Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorMoreno-López G
dc.contributor.authorGiraldo L
dc.contributor.authorGómez-Bayona L
dc.contributor.authorValencia-Arias A
dc.contributor.authorVanegas J.C.P.
dc.date.accessioned2023-10-24T19:25:17Z
dc.date.available2023-10-24T19:25:17Z
dc.date.created2022
dc.identifier.issn16469895
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/8061
dc.description.abstractThe administration and management of knowledge is consolidated as an asset and a measurement system for them. Understanding how knowledge is managed in this type of institution makes sense in substantive terms of teaching, research and university extension. The objective of this article is to carry out a systematic review of the knowledge management models used in Higher Education Institutions, to know which the main knowledge management models are used and to investigate if any of them contemplates the ability, attitude or personality of its employees within its structure. As a result, it is found that there are more universities that are concerned about the structure of knowledge in their organizations and that are committed to systematizing processes, especially Latin American institutions, which seek to increase their quality indices in relation to European universities. © 2022, Associacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao. All rights reserved.eng
dc.language.isospa
dc.publisherAssociacao Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao
dc.relation.isversionofhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85139529741&partnerID=40&md5=d79e62972d40fc2fd95f95ae30b73cb3
dc.sourceRev. Iberica Sist. Tecnol. Inf.
dc.sourceRISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacaoeng
dc.subjectCollegeeng
dc.subjectEducation managementeng
dc.subjectEducational organizationseng
dc.subjectHigher educationeng
dc.subjectKnowledge managementeng
dc.titleKnowledge management models in universities: a systematic literature review [Modelos de gestión de conocimiento en universidades: una revisión sistemática de literatura]eng
dc.typeArticle
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess
dc.publisher.programIngeniería de Sistemasspa
dc.type.spaArtículo
dc.relation.citationvolume2022
dc.relation.citationissueSpecial Issue E50
dc.relation.citationstartpage537
dc.relation.citationendpage550
dc.publisher.facultyFacultad de Ingenieríasspa
dc.affiliationMoreno-López, G., Institución Universitaria Marco Fidel Suárez, Cll 48 # 50-30, Medellín-Antioquia, 051053, Colombia
dc.affiliationGiraldo, L., Universidad de Medellín, Cr 87 # 30-65, Medellín-Antioquia, 050010, Colombia
dc.affiliationGómez-Bayona, L., Universidad de San Buenaventura, Cra 56c # 51-110, Medellín-Antioquia, 050010, Colombia
dc.affiliationValencia-Arias, A., Instituto Tecnológico Metropolitano, Cra 65 # 98ª-75, Medellín-Antioquia, 050034, Colombia
dc.affiliationVanegas, J.C.P., Instituto Tecnológico Metropolitano, Cra 65 # 98ª-75, Medellín-Antioquia, 050034, Colombia
dc.relation.referencesAcevedo, R., Guerra, L., Aravena, J. A, Aguilar, M. L., Azevedo, W., Modelo para la gestión del conocimiento basado en la teoría de la regulación (2005) Apertura, (1), pp. 55-66
dc.relation.referencesAcevedo-Correa, Y., Valencia-Arias, A., Bran-Piedrahita, L., Gómez-Molina, S., Arias-Arciniegas, C., Alternativas para modelos de gestión del conocimiento en Instituciones de Educación Superior (2019) Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 27 (3), pp. 410-420. , http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052019000300410
dc.relation.referencesAngulo, R., Gestión del conocimiento y aprendizaje organizacional: una visión integral (2017) Informes psicológicos, 17 (1), pp. 53-70. , http://dx.doi.org/10.18566/infpsic.v17n1a03
dc.relation.referencesAparicio, S., Ramírez, A., Gómez, D. F., Elección de ocupaciones que generen empleo usando modelos de elección discreta: Medellín Área Metropolitana 2009 (2013) Estudios Gerenciales, 29 (129), pp. 476-484. , https://doi.org/10.1016/j.estger.2013.11.013
dc.relation.referencesAragón, A., Sánchez, G., Mueses, A., The mediating effect of strategic human resource practices on knowledge management and firm performance (2015) Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 24 (3), pp. 138-148. , https://doi.org/10.1016/j.redee.2015.03.003
dc.relation.referencesArocena, R., Sutz, J., (2001) La universidad latinoamericana del futuro: tendencias, escenarios, alternativas, 11. , México: Unión de Universidades de América Latina, colección UDUAL
dc.relation.referencesBarbón, O. G., Fernández, J. W., Rol de la gestión educativa estratégica en la gestión del conocimiento, la ciencia, la tecnología y la innovación en la educación superior (2018) Educación médica, 19 (1), pp. 51-55. , https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.12.001
dc.relation.referencesBustos-Farías, E., Cerecedo-Mercado, M. T., García-González, M. D. J., Modelo de gestión de conocimiento para el desarrollo de posgrado: estudio de caso (2016) Revista electrónica de investigación educativa, 18 (1), pp. 128-139
dc.relation.referencesChen, B., Hong, H-Y., Schools as knowledge-building organizations: Thirty years of design research (2016) Educational Psychologist, 51 (2), pp. 266-288. , https://doi.org/10.1080/00461520.2016.1175306
dc.relation.referencesChergui, W., Zidat, S., Marir, F., An approach to the acquisition of tacit knowledge based on an ontological model (2020) Journal of King Saud University-computer and information sciences, 32 (7), pp. 818-828. , https://doi.org/10.1016/j.jksuci.2018.09.012
dc.relation.referencesDanley, S., Dahan, T., Benson, K., Publishing as social capital: Amplifying community with digital tools (2017) Journal of Scholarly Publishing, 48 (2), pp. 116-130. , https://doi.org/10.3138/jsp.48.2.116
dc.relation.referencesDíaz-Vicario, A., Gairín, J., Grupos de creación y gestión del conocimiento en red en un programa de perfeccionamiento en docencia universitaria (2018) Revista de Educación a Distancia (RED), (57). , http://dx.doi.org/10.6018/red/57/5
dc.relation.referencesDowning, C., Poggenpoel, M., Myburgh, C., Movement as a critical concept in model generation to attain wholeness (2017) health sa gesondheid, 22, pp. 157-165. , http://dx.doi.org/10.1016/j.hsag.2017.01.010
dc.relation.referencesEftekharzade, F., Mohammadi, B., The Presentation of a Suitable Model for Creating Knowledge Management in Educational Institutes (Higher Education) (2011) Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, pp. 1001-1011. , https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.11.334
dc.relation.referencesEscala-Cornejo, A. L., Desarrollo de un instrumento de medición para la gestión del conocimiento en una universidad privada (2020) Revista Cubana de Educación Superior, 39 (3)
dc.relation.referencesFeiz, D., Dehghani, M., Farsizadeh, H., The effect of knowledge sharing on the psychological empowerment in higher education mediated by organizational memory (2019) Studies in Higher Education, 44 (1), pp. 3-19. , https://doi.org/10.1080/03075079.2017.1328595
dc.relation.referencesFisher, W. P., A practical approach to modeling complex adaptive flows in psychology and social science (2017) Procedia computer science, 114, pp. 165-174. , https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.09.027
dc.relation.referencesFlores, A. J., Álvarez-Herrera, M., Pedraza, N. A., Capital estrutural e sua relação estratégica com o desempenho organizacional no estado de Tamaulipas (México) (2020) Entramado, 16 (1), pp. 44-59
dc.relation.referencesGarcía, R. I., Cuevas, O., Evaluación del modelo de gestión del conocimiento de una universidad mexicana (2011) Apertura, 3 (2)
dc.relation.referencesGil-López, A. J., Carrillo-Gamboa, F. J., La creación de conocimiento en las organizaciones a partir del aprendizaje (2013) Intangible Capital, 9 (3), pp. 730-753. , http://dx.doi.org/10.3926/ic.418
dc.relation.referencesHagemeister, M., Rodríguez-Castellanos, A., Knowledge acquisition, training, and the firm’s performance: A theoretical model of the role of knowledge integration and knowledge options (2019) European Research on Management and Business Economics, 25 (2), pp. 48-53. , https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2019.02.003
dc.relation.referencesKhatibi, V., Keramati, A., Shirazi, F., Deployment of a business intelligence model to evaluate Iranian national higher education (2020) Social Sciences & Humanities Open, 2 (1), p. 100056. , https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100056
dc.relation.referencesKiseleva, E. S., Anikina, O. V., Modern model of competences of personal agents as increase factor of clients’ subjective well-being (2015) Procedia-Social and Behavioral Sciences, 166, pp. 116-121. , https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.12.494
dc.relation.referencesKoch, T., Pigassi, A., Temas y sistemas en educación: Hacia un modelo de observación (2013) Perfiles educativos, 35 (140), pp. 169-181
dc.relation.referencesLiberona, D., Ruiz, M., Análisis de la implementación de programas de gestión del conocimiento en las empresas chilenas (2013) Estudios gerenciales, 29 (127), pp. 151-160. , https://doi.org/10.1016/j.estger.2013.05.003
dc.relation.referencesLofthouse, R., Flanagan, J., Wigley, B., A new model of collaborative action research
dc.relation.referencestheorising from inter-professional practice development (2016) Educational action research, 24 (4), pp. 519-534. , https://doi.org/10.1080/09650792.2015.1110038
dc.relation.referencesLópez, E. S., Pérez, A., (2003) La gestión del conocimiento en la nueva economía, , http://www.uoc.edu/dt/20133/index.html, Universidad Oberta de Cataluya. Repositorio institucional. Disponible en
dc.relation.referencesLópez-Yepes, J., El desarrollo de habilidades informativas y de creación de nuevo conocimiento: los conceptos de literacidad informativa (alfabetización informacional) y literacidad crítica (2019) Ibersid: revista de sistemas de información y documentación, 13 (1), pp. 29-36. , https://doi.org/10.54886/ibersid.v13i1.4595
dc.relation.referencesMacías-Gelabert, C., Aguilera-Martinez, A., Contribución de la gestión de recursos humanos a la gestión del conocimiento (2012) Estudios gerenciales, 28 (123), pp. 133-148
dc.relation.referencesMaksimov, N., Golitsina, O., Monankov, K., Gavrilkina, A., Knowledge representation models and cognitive search support tools (2020) Procedia Computer Science, 169, pp. 81-89. , https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.02.118
dc.relation.referencesMarciales, G. P., Barbosa, J. W., Castañeda, H., Desarrollo de competencias informacionales en contextos universitarios: enfoques, modelos y estrategias de intervención (2015) Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información, 29 (65), pp. 39-72. , https://doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.02.014
dc.relation.referencesMilla-Calderon, L. E., Martelo, R. J., Peña, M., Gestión del conocimiento para la difusión de producción intelectual en la educación universitaria (2018) Saber, ciencia y libertad, 13 (1), pp. 290-303
dc.relation.referencesMunir, K., Anjum, M. S., The use of ontologies for effective knowledge modelling and information retrieval (2018) Applied Computing and Informatics, 14 (2), pp. 116-126. , https://doi.org/10.1016/j.aci.2017.07.003
dc.relation.referencesNonaka, I., Takeuchi, H., (1995) La empresa creadora de conocimiento: cómo las empresas japonesas crean la dinámica de la innovación, , https://masteradmon.files.wordpress.com/2013/04/la-organizacic3b3n-creadora-del-conocimiento-pdf.pdf, Prensa de la Universidad de Oxford. Disponible en
dc.relation.referencesNowiński, W., Haddoud, M. Y., The role of inspiring role models in enhancing entrepreneurial intention (2019) Journal of Business Research, 96, pp. 183-193. , https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.11.005
dc.relation.referencesOrtíz, J. J., Zacarías, J. A., Percepciones sobre el modelo de gestión del conocimiento de las ies colombianas a partir de las integraciones sistémicas entre los procesos de investigación-docencia y proyección social (2016) Criterio libre, 14 (24), pp. 201-227. , https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2016v14n24.88
dc.relation.referencesPereira, C., Ferreira, C., Amaral, L., An IT value management capability model for Portuguese universities: A Delphi study (2018) Procedia computer science, 138, pp. 612-620. , https://doi.org/10.1016/j.procs.2018.10.082
dc.relation.referencesPerozo, M., Gestión del conocimiento en la capacitación para la innovación (2004) Revista venezolana de análisis de coyuntura, 10 (2), pp. 117-129
dc.relation.referencesPetrova, G. I., Smokotin, V. M., Kornienko, A. A., Ershova, I. A., Kachalov, N., Knowledge Management as a Strategy for the Administration of Education in the Research University (2015) Procedia-Social and Behavioral Sciences, 166, pp. 451-455. , https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.12.552
dc.relation.referencesPlaza-Angulo, J. J., Creación de conocimiento en pequeños establecimientos hoteleros de España (2018) Revista Venezolana de Gerencia, 23 (82), pp. 284-297
dc.relation.referencesPutnik, G., Alves, C., Learning material co-creation infrastructure in Social Network-based Education: An implementation model (2019) Procedia CIRP, 84, pp. 215-218. , https://doi.org/10.1016/j.procir.2019.07.003
dc.relation.referencesRodríguez-Lora, V., Henao-Cálad, M., Valencia Arias, A., Taxonomías de técnicas y herramientas para la Ingeniería del Conocimiento: guía para el desarrollo de proyectos de conocimiento (2016) Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 24 (2), pp. 351-360
dc.relation.referencesRoza, R. H., Revisitando a teoria da criação do conhecimento organizacional (2020) Revista Interamericana de Bibliotecología, 43 (3). , https://doi.org/10.17533/udea.rib.v43n3eRv2
dc.relation.referencesSales de Aguiar, T. R., Paterson, A. S., (2018) Sustainability on campus: knowledge creation through social and environmental
dc.relation.referencesStudies in Higher Education, 43 (11), pp. 1882-1894. , https://doi.org/10.1080/03075079.2017.1289506, reporting
dc.relation.referencesSiddamal, S. V., Shirol, S. B., Hiremath, S., Iyer, N. C., Towards Sustainable Integrated Model for Skill Development: A Collaborative Approach (2020) Procedia Computer Science, 172, pp. 460-467. , https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.05.099
dc.relation.referencesTakahashi, H., Nishino, N., Takeshi, T., Ishikawa, R., Interpreting value creation model by case-based decision theory (2020) Procedia CIRP, 88, pp. 584-588. , https://doi.org/10.1016/j.procir.2020.05.102
dc.relation.referencesTarí, J., García, M., Dimensiones de la gestión del conocimiento y de la gestión de la calidad: una revisión de la literatura (2009) Investigaciones europeas de dirección y economía de la empresa, 15 (3), pp. 135-148. , https://doi.org/10.1016/S1135-2523(12)60105-1
dc.relation.referencesUrrútia, G., Bonfill, X., Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis (2010) Medicina clínica, 135 (11), pp. 507-511
dc.relation.referencesVega-González, L. R., Vega-Salinas, R. M., Plan para desarrollar redes de vinculación y gestión en Instituciones de I&D en Salud: estudio de caso (2020) Revista CEA, 6 (12), pp. 105-127. , https://doi.org/10.22430/24223182.1504
dc.relation.referencesWang, S., Chin, T., A stratified system of knowledge and knowledge icebergs in cross-cultural business models: Synthesising ontological and epistemological views (2020) Journal of International Management, 26 (4), p. 100780. , https://doi.org/10.1016/j.intman.2020.100780
dc.relation.referencesZabala, D. E., Quintero, S., (2016) Modelos de gestión para la transferencia de los conocimientos en instituciones de Educación Superior, , https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/8039, Disponible en
dc.relation.referencesZambrano, S. M., Quitián, L. R., Análisis de la gestión del conocimiento en una institución de educación superior (2015) Criterio Libre, 13 (22), pp. 279-297. , https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2015v13n22.140
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.reponamereponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
dc.identifier.repourlrepourl:https://repository.udem.edu.co/
dc.identifier.instnameinstname:Universidad de Medellín


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem