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El principio de progresividad y no regresividad laboral en el cambio jurisprudencial: examen del beneficio de incremento pensional por persona a cargo

dc.contributor.authorEspinosa Hios, José Guillermo
dc.date.accessioned2021-09-16T21:55:29Z
dc.date.available2021-09-16T21:55:29Z
dc.date.created2021-05-19
dc.identifier.issn1692-2530
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/6504
dc.descriptionThe objective of this article is to trace some considerations surrounding the principle of progressivity and non-regressiveness in the worker's social rights. This principle, as it is known, is settled both on national and international grounds and can be demanded not only to the legislator but also to the other branches of the public Power, particularly to the judicial branch in the exercise of its legal and constitutional competencies. For that, the author performs a documental analysis of the jurisprudence on the retirement pay increase per person in the care of, extra-retirement pay benefit, and minimum retirement pay topics. This aid is described in Agreement 049 (1990) and is ruled by Decree 758 (1990). From this perspective, the main objective of this article is to reveal the judicial scenery created by the SU-140/19 Sentence (2019) ruled by the Colombian Constitutional Court in its maximum function of interpreting the Political Constitution. Once the jurisprudence is analyzed, the article states as a conclusion that the Colombian higher courts, in the exercise of their function of unifying the jurisprudence must not disown their duty to labor progressivity and non-regressiveness for as much as this principle is not only related to legal changes but also jurisprudential ones.eng
dc.descriptionEn el presente artículo de reflexión intento defender la tesis conforme a la cual el principio de progresividad y no regresividad en los derechos sociales, que encuentra sustento normativo tanto en el plano nacional como internacional, se es exigible no solo al legislador, sino que este se hace extensible a las demás ramas de poder público, particularmente, a la rama judicial en ejercicio de las competencias que constitucional y legalmente le han sido encomendadas. Para lo anterior planteo la siguiente premisa: las Altas Cortes de Colombia en ejercicio de su función de unificar jurisprudencia no deben desconocer el mandato de progresividad y no regresividad laboral, en tanto el mentado principio no se predica únicamente de los cambios legales, sino también de las variaciones jurisprudenciales.spa
dc.formatPDF
dc.format.extentp. 181-208
dc.format.mediumElectrónico
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de Medellín
dc.relation.ispartofseriesOpinión Jurídica; Vol. 20 Núm. 42 (2021)
dc.relation.haspartOpinión Jurídica; Vol. 20 Núm. 42 julio-diciembre 2021
dc.relation.urihttps://revistas.udem.edu.co/index.php/opinion/article/view/3459
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.sourceOpinión Jurídica; Vol. 20 Núm. 42 (2021): julio-diciembre; 181-208
dc.subjectIncremento pensional
dc.subjectimprescriptibilidad pensional
dc.subjectFavorabilidad e inescindibilidad de la ley
dc.subjectIn dubio pro operario
dc.subjectProgresividad en los derechos sociales
dc.subjectRetirement pay increase
dc.subjectRetirement pay imprescriptibility
dc.subjectFavorability and inescindibility of the law
dc.subjectIn dubio pro operario
dc.subjectProgressivity on social rights
dc.titleThe Principle of Labor Progressivity and Non-regressiveness in the Jurisprudential Change: an Exam on the Retirement Pay Increase per Person in Charge ofeng
dc.titleEl principio de progresividad y no regresividad laboral en el cambio jurisprudencial: examen del beneficio de incremento pensional por persona a cargospa
dc.typeArticle
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22395/ojum.v20n42a7
dc.relation.citationvolume20
dc.relation.citationissue42
dc.relation.citationstartpage181
dc.relation.citationendpage208
dc.audienceComunidad Universidad de Medellín
dc.publisher.facultyFacultad de Derecho
dc.coverageLat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degreesLong: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees
dc.publisher.placeMedellín
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dc.rights.creativecommonsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
dc.identifier.eissn2248-4078
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.localArtículo científico
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dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
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