Evaluation of the Effect of the Loss of Adhesion of The Geosynthetic Interface-Asphaltic Mixture in the Performance of a Flexible Pavement Using the Technique of Numerical Modeling
Evaluación del efecto de la pérdida de la adherencia de la interfaz geosintética-mezcla asfáltica en el desempeño de un pavimento flexible utilizando la técnica de la modelación numérica
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Date
2022-09-06Author
Cruz, Lucio
Mauro Realpe
Obando, Jaime
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Abstract
Different numerical simulations were carried out based on finite elements, where the response of six different pavement structures subjected to the effects of the load of an equivalent axis is analyzed, where a geogrid was placed in the asphalt layer as reinforcement. For the reinforcement geogrid, there are different adherence characteristics between the geosynthetic and the asphalt mixtures, in such a way that the performance of the systems was evaluated when absolute roughness is present at the interface, and roughness coefficients of 0.9, 0.7 and 0.5. The results obtained were compared with the responses of the structures without reinforcement, in this way the performance that was presented was studied to determine how critical the progressive loss of adherence is when implementing the geogrid as reinforcement in the wearing course. As a conclusion, it is found that the loss of adherence geogrid-asphalt layer produces a fundamental loss of structural response capacity, with a performance even worse than the case without any reinforcement. El presente trabajo muestra diferentes simulaciones numéricas basadas en elementos finitos, donde se analiza la respuesta de seis diferentes estructuras de pavimento sometidas a los efectos de la carga de un eje equivalente donde en la carpeta asfáltica se colocó una geomalla como refuerzo. Para la geomalla de refuerzo se tienen diferentes características de adherencia entre la geosintética y las mezclas asfálticas, evaluándose el desempeño de los sistemas cuando se tiene en la interfaz rugosidad absoluta y coeficientes de rugosidad de 0.9, 0.7 y 0.5. Los resultados que se obtuvieron se compararon con las respuestas de las estructuras sin refuerzo, de esta manera se estudió el desempeño que presentaba la estructura del pavimento al incorporar la geomalla como elemento de refuerzo y diferentes niveles de adherencia. Como conclusión, se encontró que la perdida de adherencia geomalla-carpeta asfáltica produce una pérdida de capacidad estructural, que incluso supera una condición sin presencia de refuerzo.