Mostrar el registro sencillo del ítem

Elites’ (Re)production in the University System’s Democratization Times. Conceptual Analysis based on Latin American Experiences;
A (re)produção das elites em tempos de democratização do sistema universitário. Análise conceitual a partir das experiências latino-americanas

dc.contributor.authorQuaresma, María Luisa
dc.contributor.authorVillalobos Dintrans, Cristóbal
dc.date2018-06-30
dc.date.accessioned2019-10-15T13:50:04Z
dc.date.available2019-10-15T13:50:04Z
dc.identifierhttps://revistas.udem.edu.co/index.php/Ciencias_Sociales/article/view/2802spa
dc.identifier.issn2256-5000
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/5436
dc.descriptionThe article develops a theoretical and conceptual analysis on the role of the university system in elite’s mobility and reproduction processes in the context of educational democratization. A review of the main debates on the elite concept is presented, as well as an analysis on the relationship between elite’s (re)production and university / career studied in developed countries and Latin America. Emphasis is made on two countries with university systems characterized by high levels of educational democratization and internal segregation: Chile and Brazil. Thus, a reflection is proposed that shows the importance of the confluence between university and career in the configuration of mobility processes and social reproduction, understanding the elite’s configuration as a dynamic and adaptive process.eng
dc.descriptionO artigo desenvolve uma análise teórico-conceitual sobre o papel do sistema universitário nos processos de mobilidade e reprodução da elite no contexto da democratização escolar. Apresenta-se uma revisão dos principais debates sobre o conceito de elite e analisa-se a relação entre (re)produção da elite e universidade/curso em países desenvolvidos e na América Latina, com ênfase em dois países cujos sistemas universitários se caracterizam por seus altos níveis de democratização escolar e segregação interna: o Chile e o Brasil. Assim, propõe-se uma reflexão que mostra a importância da confluência entre universidade e curso na configuração dos processos de mobilidade e reprodução social, entendendo a configuração da elite como um processo dinâmico e adaptativo.por
dc.descriptionEl artículo desarrolla un análisis teórico-conceptual sobre el rol del sistema universitario en los procesos de movilidad y reproducción de la élite en el contexto de la democratización escolar. Se presenta una revisión de los principales debates sobre el concepto de élite y se analiza la relación entre (re)producción de la élite y universidad/carrera en países desarrollados y América Latina, con énfasis en dos países cuyos sistemas universitarios se caracterizan por sus altos niveles de democratización escolar y segregación interna: Chile y Brasil. Así, se propone una reflexión que muestra la importancia de la confluencia entre universidad y carrera en la configuración de los procesos de movilidad y reproducción social, entendiendo la configuración de la élite como un proceso dinámico y adaptativo.spa
dc.format.extentp. 65-87spa
dc.format.mediumElectrónicospa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de Medellínspa
dc.relation.ispartofCiencias Sociales y Educación
dc.relation.ispartofseriesCiencias Sociales y Educación, Universidad de Medellín; Vol. 7 Núm. 13 (2018)spa
dc.relation.haspartCiencias Sociales y Educación; Vol. 7 Núm. 13 enero-junio 2018spa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0*
dc.sourceCiencias Sociales y Educación; Vol. 7 Núm. 13 (2018): (enero-junio); 65-87spa
dc.subjectEliteeng
dc.subjectHigher educationeng
dc.subjectLatin Americaeng
dc.subjectSocial reproductioneng
dc.subjectElitepor
dc.subjectEducação superiorpor
dc.subjectAmérica Latinapor
dc.subjectReprodução socialpor
dc.subjectÉlitespa
dc.subjectEducación superiorspa
dc.subjectAmérica Latinaspa
dc.subjectReproducción socialspa
dc.titleLa (re)producción de las élites en tiempos de democratización del sistema universitario. Análisis conceptual a partir de las experiencias latinoamericanasspa
dc.titleElites’ (Re)production in the University System’s Democratization Times. Conceptual Analysis based on Latin American Experienceseng
dc.titleA (re)produção das elites em tempos de democratização do sistema universitário. Análise conceitual a partir das experiências latino-americanaspor
dc.typeArticleeng
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.contributor.affiliationQuaresma, María Luisa; Universidad Autónoma de Chile
dc.contributor.affiliationVillalobos Dintrans, Cristóbal; Pontificia Universidad Católica de Chile
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22395/csye.v7n13a3
dc.relation.citationvolume7
dc.relation.citationissue13
dc.relation.citationstartpage65
dc.relation.citationendpage87
dc.audienceComunidad Universidad de Medellínspa
dc.publisher.facultyFacultad de Ciencias Sociales y Humanasspa
dc.coverageLat: 06 15 00 N  degrees minutes  Lat: 6.2500  decimal degreesLong: 075 36 00 W  degrees minutes  Long: -75.6000  decimal degrees
dc.publisher.placeMedellínspa
dc.relation.referencesAguilar, O. (2011). Dinero, educación y moral: el cierre social de la élite tradicional chilena. En: A. Joignant y P. Güell (Eds.), Notables, tecnócratas y mandarines. Elementos de Sociología de las élites en Chile (1990-2010), (pp. 185-202). Santiago: Ediciones Diego Portales.
