y consultado: 20/01/2020
dc.relation.referencesNugroho, Lukito Adi, Franchise ownership redirection: real real options perspective (2016) Financial Innovation, pp. 1-11. , https://doi.10.1186/s40854-016-0030-0
dc.relation.referencesOxenfeldt, A. R., Kelly, A. O., Will successful franchise systems ultimately become wholly-owned chains? (1969) Journal of Retailing, 44 (4), pp. 69-83
dc.relation.referencesPark, K., Jang, S. C., Is franchising an additional financing source for franchisors? A Blinder-Oaxaca decomposition analysis (2018) Tourism Economics, 24 (5), pp. 541-559. , https://doi.org/10.1177/1354816618757561
dc.relation.referencesPerrigot, R., López-Fernández, B., Basset, G., Herrbach, O., Resale pricing as part of franchisor know-how (2020) Journal of Business and Industrial Marketing, 35 (4), pp. 685-698. , https://doi.org/10.1108/JBIM-05-2018-0145
dc.relation.referencesPino Barreda, R., (2017) Estudio de mercado. El mercado de las franquicias en Estados Unidos 2017, , https://www.icex.es/icex/es/navegacion-principal/todos-nuestros-servicios/informacion-de-mercados/paises/navegacion-principal/el-mercado/estudios-informes/DOC2018776305.html?idPais=USy, Disponible en: consultado: 20/01/2020
dc.relation.referencesQuirama, U., Sepúlveda-Aguirre, J., Un acercamiento a las metodologías de valoración de activos intangibles para la búsqueda del valor razonable (2018) Espacios, 39 (41), p. 7. , https://www.revistaespacios.com/a18v39n41/a18v39n41p07.pdf, Disponible en: y consultado: 20/01/2020
dc.relation.referencesQuirama, U., Sepúlveda-Aguirre, J., Activos intangibles: registro contable y financiero en el desarrollo interno de I+D+i (2020) Gestión del conocimiento. Perspectiva multidisciplinaria, 18. , https://www.cedinter.com/review/gestion-del-conocimiento-perspectiva-multidisciplinaria-volumen-18/y, En Meriño et al. (eds), Fondo Editorial Universitario de la Universidad Nacional Experimental Sur del Lago "Jesús María Semprúm Disponible en: consultado: 20/01/2020
dc.relation.referencesRodríguez Alba, O. A., Sánchez García, M., Mahecha Garzón, B. T., Contratos de franquicia (2013) Justicia y Razón, 1, pp. 13-48. , http://hdl.handle.net/20.500.12010/2005y, Disponible en: consultado: 08/02/2020
dc.relation.referencesSanfelix, G. N., Puig, F., New challenges in franchisor-franchisee relationship. An analysis from agency theory perspective (2018) Cuadernos de Gestión, 18 (1), pp. 85-102. , https://doi.org/10.5295/cdg.150610gn
dc.relation.referencesVázquez, L., The Use of Up-front Fees, Royalties and Franchisor Sales to Franchisees in Business Format Franchising (2004) Economics and Management of Franchising Networkspp, pp. 145-159. , https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-7908-2662-3_8y, En J. Windsperger et al. (eds). Physica-Verlag. Disponible en: consultado: 05/02/2020
dc.relation.referencesVélez Pareja, I., Métodos de valoración de intangibles (2016) Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 9 (17), p. 29. , https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v9i17.1237
dc.relation.referencesWindsperger, J., The fee structure in franchising: A property rights view (2001) Economics Letters, 73 (2), pp. 219-226. , https://doi.org/10.1016/S0165-1765(01)00491-8
dc.relation.referencesWu, C. W., Antecedents of franchise strategy and performance (2015) Journal of Business Research, 68 (7), pp. 1581-1588. , https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.01.055
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.udem.edu.co/
dc.identifier.instnameinstname:Universidad de Medellín


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem