Show simple item record

dc.contributor.authorAlves Dos Santos C.R.
dc.date.accessioned2023-10-24T19:26:38Z
dc.date.available2023-10-24T19:26:38Z
dc.date.created2021
dc.identifier.issn1201867
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/8158
dc.description.abstractThis article aims to examine the role of the Law and, specifically, Brazil and Colombia’s urban regulations in the democratization of access to urban land and housing. From a market logic point of view, low-income populations cannot access housing, which reinforces socio-spatial segregation and evidences the need for management in public urban land. The analysis of the scope and limits of the regulations was made from the historical contextualization and evaluation of land management instruments in accordance with their capability to contribute to the acquisition of properties for the implementation of social housing. It can be affirmed that the existing instruments in both countries seek to guarantee the social function of property, to face speculative retention of properties and to promote the equitable distribution of burdens and benefits of urbanization. However, the materialization of these instruments is limited by the weakness of the municipal territorial management and judiciary conservatism. In short, the proposed analysis can contribute to build new strategies based on the needs and specifics of each country to construct more inclusive territories. © 2021, Universidad de Antioquia. All rights reserved.eng
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de Antioquia
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85147173879&doi=10.17533%2fudea.esde.v78n172a04&partnerID=40&md5=5e3c29246834def2139a4a4df5bdcc87
dc.sourceEstud. Derecho.
dc.sourceEstudios de Derechoeng
dc.subjectDemocratizationeng
dc.subjectHousingeng
dc.subjectLand righteng
dc.subjectManagementeng
dc.subjectUrban areaseng
dc.titleDemocratization of the access to the urban land in Colombia and Brazil: normative scope and limits [Democratização do acesso ao solo urbano na colômbia e no brasil: abrangência e limites das normas] [Democratización del acceso al suelo urbano En Colombia y Brasil: alcance y límite de las normas]eng
dc.typeArticle
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.type.spaArtículo
dc.identifier.doi10.17533/udea.esde.v78n172a04
dc.relation.citationvolume78
dc.relation.citationissue172
dc.relation.citationstartpage96
dc.relation.citationendpage120
dc.publisher.facultyFacultad de Diseñospa
dc.affiliationAlves Dos Santos, C.R., Facultad de Diseño de la Universidad de Medellín, Colombia
dc.relation.referencesArbouin-Gómez, F., Derecho urbanístico y desarrollo territorial colombiano. Evolución desde la colonia hasta nuestros días (2012) Vniversitas, 61 (124), pp. 17-42
dc.relation.references(1988) Constituição 1988. Constituição da República Federativa do Brasil, , São Paulo: Atlas
dc.relation.references(1993) Ley n.º 8.666. Regulamenta o art. 37, inciso XXI, da Constituição Federal, institui normas para licitações e contratos da Administração Pública e dá outras providências, , Brasil. (21 de junho de). Brasília: Diário Oficial da União
dc.relation.references(1979) Lei n.º 6.766. Dispõe sobre o parcelamento do solo urbano e dá outras providências, , (19 de dezembro de). Brasília: Diário Oficial da União
dc.relation.references(2001) Lei n.º 10.257. Regulamenta os arts. 182 e 183 da Constituição Federal, estabelece diretrizes gerais da política urbana e dá outras providências, , Brasil. (10 de julho de). Brasília: Diário Oficial da União
dc.relation.references(1991) Constitución Política, , Bogotá
dc.relation.references(1989), Colombia. Congreso de la República. (11 de enero de). Ley 9. Por la cual se dictan normas sobre planes de desarrollo municipal, compraventa y expropiación de bienes y se dictan otras disposiciones. Bogotá. Diario Oficial n.º 38.650
