Prediction of the quality of university life through data mining techniques
Predicción de la calidad de vida universitaria a través de minería de datos
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Date
2021-09-21Author
Ibáñez Ramírez, Johan Sebastián
Echeverri Salazar, Tatiana
Castrillón Gómez, Omar Danilo
Citación
Metadata
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Abstract
The objective of this article is to measure through intelligent techniques, the quality of university life in a university population. In this investigation, a dependent variable called quality of university life is taken, as well as 10 independent variables: Academic load, economic resources, relationship with classmates, relationship with professors, curriculum, extracurricular activities, current housing, family relationships, emotional state and university environment. In the samplings of these variables, 127 surveys were carried out on university students of a public university located in the central region of Colombia. Subsequently, the most relevant variables were selected throughout statistical techniques, in order to establish a file to be analyzed through the decision tree classification algorithm J48from the Weka platform. The results show, with over an 80 % effectiveness, that the most influential variables in the quality of life of a university student are: University environment, current housing, emotional state, and relationships with professors. Finding a lot of times that the quality of university life can also depend of external variables to the university such as: Current housing and emotional state. These results are of great importance in the design of new university policies. El objetivo de este artículo es medir a través de técnicas inteligentes el nivel de vida universitaria de una población universitaria. En esta investigación, una variable dependiente llamada calidad de vida universitaria se toma en cuenta junto con 10 variables independientes: carga académica, recursos económicos, relación con compañeros de clase, relación con docentes, currículum, actividades extracurriculares, vivienda actual, relaciones familiares, estado emocional y entorno universitario. Para el muestreo de estas variables se llevaron a cabo 127 encuestas a estudiantes de una universidad pública ubicada en la región central del país. Subsecuentemente, las variables más relevantes fueron seleccionadas a través de técnicas estadísticas con el fin de establecer un archivo de análisis desde el algoritmo de clasificación de árbol de decisiones J48 de la plataforma Weka. EL resultado demuestra, con una efectividad de más del 80 % que las variables más influyentes en la calidad de vida universitaria son: entorno universitario, vivienda actual, estado emocional y relación con los docentes, encontrando, varias veces, que la calidad de vida también puede depender de variables externas a la universidad, tales como: vivienda actual y estado emocional. Estos resultados son de gran importancia en el diseño de las políticas universitarias por venir.