Colombia, comunicación y crisis: La dimensión desconocida
Share this
Date
2004-06-30Author
Sánchez Zuluaga, Uriel Hernando; Municipio de Medellin, Plaza Mayor
Citación
Metadata
Show full item recordDocuments PDF
Abstract
A dimension is, in general, a space and a time through which some individuals, who may experience some events, develop their activities. It is an aspect or a facet of something. This text expounds how in the middle of the crisis, Colombia has entered an unknown dimension. Communication has turned into a possibility to search for a new phase for the country, since Colombians have lost hope and started to assume that this is a permanent state and not a circumstantial affair.The means have been quite inferior to the challenge ex-pounded by society. A nation that lives a reality like ours can hardly boast about having a good communication; there-fore, this text approaches how a Colombian perceives the crisis through his own experience, the experience of others, and through the media.After expounding facets of massive and alternative means of communication, the text proposes communication as an alternative for the building of a different nation: a task which should be addressed from within institutions, companies, the various community groups to include new perspectives in the processes of intra-personal, interpersonal and mass communication.. Una dimensión es, en general, un espacio y un tiempo en los cuales se desenvuelven unos sujetos que pueden experimentar unos acontecimientos. Es un aspecto o faceta de algo. Este texto plantea cómo en medio de la crisis, Colombia entra en una dimensión desconocida. La comunicación se convierte en una posibilidad para buscar una nueva etapa para el país, ya que los colombianos están perdiendo la esperanza y empiezan a asumir que éste es un estado permanente y no un asunto coyuntural.Los medios han sido inferiores al reto que la sociedad les plantea. Una nación que vive una realidad como la nuestra difícilmente puede preciarse de contar con una buena comunicación; por eso se aborda aquí cómo el colombiano percibe la crisis a través de su propia experiencia, de la de los demás y a través de los medios.Después de plantear facetas de los medios masivos y alternativos de comunicación, el texto propone la comunicación como una alternativa para la construcción de una nación diferente. Una tarea que debe emprenderse desde las instituciones, las empresas, las diferentes agrupaciones comunitarias, incluyendo nuevas perspectivas en los procesos de comunicación intrapersonal, interpersonal y de masas.