The Role of the Legal Clinics in the Promotion Of The SDGs in Colombia
El rol de las clínicas jurídicas en la promoción de los ODS en Colombia
View/ Open
Share this
Date
2021-05-19Author
Castro-Buitrago, Erika
Vélez-Echeverri, Juliana
Madrigal-Pérez, Mauricio
Citación
Metadata
Show full item recordDocuments PDF
Abstract
The 2030 Agenda integrates the Sustainable Development Goals (SDGs) through the SDG 4, quality education. The '2030 Agenda' proposes education for sustainable development as one of the pillars to achieve just, equitable, inclusive societies and in harmony with nature. Within this framework, legal clinic training is an inspiring model for strengthening education for sustainable development in the country. This paper presents the results of documentary research on real work cases of legal clinics in Colombia. In addition, it analyzes the work of various legal clinics across the world in order to explain the correspondence between the global legal clinic agenda and the 2030 Agenda. The paper finds that Colombian legal clinics play a relevant role in promoting sustainability through their integration in the SDG framework, having social justice at the core of their pedagogic goals and social projection. La Agenda 2030 que integra los objetivos de desarrollo sostenible (ODS) propone, por medio del ODS 4, la educación para el desarrollo sostenible como uno de los pilares para lograr sociedades justas, equitativas, incluyentes y en armonía con la naturaleza. En ese marco, la formación jurídica clínica es un modelo inspirador para el fortalecimiento de la educación para el desarrollo sostenible en el país. Este trabajo presenta los resultados de una investigación de tipo documental sobre el trabajo de las clínicas jurídicas colombianas en el trámite de casos reales. Se toman como referencia algunos ejemplos de la labor de las clínicas en el mundo a fin presentar la correspondencia de la agenda global clínica y de la Agenda 2030. Entre los hallazgos se reconoce el papel relevante de las clínicas colombianas como actores que promueven la sostenibilidad en el país desde un enfoque integrado del trabajo en el marco de los ODS bajo el valor de la justicia social como fundamento de sus fines pedagógicos y de proyección social.