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Holistic Vision of Psychopedagogical Intervention Models for the Economic and Educational Development of the Dominican Republic;
Visão holística dos modelos de intervenção psicopedagógica para o desenvolvimento econômico e educacional da República Dominicana

dc.contributor.authorFarray Bergé, Leonor
dc.coverage.spatialLat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degreesLong: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees
dc.date.accessioned2024-04-25T19:43:47Z
dc.date.available2024-04-25T19:43:47Z
dc.date.created2023-09-30
dc.identifierhttps://revistas.udem.edu.co/index.php/Ciencias_Sociales/article/view/4157
dc.identifier.issn2256-5000
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11407/8324
dc.descriptionLos modelos de intervención son una base esencial para poder aportar en el desarrollo de habilidades y capacidades intelectuales en los estudiantes. El objetivo principal del artículo es develar una visión holística de los modelos de intervención psicopedagógicos para el desarrollo económico y educativo de República Dominicana. La metodología empleada fue la revisión sistemática por considerarse un proceso estructurado y riguroso para el cumplimiento del objetivo general. La directriz de criterios de validación utilizada fue PRISMA-NMA la cual cuenta con 27 ítems de los cuales se aplicaron 19. Las unidades de análisis cribadas resultaron ser 27 representando un 10,11% de la búsqueda general con filtros. Se concluyó que, en República Dominicana los resultados obtenidos en PISA ameritan de la intervención desde lo psicopedagógico para poder abordar las necesidades de los estudiantes en cuanto a su desempeño, partiendo de las áreas esenciales para así propiciar el pensamiento crítico, las habilidades cognitivas y las mejoras en el ámbito educativo, pues, el desarrollo de un país en lo educativo se refleja en la sociedad, y, por ende, en lo económico. Urge la transformación y con ello la intervención de modelos educativos que permitan generar productos significativos al país.spa
dc.descriptionIntervention models are an essential basis to be able to contribute to the development of intellectual abilities and capacities in students. The main objective of the article is to reveal a holistic vision of the psychopedagogical intervention models for the economic and educational development of the Dominican Republic. The methodology used was the systematic review as it is considered a structured and rigorous process for the fulfillment of the general objective. The validation criteria guideline used was PRISMA-NMA, which has 27 items, of which 19 were applied. The screened units of analysis turned out to be 27, representing 10.11% of the general search with filters. It was concluded that, in the Dominican Republic, the results obtained in PISA merit intervention from the psychopedagogical point of view in order to address the needs of students in terms of their performance, starting from the essential areas in order to promote critical thinking, cognitive skills and abilities. improvements in the educational field, then, the development of a country in education is reflected in society, and, therefore, in the economy. The transformation is urgent and with it the intervention of educational models that allow the generation of significant products for the country.eng
dc.descriptionIntervention models are an essential basis to be able to contribute to the development of intellectual abilities and capacities in students. The main objective of the article is to reveal a holistic vision of the psychopedagogical intervention models for the economic and educational development of the Dominican Republic. The methodology used was the systematic review as it is considered a structured and rigorous process for the fulfillment of the general objective. The validation criteria guideline used was PRISMA-NMA, which has 27 items, of which 19 were applied. The screened units of analysis turned out to be 27, representing 10.11% of the general search with filters. It was concluded that, in the Dominican Republic, the results obtained in PISA merit intervention from the psychopedagogical point of view in order to address the needs of students in terms of their performance, starting from the essential areas in order to promote critical thinking, cognitive skills and abilities. improvements in the educational field, then, the development of a country in education is reflected in society, and, therefore, in the economy. The transformation is urgent and with it the intervention of educational models that allow the generation of significant products for the country.por
dc.formatPDF
dc.format.extentp. 47-75
dc.format.mediumElectrónico
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de Medellín
dc.relation.ispartofseriesCiencias Sociales y Educación; Vol. 12 Núm. 23 (2023)
dc.relation.haspartCiencias Sociales y Educación; Vol. 12 Núm. 23 enero-junio 2023
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.sourceCiencias Sociales y Educación; Vol. 12 Núm. 23 (2023): (enero-junio) 47-75
dc.subjectPsicología de la educaciónspa
dc.subjectDesarrollo económico y socialspa
dc.subjectModelo educacionalspa
dc.subjectPensamiento críticospa
dc.subjectRevisión sistemáticaspa
dc.titleVisión holística de los modelos de intervención psicopedagógicos para el desarrollo económico y educativo de República Dominicana: una revisión sistemáticaspa
dc.titleHolistic Vision of Psychopedagogical Intervention Models for the Economic and Educational Development of the Dominican Republiceng
dc.titleVisão holística dos modelos de intervenção psicopedagógica para o desenvolvimento econômico e educacional da República Dominicanapor
dc.typeArticleeng
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.22395/csye.v12n23a3
dc.subject.keywordEducational psychologyeng
dc.subject.keywordEconomic and social developmenteng
dc.subject.keywordEducational modeleng
dc.subject.keywordCritical thinkingeng
dc.subject.keywordSystematic revieweng
dc.relation.citationvolume12
dc.relation.citationissue23
dc.relation.citationstartpage47
dc.relation.citationendpage75
dc.audienceComunidad Universidad de Medellínspa
dc.publisher.facultyFacultad de Ciencias Sociales y Humanas
dc.publisher.placeMedellínspa
dc.description.resumoOs modelos de intervenção são uma base essencial para poder contribuir para o desenvolvimento das capacidades e capacidades intelectuais dos alunos. O objetivo principal do artigo é revelar uma visão holística dos modelos de intervenção psicopedagógica para o desenvolvimento econômico e educacional da República Dominicana. A metodologia utilizada foi a revisão sistemática por ser considerada um processo estruturado e rigoroso para o cumprimento do objetivo geral. A diretriz de critérios de validação utilizada foi PRISMA-NMA, que possui 27 itens, dos quais foram aplicados 19. As unidades de análise triadas resultaram em 27, representando 10,11% da busca geral com filtros. Concluiu-se que, na República Dominicana, os resultados obtidos no PISA merecem intervenção do ponto de vista psicopedagógico para atender às necessidades dos alunos em termos de desempenho, a partir das áreas essenciais para promover o pensamento crítico, competências e habilidades, melhorias no campo educacional, então, o desenvolvimento de um país na educação se reflete na sociedade e, portanto, na economia. A transformação é urgente e com ela a intervenção de modelos educacionais que permitam a geração de produtos significativos para o país.por
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