dc.relation.referencesAlmeida, A. M. (2009). As escolas dos dirigentes paulistas. Ensino médio, vestibular, desigualdade social. Belo Horizonte: Argumentum Editora.
dc.relation.referencesAlmeida, A. M. (2015). The changing strategies of social closure in elite education in Brasil. En A. Van Zanten, S. Ball y B. Darchy-Koechlin (Eds.), Elites, privilege and excellence. The national and global redefinition of educational advantag (pp. 70-81). Nueva York: Routledge.
dc.relation.referencesAlmeida, A. M., y Ernica, M. (2015). Inclusão e segmentação social no Ensino Superior público no Estado de São Paulo (1990-2012). Educacao e Sociedade, 36(130), 63-83.
dc.relation.referencesBall, S. (2015). Elites, education and identity. An emerging research agenda. En A. Van Zanten, S. Ball y B. Darchy-Koechlin (Eds.), Elites, privilege and excellence. The national and global redefinition of educational advantag (pp. 233-240). Nueva York: Routledge.
dc.relation.referencesBathmaker, A. M., Ingram, N., Abrahams, J., Hoare, A., Waller, R., y Bradley, H. (2016). Higher Education, Social Class and Social Mobility. The Degree Generation. London: Palgrave Macmillan.
dc.relation.referencesBirle, P., Hofmeister, W., Malhold, G., y Potthas, B. (2007). Elites en América Latina. Madrid-Frankfurt: Iberoamericana, Editorial Vervuert.
dc.relation.referencesBottomore, T. (1965). As elites e a sociedade. Rio de Janeiro: Zahar.
dc.relation.referencesBourdieu, P. (1989). La noblesse d’Etat. Grandes écoles et esprit de corps. Paris: Les Editions de Minuit.
dc.relation.referencesBourdieu, P., y Passeron, J.C. (1964). Les héritiers. Paris: Les Editions de Minuit.
dc.relation.referencesBourdieu, P. y Passeron, J.C. (1974). A reprodução-elementos para uma teoria do sistema de ensino. Lisboa: Editorial Vega.
dc.relation.referencesBowen, S. (2015). Educar la moral del pobre: fronteras simbólicas y gobierno de los pobres por parte de la élite económica católica de Santiago de Chile. Pro-Posições, 26(2), 51-73.
dc.relation.referencesBrandão, Z. (2007). A produção das elites escolares: escolas, famílias e cultura. Caderno CRH, 20(49), 15-22.
dc.relation.referencesBresser-Pereira, L. (1974). Empresários e administradores no Brasil. São Paulo: Brasiliense.
dc.relation.referencesBrown, P., Power, S., Gerbrand, T., y Allouch, A. (2016). Credentials, talent and cultural capital: a comparative study of educational elites in England and France. British Journal of Sociology of Education,37(2), 191-211.
dc.relation.referencesBrunner, J. J. (2012). La lucha por la educación de las élites: campo y canales formativos. Revista UDP, 9, 119-143.
