Income Inequality in Colombia: Reassessing the Effects of Public Spending and Education Provision
Desigualdad de ingresos en Colombia: Reevaluación de los efectos del gasto público y la provisión de educación;
Desigualdade de renda na Colômbia: reavaliação dos efeitos do gasto público e a oferta de educação

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2021-07-30Author
Astorquiza Bustos, Bilver Adrian
Mejía Arango, Daniel
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Abstract
Income inequality in Colombia showed an average reduction of 9.26 % in the period 2008-2018. However, the Gini coefficient places Colombia as the second most unequal country in Latin America, with public spending on education as a percentage of GDP at 4.5 % (twelfth position), rising unemployment rates and modest secondary education provision. It is imperative to reflect on how resources are distributed and about mechanisms for reducing inequality. We test the hypothesis that spending on education reduces inequality, although not in an efficient way, while increasing provision of education generates differential effects. We estimate a panel data model that corrects for endogeneity for twenty-three departments of Colombia and Bogotá D.C. The results suggest that education spending reduces inequality but is inelastic (β= -0.05) and is associated with unproductive spending. In terms of education provision, early years education increases inequality, the secondary reduces inequality, while higher education is almost perfectly inelastic (β= -0.004). The strategy for reducing inequality is not a general increase in public spending, but targeted increases and the strengthening of mechanisms for improving provision of education. La desigualdad de ingresos en Colombia mostró una reducción promedio de 9.26 % en el período 2008-2018. Sin embargo, el coeficiente de Gini coloca a Colombia como el segundo país más desigual de América Latina, con un gasto público en educación como porcentaje del PIB del 4,5 % (duodécimo puesto), tasas de desempleo en aumento y una oferta de educación secundaria modesta. Es imperativo reflexionar sobre cómo se distribuyen los recursos y sobre los mecanismos para reducir la desigualdad. Probamos la hipótesis de que el gasto en educación reduce la desigualdad, aunque no de manera eficiente, mientras que aumentar la oferta educativa genera efectos diferenciales. Estimamos un modelo de datos de panel que corrige la endogeneidad para veintitrés departamentos de Colombia y Bogotá D.C. Los resultados sugieren que el gasto en educación reduce la desigualdad pero es inelástico (β = -0.05) y está asociado con gasto improductivo. En términos de provisión de educación, la educación de la primera infancia aumenta la desigualdad, la secundaria reduce la desigualdad, mientras que la educación superior es casi perfectamente inelástica (β = -0,004). La estrategia para reducir la desigualdad no es un aumento general del gasto público, sino aumentos focalizados y el fortalecimiento de los mecanismos para mejorar la provisión de educación.
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