dc.relation.references(1997) Ley 388. Por la cual se modifica la Ley 9ª de 1989, y la Ley 3ª de 1991 y se dictan otras disposiciones, , Colombia. Congreso de la República. (julio 18 de). Bogotá. Diario Oficial n.º 43.091
dc.relation.references(2014) Ley 1742. Por la cual se adoptan medidas y disposiciones para los proyectos de infraestructura de transporte, agua potable y saneamiento básico, y los demás sectores que requieran expropiación en proyectos de inversión que adelante el Estado y se dictan otras disposiciones, , Colombia. Congreso de la República. (26 de diciembre de). Bogotá. Diario Oficial n.º 49.376
dc.relation.references(2015) Presidente de la República, , Colombia. (26 de mayo de). Decreto-Ley 1077. Decreto Único Reglamentario del Sector Vivienda, Ciudad y Territorio. Bogotá
dc.relation.referencesFernandes, E., Maldonado, M., El derecho y la política del suelo en América Latina: nuevos paradigmas y posibilidades de acción (2016) A construção do Direito Urbanístico na América Latina, pp. 17-22. , En E. Fernandes y B. Alfonsin (org), Belo Horizonte: Gaia Cultural-Cultura e Meio Ambiente
dc.relation.referencesGarcía, C., Henao, C., Vaca, M., Instrumentos de gestión de suelo para vivienda de interés social en Colombia: Análisis de caso (2014) Revista DYNA, 81 (184), pp. 217-224
dc.relation.referencesGranda, D., Mejía, J., Irregularidad en la ocupación del suelo urbano en Medellín. Sistematización de experiencias (2013) Revista Estudios de Derecho, 70 (155), pp. 71-102. , https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/red/article/view/21982/18223, Recuperado de
dc.relation.referencesJaramillo, S., El papel del mercado del suelo en la configuración de algunos rasgos socioespaciales de las ciudades latinoamericanas (1999) Revista Territorios, (2), pp. 107-129. , https://revistas.urosario.edu.co/index.php/territorios/article/view/5689, Recuperado de
dc.relation.referencesLefèbvre, H., (2008) O direito à cidade, , (5ta ed). São Paulo: Centauro
dc.relation.referencesLopes de Souza, M., (2003) Mudar a Cidade-Uma Introdução Crítica ao Planejamento e à Gestão Urbanos, , Rio de Janeiro: Bertrand Brasil
dc.relation.referencesMaldonado, M., Pinilla, J., Rodríguez, J., Valencia, N., (2006) Planes parciales, gestión asociada y mecanismos de distribución equitativa de cargas y beneficios en el sistema urbanístico colombiano: Marco jurídico, conceptos básicos y alternativas de aplicación, , Bogotá: Lincoln Institute of Land Policy
dc.relation.referencesMaricato, E., (2001) Brasil, cidades: alternativas para a crise urbana, , (2da ed). Petrópolis: Vozes
dc.relation.referencesPolanyi, K., (2003) La Gran Transformación: Los Orígenes políticos y económicos de nuestro tiempo, , ([ 1957]). México: FCE (Obra original publicada en 1957)
dc.relation.referencesSantos, F. A., (1995) Direito agrário: política fundiária no Brasil, , dos. Belo Horizonte: Del Rey
dc.relation.referencesTonucci, J. B. M., (2017) Comum urbano: a cidade além do público e do privado, , Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais
dc.relation.referencesTorre-Cantalapiedra, E., Giorguli, S. E., Movilidades internas e internacionales en Colombia: determinantes, patrones migratorios y diversidad de destinos, 1950-2010 (2016) Revista Latinoamericana de Población, 10 (19), pp. 7-32. , http://revistarelap.org/index.php/relap/article/view/46, Recuperado de
dc.relation.referencesTovar, P. A., Diversas miradas teóricas en torno a la problemática de los territorios indígenas y su lucha por la tierra, en Colombia y en el Cauca (2015) Antropacífico Grupo de Investigación, 13 (14), pp. 36-45. , https://www.unicauca.edu.co/versionP/sites/default/files/files/Revista-Antropacifico.pdf#page=37, (-2017). 15. Recuperado de
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.udem.edu.co/
dc.identifier.instnameinstname:Universidad de Medellín


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record