dc.relation.referencesBrunner, J. J., y Flisfisch, Á. (2014). Los intelectuales y las instituciones de la cultura. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
dc.relation.referencesBrunner, J. J., y Villalobos, C. (2014). Políticas de educación superior en Iberoamérica, 2009-2013. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
dc.relation.referencesCardoso, F. H. (1964). Empresário industrial e desenvolvimento econômico no Brasil. São Paulo: Difel.
dc.relation.referencesCardoso, F. H. (1967). Las élites empresariales en América Latina. En Seymour L. y Solaris, A. (eds.). Elites y desarrollo en América Latina. Buenos Aires: Paidós.
dc.relation.referencesCastellani, A. (2016). Radiografía de la élite económica argentina. Estructura y organización en los años noventa. Buenos Aires: Unsam Edita.
dc.relation.referencesChauvin, P. M. (2013). La sociologie des réputations. Une définition et cinq questions. Communications, (93), 131-145.
dc.relation.referencesCodato, A., Cavalieri, M., Perissinotto, R., y Dantas, E. (2016). Economic mainstream and power: a profile analysis of Central Bank directors during PSDB and PT governments in Brazil. Nova economia, 26(3), 687-720.
dc.relation.referencesCosta, P., Roks, T., y Santos Filho, G. (2012). Recrutamento, valores e padrões de ação política da elite empresarial. Revista de Sociologia e Política, 20(43), 221-246.
dc.relation.referencesCroxford, L. y Raffe, D. (2015). The iron law of hierarchy? Institutional differentiation in UK higher education. Studies in Higher Education, 40(9), 1625-1640.
dc.relation.referencesDarchy-Koechlin, B., Draelants, H., y Tenret, E. (2015). National and international students’ definition of merit in French Grandes Écoles. En A. Van Zanten, S. Ball y B. Darchy-Koechlin (Eds.). Elites, privilege and excellence. The national and global redefinition of educational advantag. Nueva York: Routledge.
dc.relation.referencesDarmon, M. (2013). Classes préparatoires. La fabrique d’une jeunesse dominante. Paris: La Découverte.
dc.relation.referencesDe Ímaz, J. L. (1964). Los que mandan. Buenos Aires: Eudeba.
dc.relation.referencesDraelants, H. (2010). Les effets d’attraction des grandes écoles. Excellence, prestige et rapport à l’institution. Sociologie, 3(1), 337-356.
dc.relation.referencesDubet, F. (2000). L’égalité et le mérite dans l’école démocratique de masse. L’année Sociologique, 50(2), 383-408.
dc.relation.referencesEllersgaard, C., Larsen, A., y Munk, M. (2013). A Very Economic Elite - The Case of the Danish Top CEOs. Sociology, 47(6), 1051-1071.
dc.relation.referencesEspenshade, T., y Radford, A. (2011). No Longer Separate, Not Yet Equal: Race and Class in Elite College Admission and Campus Life. Princeton, NJ: Princeton University Press.
dc.relation.referencesEspinoza, Ó. (2013). Equidad e inclusividad en el sistema de educación superior en Chile. En Óscar Espinoza (Ed.), Equidad e Inclusividad en la educación superior en los países Andinos: Los casos de Bolivia, Chile, Colombia y Perú (pp. 93-133). Santiago de Chile: Ediciones Universidad UCINF.
dc.relation.referencesEspinoza, Ó., y González¸ L. (2011). La crisis del sistema de educación superior chileno y el ocaso del modelo neoliberal. En Barómetro de Política y Equidad, Nuevos actores, nuevas banderas (pp. 94-133).
dc.relation.referencesSantiago: Fundación Equitas-Fundación Friedrich Ebert.
dc.relation.referencesEspinoza, V. (2010). Redes de poder y sociabilidad en la élite política chilena. Los parlamentarios 1990-2005. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, 9(26), 251-286.
dc.relation.referencesFleet, N. y Guzmán-Concha, C. (2016). Mass higher education and the 2011 student movement in Chile: material and ideological implications. Bulletin of Latin American Research, Special Issue, 1-17.
dc.relation.referencesGarcía, M. (2005). Planejamento estratégico. Revista Ensino Superior, (77), 41-43.
dc.relation.referencesGérard, É., y Wagner, A. C. (2015). Introduction: Élites au Nord, élites au Sud: des savoirs en concurrence? Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs, (14), 7-24.
dc.relation.referencesGessaghi, V. (2010). Trayectorias educativas y clase alta. Etnografía de una relación (Disertación doctoral). Universidad de Buenos Aires, Argentina.
dc.relation.referencesHeredia, M. (2011). Estructurales y nuevos ricos en Buenos Aires: primeras pistas sobre la reproducción y la recomposición de las clases altas. Estudios Sociológicos, 29(85), 61-97.
dc.relation.referencesHora, R. (2003). Los terratenientes de la pampa argentina. Una historia social y política 1860-1945. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
dc.relation.referencesHuneeus, S. (2013). Estrategias de reproducción matrimonial de la élite económica en Chile. Revista de Sociología, (28), 67-82.
dc.relation.referencesJackson, M. (2009). Disadvantaged through discrimination the role of employers in social stratification. The British Journal of Sociology, 60(4), 669-692.
dc.relation.referencesJoignant, A. (2011). Tecnócratas, technopols y dirigentes de partido: tipos de agentes y especies de capital en las élites gubernamentales de la Concertación (1990-2010). En A. Joignant y P. Güell (Eds.), Notables, tecnócratas y mandarines. Elementos de Sociología de las élites en Chile (1990-2010). Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
dc.relation.referencesJoignant, A., y Güell, P. (Eds.), Notables, tecnócratas y mandarines. Elementos de Sociología de las élites en Chile (1990-2010). Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.
dc.relation.referencesJones, O. (2014). The establishment: And how they get away with it. Harmondsworth: Allen Lane.
dc.relation.referencesKarabel, J. (2005). The chosen: The hidden history of admission and exclusion at Harvard, Yale and Princeton. Boston: Houghton Mifflin.
dc.relation.referencesKhan, S. (2012a). The Sociology of elites. Annual Review of Sociology, (38), 361-377.
dc.relation.referencesKhan, S. (2012b). Elite identities. Identities: Global Studies in Culture and Power, 19(4), 477-484.
dc.relation.referencesKoh, A., y Kenway, J. (2016). Introduction: Reading the Dynamics of Educational Privilege through a spatial lens. En: A. Koh y J. Kenway (Eds.), Elite schools: Multiple Geographies of Privilege (pp. 1-15). Nueva York: Routledge.
dc.relation.referencesLipset, S. y Solari, A. (1967). Élites y desarrollo en América Latina. Buenos Aires: Editorial Paidós.
dc.relation.referencesLosada, L. (2009). Historia de las élites en la Argentina: desde la conquista hasta el surgimiento del peronismo. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
dc.relation.referencesLuci, F. (2014). La “internacional de los managers” cultura cosmopolita, movilidad internacional y éxito corporativo en las grandes empresas globales. A Contracorriente: Revista de Historia Social y Literatura en América Latina, 11(2), 166-194.
dc.relation.referencesLuci, F., y Gessaghi, V. (2016). Familias tradicionales y élites empresarias en Argentina: individuación y solidaridad en la construcción y sostén de las posiciones de privilegio. Política, 54(1), 53-84.
dc.relation.referencesMacLean, M., Harvey, C., y Chia, R. (2010). Dominant Corporate Agents and the Power Elite in France and Britain. Organization Studies, 31(3), 327-348.
dc.relation.referencesMacMillan, L., Tyler, C., y Vignoles, A. (2015). Who gets the top jobs? The role of family background and networks in recent graduates’ access to high-status professions. Journal of Social Policy, 44(3), 487-515.
dc.relation.referencesMassol, J., Vallée, T., y Koch, T. (2010). Lés élites économiques sont-elles encore si différentes en France et en Allemagne?. Regards sur l’économie Allemande, (97), 5-14.
dc.relation.referencesMauceri, P. (2001). Estado, élites y contrainsurgencia: una comparación preliminar entre Colombia y Perú. Colombia Internacional, (52), 44-64.
dc.relation.referencesMeller, P. (2010). Rol de la universidad en la determinación del ingreso de los profesionales. En P. Meller y B. Lara (Eds.), Carreras Universitarias. Rentabilidad, selectividad y discriminación (pp. 103-125). Santiago: Uqbar.
dc.relation.referencesMéndez, A. (2013). El colegio. La formación de una élite meritocrática en el Nacional Buenos Aires. Buenos Aires: Sudamericana.
dc.relation.referencesMineduc (2010). Futuro Laboral 2009-2010. Profesionales y Técnicos en Chile: información fundamental. Santiago de Chile: Ministerio de Educación.
dc.relation.referencesMosca, G. (1939). The ruling class: Elementi di scienzi política. London: McGraw- Hill.
dc.relation.referencesMoya, E. (2013). Entre la espada y la pared. Los discursos sobre la élite política en el contexto de la globalización. Un estudio de tres casos, Chile, Argentina y México. X Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
dc.relation.referencesoya, E. y Hernández, J. (2014). El rol de los colegios de élite en la reproducción intergeneracional de la élite chilena. Revista Austral de Ciencias Sociales, (26), 59-82.
dc.relation.referencesNeira, H. (2004). Educación universitaria en Chile: una visión panorámica centrada en los alumnos. Estudios Pedagógicos, (30), 123-133.
dc.relation.referencesNogueira, M. A. (2002). Estratégias de escolarização em famílias de empresários. En A. M. Almeida y M. A. Nogueira (Eds.). A escolarização das elites. Um panorama internacional da pesquisa. Petrópolis: Editorial Vozes.
dc.relation.referencesNogueira, M. A., y Aguiar, A. (2008). La formation des élites et l’internationalisation des études: peuton parler d’une “bonne volonté internationale”?, Education et sociétés, 1(21), 105-119.
dc.relation.referencesOlivier, G. (2012). Reto de la educación superior privada en América latina: entre la expansión y la resistencia. Recuperado de https://ideas.revues.org/382
dc.relation.referencesOxfam (2015). Privilégios que negam direitos. Desigualdade extrema e sequestro da democracia na américa latina e o caribe. Recuperado de https://www.oxfam.org/sites/www.oxfam.org/files/file_attachments/cr-privileges-deny-rights-inequality-lac-300915-summ-pt_0.pdf
dc.relation.referencesPareto, V. (1916). Trattato di Sociologia Generale. Vol. II. Firenze: Barbera.
dc.relation.referencesPiketty, T. (2014). El capital en el Siglo XXI. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.
dc.relation.referencesPerissinotto, R., y Codato, A. (2008). Apresentação: por um retorno à Sociologia das Elites. Revista de Sociologia e Política, 16(30), 7-15.
dc.relation.referencesPohlmann, M. y Valarini, E. (2013). Elite econômica no Brasil: discussões acerca da internacionalização da carreira de executivos brasileiros. Revista de Sociologia Politítica, 21(47), 39-53.
dc.relation.referencesPosada, A. (2009). Guerreros y campesinos. El despojo de la tierra en Colombia. Norma: Bogotá.
dc.relation.referencesPrograma de Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) (2015). Desarrollo Humano en Chile. Los tiempos de la politización. Santiago: PNUD Chile.
dc.relation.referencesRivera, L. (2016). Pedigree: How Elite Students Get Elite Jobs. Princeton, NJ: Princeton University Press.
dc.relation.referencesRobinson, W. (2012). Global Capitalism Theory and the Emergence of Transnational Elites. Critical Sociology, 38(3), 349-363.
dc.relation.referencesRomero, M. (2000). Changing Identities and Contested Settings: Regional Elites and the Paramilitaries in Colombia. International Journal of Politics, Culture and Society, 14(1), 51-69.
dc.relation.referencesSáez, M. (2006). Políticos y política en América Latina. Madrid: Fundación Carolina/Siglo XXI.
dc.relation.referencesSavage, M., Devine, F., Cunningham, N., Taylor, M., Li, Y., Hjellbrekke, J., Miles, A. (2013). A New of Social Class? Findings from the BBC’s Great Class Survey Experiment. Sociology, 47(2), 219-250.
dc.relation.referencesSimoni Junior, S., Dardaque, R., y Mingardi, L. (2016). A elite parlamentar brasileira de 1995 a 2010: até que ponto vai a popularização da classe política? Colombia Internacional, (87), 109-143.
dc.relation.referencesStabili, M. R. (2003). El sentimiento aristocrático. Élites chilenas frente al espejo (1860-1960). Santiago: Editorial Andrés Bello y Centro de Investigaciones Diego Barros Arana.
dc.relation.referencesThumala, M. A. (2007). Riqueza y Piedad. El catolicismo de la élite económica chilena. Santiago: Editorial Debate.
dc.relation.referencesTiramonti, G. y Ziegler, S. (2008). La educación de las élites. Aspiraciones, estrategias y oportunidades. Buenos Aires: Paidós.
dc.relation.referencesUrzúa, S. (2012). La rentabilidad de la educación superior en Chile: revisión de las bases de 30 años de políticas públicas. Estudios Públicos, (125), 1-52.
dc.relation.referencesVan Zanten, A. (2010). L’ouverture social des grandes écoles: diversification des élites ou renouveau des politiques publiques d’éducation? Sociétés Contemporaines, (78), 69-96.
dc.relation.referencesVan Zanten, A. (2015). A family affair reproducing elite positions and preserving the ideals of meritocratic competition and youth autonomy. En A. Van Zanten, S. Ball y B. Darchy-Koechlin (Eds.), Elites, privilege and excellence. The national and global redefinition of educational advantage (pp. 29-42). Nueva York: Routledge
dc.relation.referencesVan Zanten, A, Ball, S., y Darchy-Koechlin, B. (2015). Elites, privilege and excellence: the national and global redefinition of educational advantage. Nueva York: Routledge
dc.relation.referencesVillalobos, C. (2016). El campo educativo en Chile post-dictadura (1990-2013). Continuidad y ruptura en la implementación del neoliberalismo en educación. En A. Pinol (Ed.), Democracia versus neoliberalismo. 25 años de neoliberalismo en Chile (pp. 159-178). Santiago: Fundación Rosa Luxemburgo-ICAL.
dc.relation.referencesVillalobos, C., Treviño, E., Wyman, I., y Scheele, J. (2017). Social justice debate and college access in Latin America: merit or need? The role of educational institutions and states in broadening access to higher education in the region. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 25(73), 1-31.
dc.relation.referencesWakeling, P., y Savage, M. (2015). Elite universities, elite schooling and reproduction in Britain. En A. Van Zanten, S. Ball y B. Darchy-Koechlin (Eds.), Elites, privilege and excellence. The national and global redefinition of educational advantage (pp. 169-184). Nueva York: Routledge.
dc.relation.referencesWaldmann, P. (2007). Algunas observaciones y reflexiones críticas sobre el concepto de élite. En P. Birley y W. Hofmeister (Eds.), Élites en América Latina (pp. 9-30). Berlín, Vervuert: Bibliotheca Ibero-Americana.
dc.relation.referencesWindle, J., y Nogueira, M. A. (2015). The role of internationalization in the schooling of Brazilian elites: distinctions between two class fractions. British journal of education, 36 (1), 174-192.
dc.relation.referencesWright-Mills, C. (1957). La élite del poder. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.
dc.relation.referencesYoung, M. (1958). The Rise of the Meritocracy, 1870-2033. London: Thames y Hudson.
dc.relation.referencesZiegler, S. (2017). Personalization and competition in elite schools in Buenos Aires: school strategies for the production and legitimization of dominant groups. Journal of education and work, 30(2), 145-155.
dc.relation.referencesZimmerman, S. (2015). Making Top Managers: The Role of Elite Universities and Elite Peers. Recuperado de: www.drive.google.com/file/d/0B3o _ Y3MSsVJ3TXh1aW12cjF6TXc/view
dc.rights.creativecommonsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.identifier.eissn2590-7344
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.localArtículo científicospa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellínspa
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.udem.edu.co/
dc.identifier.instnameinstname:Universidad de Medellínspa


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International