Oligopolies versus Democracy: Is this the end of communication?
Oligopolios versus Democracia: ¿el fin de la comunicación?
Share this
Date
2008-06-30Author
Galvis Ortiz, Carlos Alberto
Citación
Metadata
Show full item recordDocuments PDF
Abstract
It is a sine quanon condition to take again citizenship as political deliberation fundamental actor in constructing what is social and what is public, in a world full of oligopolies of communication media, in order to assure the preservation of democracy as a guarantee of human feasibility. New communication ways, resulting from chaos, crisis, and uncertainty, start organizing again the environment of human beings. Public communication is now appearing as an interface strategy in the democratic re-construction of society, especially in situations of crisis. This article is the result of the research on “Public Communication: a space to construct democracy,” carried out by CORPUS –Corporative Communication Research Group-, sponsored by Universidad de Medellin (Colombia) Research Vice-principal’s office and Communication School. En un mundo convulsionado por los oligopolios de los medios de comunicación, es condición sine quanon retornar a la ciudadanía como actor fundamental de la deliberación política en la edificación de lo social y lo público, para condicionar la supervivencia de la democracia como garantía de la viabilidad humana. Desde la crisis, el caos y la incertidumbre, nuevas formas de comunicación comienzan a recomponer el entorno simbólico del ser humano planetario. La comunicación pública comienza a perfilarse como una estrategia de interfase en la reconstrucción democrática del tejido social, en especial en situaciones de crisis Este artículo es producto de la investigación sobre “Comunicación Pública: un espacio para la construcción de democracia”, del Grupo de Investigación en Comunicación Corporativa -CORPUS-, auspiciado por la Facultad de Comunicación y la Vicerrectoría de Investigaciones de la Universidad de Medellín (Colombia).