Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorRuiz J.C.H.
dc.date.accessioned2023-10-24T19:26:39Z
dc.date.available2023-10-24T19:26:39Z
dc.date.created2021
dc.identifier.issn18034136
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/8162
dc.description.abstractThe article analyses aspects of the slavery relations of production portrayed in Jorge Isaacs’ María (1867) as an expression of altered criticism towards the canon of Romanticism and as a form of cultural resistance to the hegemonic discourse of the political elites in the founding literature of the 19th century. The work carried out by black characters from the master’s point of view is traced through some keys derived from the Hegelian dialectic of the master and the slave, noting how their subjectivities are confronted and how, in the unfolding of the narrative voice, desire is restored to the slave. The acquisition of self-awareness on the part of the slave and the recovery of the ancestral memory of their African cultural roots through oral tradition imply the breaking of the historical cycle that legitimizes the power of the ruling class, while at the same time evidencing the crisis of slavery as a social and economic institution. It is concluded that the novel constitutes a particularly “subversive” attempt to signify the imaginary around slavery, as well as the notion of the “black African”, within the framework of an American literary tradition that refracts the social, political, and economic contradictions in the historical development of capitalism. © 2021 The authors.eng
dc.language.isospa
dc.publisherPalacky University Olomouc
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85147654092&doi=10.5507%2fro.2021.017&partnerID=40&md5=c66bf2ab3ca99b0755480aa523077f6b
dc.sourceRomanica. Olomuc.
dc.sourceRomanica Olomucensiaeng
dc.subjectAlter criticismeng
dc.subjectDialectic of the master and the slaveeng
dc.subjectHispano-American Romanticismeng
dc.subjectJorge Isaacs’ Maríaeng
dc.subjectslaveryeng
dc.titleJorge Isaacs’ María as a subversion of Romanticism in New Granada [MARÍA DE JORGE ISAACS COMO SUBVERSIÓN DEL ROMANTICISMO EN LA NUEVA GRANADA]eng
dc.typeArticle
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programNegocios Internacionalesspa
dc.type.spaArtículo
dc.identifier.doi10.5507/ro.2021.017
dc.relation.citationvolume33
dc.relation.citationissue2
dc.relation.citationstartpage241
dc.relation.citationendpage257
dc.publisher.facultyFacultad de Ciencias Económicas y Administrativasspa
dc.affiliationRuiz, J.C.H., Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas, Universidad de Medellín, Carrera 87, N°, Medellín, 30 – 65, Colombia
dc.relation.referencesAltAmirAno, Carlos, myers, Jorge, (2008) Historia de los intelectuales en América Latina I. La ciudad letrada, de la conquista al modernismo, , Buenos Aires: Katz
dc.relation.referencesBrown, Donald F., Chateaubriand and the Story of Feliciana in Jorge Isaacs’ María (1947) Modern Languages Notes, 62 (5), pp. 326-329
dc.relation.referencesChAteAuBriAnd, François-René, (1980) Atala/René, , [1801], Madrid: Magisterio
dc.relation.referencesFernández oChoA, Adelaida, (2017) Afuera crece un mundo, , [2015], Bogotá: Seix Barral
dc.relation.referencesGArCíA márquez, Gabriel, (1992) Doce cuentos peregrinos, , Buenos Aires: Suramericana
dc.relation.referencesGutiérrez GirArdot, Rafael, (2011) Ensayos de literatura colombiana I, , Medellín: Ediciones UNAULA
dc.relation.referencesheGel, Georg Wilhelm Friedrich, (2009) Fenomenología del espíritu, , [1807], Valencia: Pre-Textos
dc.relation.referenceshenAo-restrepo, Darío, Improntas africanas: la negredumbre en la novela colombiana (2020) Revista Ciencias Sociales, 30, pp. 73-95
dc.relation.referenceshenríquez ureñA, Pedro, (1994) Corrientes literarias en la América Hispánica, , [1949], México: F.C.E
dc.relation.referencesisAACs, Jorge, (1978) María, , [1867], Caracas: Biblioteca Ayacucho
dc.relation.referencesmArx, Karl, (2008) Contribución a la crítica de la economía política, , [1859], México: Siglo XXI Editores
dc.relation.referencesperkowskA, Magdalena, (2008) Historias híbridas. La nueva novela histórica (1985-2000) ante las teorías posmodernas de la historia, , Madrid: Iberoamericana/Vervuert
dc.relation.referencespinedA Botero, Álvaro, La fábula y el desastre (1999) Estudios críticos sobre la novela colombiana 1850-1931, , Medellín: EAFIT
dc.relation.referencesruedA enCiso, José Eduardo, Jorge Isaacs: de la literatura a la etnología (2007) Boletín de Antropología Universidad de Antioquia, 21 (38), pp. 337-356
dc.relation.referencessAntos, Daiana Nascimento dos, (2015) El Océano de fronteras invisibles: relecturas sobre (¿el fin? de) la esclavitud en la novela contemporánea, , Madrid: Editorial Verbum
dc.relation.referencesCAiCedo, sAñudo, Juana, M., Fisuras Heterotópicas en la nación: María (Isaacs) y Afuera crece un mundo (Fernández) (2019) Communitas, 3 (6), pp. 98-118
dc.relation.referencessArtre, Jean-Paul, (1979) El ser y la nada, , [1943], Buenos Aires: Losada
dc.relation.referencessommer, Doris, (2004) Ficciones fundacionales. Las novelas nacionales de América latina, , Bogotá: F.C.E
dc.relation.referencesspinozA, Baruch, (2001) Ética: demostrada según el orden geométrico, , [1677], Madrid: Alianza
dc.relation.referencesVinCiGuerrA, Marie-Jean, La “Atala” de Chateaubriand y la “María” de Isaacs (1968) Ideas y Valores Universidad Nacional, 30, pp. 53-61
dc.relation.referenceszApAtA oliVellA, Manuel, María, testimonio vigente del romanticismo americano (1966) Letras nacionales, 14, pp. 14-44
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.udem.edu.co/
dc.identifier.instnameinstname:Universidad de Medellín


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem