Show simple item record

dc.contributor.authorArango-Lopera C.A
dc.contributor.authorMontoya-Zuluaga A
dc.contributor.authorAguilar-Rodríguez D.
dc.date.accessioned2023-10-24T19:25:06Z
dc.date.available2023-10-24T19:25:06Z
dc.date.created2022
dc.identifier.issn1204823
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/8036
dc.description.abstractResearch-creation is a methodological proposal still under construction. It is surprising how the field of communication has been inserted in this discussion, although it was the faculties of arts, architecture and design who, at least in Colombia, initiated the debate that culminated with its institutional recognition. This article makes a state of the art of research-creation in the Colombian audiovisual field, based, first, on a literature review and, second, on a look at the offer of postgraduate training in the country. For the review of scientific publications, the EBSCO and SCOPUS databases were used to retrieve documents in spa that included the terms "research + creation". Preference was given to publications containing reflections on the method or the conceptualization of research-creation itself. The final list contemplates a corpus of 65 documents, in which the levels that define the discussion are identified: epistemological, methodological and creative. For the review of the postgraduate offerings, the database of the National System of Higher Education Information -SNIES- was used, where the postgraduate programs that declared some component or emphasis on research-creation were selected. The analysis shows the approaches registered in the identified graduate programs. In sum, this paper aims to contribute to the discussion on the place of communication in the construction of research-creation. © 2022 Pontificia Universidad Javeriana. All rights reserved.eng
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Javeriana
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85153794498&doi=10.11144%2fJaveriana.syp41.esmi&partnerID=40&md5=8f6451a47d8a85c0dcaa414c8da6a652
dc.sourceSigno Pensam.
dc.sourceSigno y Pensamientoeng
dc.subjectanthropologyeng
dc.subjectaudiovisual creationeng
dc.subjectaudiovisual languageeng
dc.subjectresearch-creationeng
dc.titleExploring the Sensitive, Mediating the Invisible. State of the Art of Research-Creation in the Audiovisual Field [Explorar lo sensible, mediar lo invisible. Estado de la cuestión de la investigacióncreación en lo audiovisual]eng
dc.typeArticle
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programComunicación y Relaciones Corporativasspa
dc.type.spaArtículo
dc.identifier.doi10.11144/Javeriana.syp41.esmi
dc.relation.citationvolume41
dc.publisher.facultyFacultad de Comunicaciónspa
dc.affiliationArango-Lopera, C.A., Universidad de Medellín, Colombia
dc.affiliationMontoya-Zuluaga, A., Universidad Católica de Oriente, Colombia
dc.affiliationAguilar-Rodríguez, D., Universidad Externado de Colombia, Colombia
dc.relation.referencesAlba, G., Buenaventura, J. G., Cruce de caminos. Un estado del arte de la investigación-creación (2020) Cuadernos Del Centro de Estudios En Diseño y Comunicación, 79, pp. 21-49
dc.relation.referencesAlzate-Giraldo, A., (2017) Metodología para el abordaje y la realización de cine documental, , Sello Editorial Universidad de Medellín
dc.relation.referencesAlzate-Giraldo, A., El uso del trabajo de campo en la investigación creación (2018) Pensar la comunicación, pp. 60-87. , En M. A. Álvarez (Coord), Tomo Sello Editorial Universidad de Medellín
dc.relation.referencesAndrade, A., Imágenes-mutantes en el cine performativo (2018) Montajes. Revista de Análisis Cinematográfico, 7, pp. 65-77
dc.relation.referencesAndrade, X., Zamorano, G., Antropología visual en Latinoamérica (2012) Íconos. Revista de Ciencias Sociales, 42, pp. 11-16
dc.relation.referencesAnrubia, E., La estructura narrativa del ser humano (2002) Espéculo. Revista de Estudios Literarios, 21, p. 13
dc.relation.referencesArango, C., Industrias culturales y estética: Un rastreo sobre su posible relación (2015) Palabra Clave, 18 (2), pp. 499-536. , https://doi.org/10.5294/pacla.2015.18.2.8
dc.relation.referencesArango, C., Estados del arte: pistas para investigar sobre la investigación (2018) Pensar la comunicación, pp. 45-81. , M. A. Álvarez Moreno (Ed), Tomo Sello Editorial Universidad de Medellín
dc.relation.referencesArango, G., Pérez, C., Atrapar lo invisible. Etnografía audiovisual y ?cción (2008) Anagramas Rumbos y Sentidos de La Comunicación, 6 (12), pp. 127-137
dc.relation.referencesArdévol, E., Representación y cine etnográ?co (1996) Quadernos de I'ICA, 10, pp. 1-28
dc.relation.referencesArdévol, E., Por una antropología de la mirada: etnografía, representación y construcción de datos audiovisuales (1998) Disparidades: Revista de Antropología, 53 (2), pp. 217-240. , https://doi.org/https://doi.org/10.3989/rdtp.1998.v53.i2.396
dc.relation.referencesArias, J. C., La investigación en artes: el problema de la escritura y el "método" (2010) Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 5 (2), pp. 5-8. , https://www.redalyc.org/pdf/2970/297023500001.pdf
dc.relation.referencesÁvila, J., Acosta, C., Epistemología del pensamiento visual contemporáneo desde el imaginario transdisciplinario (2016) Anagramas Rumbos y Sentidos de La Comunicación, 14 (28), pp. 167-203
dc.relation.referencesBaer, A., Schnettler, B., Hacia una metodología cualitativa audiovisual: el video como instrumento de investigación social (2009) Investigación cualitativa en ciencias sociales. Temas, problemas y aplicaciones, pp. 165-203. , A. Merlino (Ed), Cengage Learning
dc.relation.referencesBalduzzi, E., La capacidad narrativa como fuente de desarrollo de la persona en perspectiva educativa (2017) Edetania. Estudios y Propuestas Socioeducativas, 51, pp. 147-156
dc.relation.referencesBallesteros, M., Beltrán, E., (2018) ¿Investigar creando?. Una guía para la investigación-creación en la academia, , https://www.unbosque.edu.co/sites/default/files/2018-09/Investigarcreando.pdf, Universidad El Bosque
dc.relation.referencesBallón, A., Guerra, M., Mitrovic, M., Gruber, S., (2017) Guía de investigación en arte y diseño, , Ponti?cia Universidad Catolica del Peru
dc.relation.referencesBarriga Monroy, M. L., La investigación creación en los trabajos de pregrado y postgrado en educación artística (2011) El artista: revista de investigaciones en música y artes plásticas, (8), pp. 317-330
dc.relation.referencesBeltrán-Luengas, E., Villaneda, A., La investigación-creación como producción de nuevo conocimiento: perspectivas, debates y de?niciones (2020) Index. Revista de Arte Contemporáneo, 10, pp. 247-267. , https://doi.org/https://doi.org/10.26807/cav.vi10.339
dc.relation.referencesBonilla, H., Cabanzo, F., Delgado, T., Hernández, O., Niño, A., Salamanca, J., Investigación-creación en Colombia: la formulación del "nuevo" modelo de medición para la producción intelectual en artes, arquitectura y diseño (2019) Kepes, 16 (20), pp. 673-704. , https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.20.24
dc.relation.referencesBourdieu, P., (2008) El sentido práctico, , Siglo XXI
dc.relation.referencesBourdieu, P., (2018) Las estrategias de la reproducción social, , (3rd ed). Siglo XXI
dc.relation.referencesCabrera, J., (2015) Cine: cien años de filosofía, , Gedisa
dc.relation.referencesCalle, M., La investigación-creación en el contexto de las prácticas estético-artísticas contemporáneas. Desplazamientos disciplinares y desafíos institucionales (2013) Mediaciones Sociales, 12, pp. 65-79. , https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5209/rev_MESO.2013.n12.45263
dc.relation.references(2020) Identificación y cierre de brechas de capital humano para el Clúster de Industrias Creativas y Contenidos de Bogotá-Región, , Cámara de Comercio de Bogotá
dc.relation.referencesCampo, J., Cine etnográ?co. De representación cientí?ca a constructo cultural (2019) Imagofagia. Revista de La Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, 20, pp. 167-185
dc.relation.referencesCantos Ceballos, A., Metodología innovadora para el Trabajo Fin de Grado en Comunicación (2015) Ruiz Del Olmo, Francisco, 31 (2), pp. 185-203
dc.relation.referencesCarrillo, P., La investigación basada en la práctica de las artes y los medios audiovisuales (2015) Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20 (64), pp. 219-240
dc.relation.referencesCasas, M. V., (2013) Una aproximación al estado del arte en Colombia y otros países sobre la discusión investigacióncreación en artes avances y propuestas
dc.relation.referencesContreras, F. de P., Gasca, L., Las emociones del espectador en una experiencia fotográ?ca, pictórica y cinematográ?ca (2016) Praxis & Saber, 7 (14), pp. 165-192
dc.relation.referencesCrary, J., (2008) Las técnicas del observador. Visión y modernidad en el siglo XIX, , Cendenac
dc.relation.referencesD'Adamo, O., Freidenbergo, F., García Beaudoux, V., Medios de comunicación de masas y establecimiento de la agenda (2000) América Latina, Hoy, 25, pp. 57-66
dc.relation.referencesDaza, S., Investigación-creación. Un acercamiento a la investigación en las artes (2009) Horizontes Pedagógicos, 11 (1), pp. 87-92
dc.relation.referencesFlores, C., La antropología visual: ¿distancia o cercanía con el sujeto antropológico? (2007) Nueva Antropología, 200 (67), pp. 65-87
dc.relation.referencesGarcía, M., El video como herramienta de investigación. Una propuesta metodológica para la formación de profesionales en Comunicación (2011) Revista Del CESS Felipe II, 13 (7), p. 12
dc.relation.referencesGarcía, M., El uso de la imagen como herramienta de investigación (2013) Campos En Ciencias Sociales, 1 (2), pp. 363-372. , https://doi.org/https://doi.org/10.15332/s2339-3688.2013.0002.07
dc.relation.referencesGarcía Mingo, E., Ballesteros Doncel, E., Serrano, A., Metodologías audioviduales (2016) Empiria: Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 35, pp. 13-18. , https://doi.org/https://doi.org/10.5944/empiria.35.2016.17187
dc.relation.referencesGómez, M., Galeano, C., Jaramillo, D., El estado del arte: una metodología de investigación (2015) Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 6 (2), pp. 423-442. , y y
dc.relation.referencesGómez, P., Investigación-creación y conocimiento desde los estudios artísticos (2020) Estudios Artísticos, 6 (8), pp. 64-84
dc.relation.referencesGonzález Agudelo, E. L., Sobre la experiencia hermenéutica o acerca de otra posibilidad para la construcción de conocimiento (2011) Discusiones Filosóficas, 12 (18), pp. 125-143
dc.relation.referencesGrau Rebollo, J., Antropología audivisual: re?exiones teóricas (2012) Alteridades, 22 (43), pp. 161-175
dc.relation.referencesGutiérrez, A., Rodríguez, A., La creación como investigación: aportes para la re?exión desde la experiencia en la Universidad Central (2019) La Palabra, 34, pp. 55-69
dc.relation.referencesHeras, A., Miano, A., El lenguaje audiovisual en la investigación social y la comunicación pública del conocimiento (2012) Ciencia, Público, Sociedad, 1, pp. 18-40
dc.relation.referencesHernández, O., La creación y la investigación artística en instituciones colombianas de educación superior (2014) Contratiempo: Revista de Música En La Cultura, 23, pp. 1-18
dc.relation.referencesIngold, T., Su?ciente con la etnografía! (2017) Revista Colombiana de Antropología, 53 (2), pp. 143-159
dc.relation.referencesLópez Cano, R., Educar para la investigación-creación: áreas de trabajo, tipos de conocimiento y problemas de implementación (2015) A Contratiempo: Revista de Música En La Cultura, 25, pp. 1-20
dc.relation.referencesManning, E., Proposiciones para la Investigación-Creación. CorpoGrafías (2019) Estudios Críticos de y Desde Los Cuerpos, 6 (6), pp. 79-87
dc.relation.referencesMartínez, M., Motivaciones desde la ?losofía y la estética a la investigación creación artística en la educación superior (2020) Sophia, 16 (1), pp. 76-92. , https://doi.org/https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.1003
dc.relation.referencesMontero, J., Paz, M., Historia audiovisual para una sociedad audiovisual (2013) Historia Crítica, 49, pp. 159-183. , https://doi.org/https://doi.org/10.7440/histcrit49.2013.08
dc.relation.referencesMontoya-Gutiérrez, S., (2019) Introducción a los procesos de investigación, creación e innovación en las artes, , Universidad de Antioquia
dc.relation.referencesMorales, B., Giraldo, A., Rodríguez, Y., Casas, P., Investigación-creación en los trabajos de grado de pregrado en música. Un estudio de caso (2018) Revista Electrónica Complutense de Investigación En Educación Musical, 15, pp. 97-118. , https://doi.org/https://doi.org/10.5209/RECIEM.59378
dc.relation.referencesMorales, O., (2003) Rundamentos de la investigación documental y la monografía, , Universidad de Los Andes
dc.relation.referencesOspina-Hurtado, D., Arango-Lopera, C. A., Cruz-González, M. C., Investigación-creación desde la comunicación. Posibilidades del arte en la hiperesfera (2022) Comunicación UPB, 46, pp. 108-127. , https://doi.org/https://doi.org/10.18566/comunica.n46.a07
dc.relation.referencesPérez-Bustamante, B., (2010) El VJ y la creación audiovisual performativa: hacia una estética radical de la postmodernidad, , Universidad Rey Juan Carlos
dc.relation.referencesRamírez, L. A., Investigación-creación (2019) Desbordes, 10 (1), pp. 10-19. , https://doi.org/https://doi.org/10.22490/25394150.3732
dc.relation.referencesRivera-Betancur, J., Correa, E., La imagen y su papel en la narrativa audiovisual (2006) Razón y Palabra, 49, pp. 1-11
dc.relation.referencesRomero, D., Encuentros situados entre arte y ciencia (2010) Investigación, interdisciplinariedad y educación artística, pp. 15-20. , https://www.academia.edu/380807/Investigación_interdisciplinariedad_y_educación_artística, En M. L. Barriga Monroy (Ed)
dc.relation.referencesRoncallo-Dow, S., El video (arte) o el grado Lego de la imagen (2005) Signo y Pensamiento, 24 (47), pp. 135-149
dc.relation.referencesRoncallo-Dow, S., Medios, antimedios, sondas y clichés Revisitando a Marshall McLuhan, el explorador (2011) Signo y Pensamiento, 31 (59), pp. 122-138
dc.relation.referencesRoncallo-Dow, S., Video, videoarte, iconoclasmo (2013) Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 8 (1), pp. 103-125
dc.relation.referencesRoncallo-Dow, S., Mazorra, D., Lenguajes, tweets y pantallas: entre escrituras y visualidades (2015) Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 10 (2), pp. 153-169
dc.relation.referencesRuby, J., Antropología visual (2020) Revista Chilena de Antropología Visual, 2, pp. 154-167
dc.relation.referencesSánchez, A. M., López, N. M., Agudelo, L. N. R., Niño, C. H., Metodología bajo la lupa: Estado del arte sobre las metodologías de los trabajos de grado en LEA, UD (2009) El artista: revista de investigaciones en música y artes plásticas, (6), pp. 164-172
dc.relation.references(2013) El arte como productor de conocimiento, , Universidad Jorge Tadeo Lozano
dc.relation.referencesSilva-Cañaveral, S., La investigación-creación en el contexto de la formación doctoral en diseño y creación en Colombia (2016) Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 7 (1), pp. 49-61. , https://doi.org/https://doi.org/10.19053/20278306.v7.n1.2016.5601
dc.relation.referencesSzpilbarg, D., Saferstein, E., De la industria cultural a las industrias creativas: un análisis de la transformación del término y sus usos contemporáneos (2014) Estudios de Filosofía Práctica e Historia de Las Ideas, 16 (2), pp. 99-112
dc.relation.referencesTovar-Pachón, H., La abducción como fundamento de la investigación-creación desde la perspectiva de Charles Sanders Peirce (2015) (Pensamiento), (Palabra) Y Obra, 13, pp. 1-10
dc.relation.referencesVidal-Galvez, J., Tellez-Infantes, A., El audiovisual como medio sociocomunicativo: hacia una antropología visual performativa (2016) Palabra Clave, 19 (2), pp. 555-580. , https://doi.org/DOI:10.5294/pacla.2016.19.2.9
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.udem.edu.co/
dc.identifier.instnameinstname:Universidad de Medellín


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record